• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 29 مهر 1397
کد مطلب : 34759
+
-

قهر وآشتی به‌خاطر بهنام؟

قهر وآشتی به‌خاطر بهنام؟

محمد موسوی تا 2روز مانده به شروع لیگ برتر والیبال گفته بود که این فصل ترجیح می‌دهد در خانه بماند و استراحت کند. دلیل موسوی برای این تصمیم بیشتر اعتراضی بود به کنترل قیمت بازیکنان و البته شاید تبلیغات پنهان برای کسی که خودش را برای ریاست فدراسیون آماده می‌کند. 

موسوی که گفته می‌شد سال قبل با قراردادی حدود یک‌میلیارد و 500میلیون تومان در لیگ بازی کرد، این فصل خودش را آماده کرده بود تا با رقم بیشتری لیگ را آغاز کند، حتی شایعه شده بود که قیمتی که باشگاه‌ها پیشنهاد داده بود، یک‌میلیارد و 800میلیون تومان بود. باشگاه‌ها به چنددلیل ازجمله مشکلات مالی، اصرار فدراسیون به منطقی کردن قیمت‌ها و... حاضر نشدند، با این مبلغ موسوی را استخدام کنند. می‌گویند بالاترین پیشنهادی که او داشته، پیشنهاد یک‌میلیاردتومانی سایپا بوده که نپذیرفته. موسوی که هنوز هم یکی از ستاره‌های والیبال ایران محسوب می‌شود، 2روز مانده به لیگ، با پیام مشهد قرارداد بست. به‌نظر نمی‌رسد که پولی که از این تیم می‌گیرد، به رقمی که خود او درنظر داشته، خیلی نزدیک باشد؛ چرا که تخمین زده‌اند، پیام برای این فصل 2میلیارد تومان هزینه پیش‌بینی کرده بوده. در این شرایط چرا باید موسوی حاضر شده باشد تا در لیگ بازی کند؟ 

گفته می‌شود موسوی به‌خاطر کنترل قیمت‌ها از فدراسیون دلگیر شده و شاید به‌خاطر همین دلگیری است که روزهای قبل انتقادهای تندی علیه فدراسیون داشت و در گفت‌وگویی با فارس، در هر جمله‌ای به «آقایان» طعنه زد که برنامه‌ریزی درستی ندارند و در فرودگاه به تیم ملی کتلت داده‌اند و با کارهایی که می‌کنند والیبال را به مرز سقوط پیش می‌برند. این حرف‌های موسوی و گفتن اینکه نمی‌خواهد در لیگ بازی کند چون دستمزدها پایین آمده، خیلی از هواداران والیبال را هم دلگیر کرد. آنها هم از موسوی انتقاد داشتند که چرا حاضر نیست برای یک‌سال هم که شده، با پول کم بازی کند؟ موسوی گفته بود اگر یک سال بازی نکند، به مشکل مالی نمی‌خورد که از جای دیگری درآمد دارد. اما منتقدان موسوی می‌گویند اگر از جای دیگری هم درآمد نداشته باشد به مشکل مالی نمی‌خورد، چرا که در این سال‌ها به اندازه کافی از والیبال درآمد داشته؛ چند‌سالی قراردادهای میلیاردی در لیگ بسته، پاداش‌هایی را به‌خاطر قهرمانی با تیم ملی والیبال گرفته، درآمدهای چند‌صد میلیونی به‌خاطر والیبالیست بودنش از تبلیغات داشته و... . آنها می‌گویند موسوی می‌تواند سال‌ها درآمدی نداشته باشد و راحت زندگی کند و این راحتی را مدیون والیبال است؛ مدیون فرصتی که والیبال به او و بقیه داده. 

موسوی به لیگ برگشت و شاید هنوز خیلی از طرفدارانش از دست او دلخور باشند اما شاید هنوز همه آنها متوجه نشده باشند که داستان این قهر و آشتی چه بوده. بهنام محمودی ستاره سال‌های گذشته والیبال ایران، در دوره گذشته نامزد حضور در انتخابات ریاست فدراسیون بود اما صلاحیت او تأیید نشد. به‌نظر می‌رسد محمودی در این مدت سعی کرده خودش را برای انتخابات دوره بعد آماده کند و تلاش‌هایی را هم با همراه کردن جامعه والیبال با خودش انجام می‌دهد. در شرایطی که رفتن بازنشسته‌ها از ورزش جدی شده و ضیایی هم یکی از این بازنشسته‌هاست، گفته می‌شود محمودی بیش از هر وقت دیگری خودش را آماده ریاست می‌بیند و تبلیغات زیرپوستی را چند هفته‌ای است آغاز کرده تا مشکلی برای پیروزی در مجمع انتخاباتی نداشته باشد. بعضی داستان کناره‌گیری موسوی از لیگ، مصاحبه تند او علیه فدراسیون و بازگشتش را به همین تبلیغات بهنام محمودی ربط می‌دهند. بعد از اینکه موسوی با پیام مشهد قرارداد بست، گفته شد بهنام محمودی او را راضی کرده تا به لیگ برگردد. برخی کانال‌های تلگرامی ازجمله کانال کافه والیبال این خبر را منتشر کرده بودند. 

   بازیکن والیبال ایران ارزش 2میلیاردی دارد؟ 
قهر موسوی از لیگ برتر به‌دلیل دستمزد پایین یک سؤال را هم مطرح کرد، اینکه یک بازیکن والیبال باید رقمی نزدیک به 2میلیارد تومان بگیرد و این قیمت واقعی است؟ متوسط قیمت بازیکنان متوسط والیبال در اروپا به گفته خود کارشناسان والیبال در ایران بین 60تا 80هزار یورو است. بیشترین قراردادهایی هم که تیم‌های بزرگ با ستاره‌های والیبال جهان برای این فصل بسته‌اند دو و نیم میلیون دلار بوده؛ پولی که باشگاه پروجای ایتالیا به لئون بازیکن لهستانی‌اش داده است. شاید ستاره‌های والیبال ایران خودشان را در حد ستاره‌های بزرگ جهان بدانند. به هر حال آنها هم مثل دیگر ستاره‌های جهان در لیگ جهانی بازی می‌کنند، در مسابقات قهرمانی جهان و جام‌جهانی حضور دارند و با بازی آنهاست که تیم ملی در این چند ساله جزو 10تیم اول جهان بوده. اما به‌نظر نمی‌رسد که آنها در حد ستاره‌های جهانی باشند که اگر بودند همین 7لژیونری که در باشگاه‌های غیرایرانی بازی می‌کنند؛ (سعید معروف، امیر غفور، فرهاد قائمی، مجتبی میرزاجانپور، جواد معنوی‌نژاد، صابر کاظمی و مرتضی شریفی) می‌توانستند این درآمد را داشته باشند. به گفته نزدیکان این 7 بازیکن، آنها بین 135هزار تا 150هزار یورو قرارداد بسته‌اند. اگر قیمت دلار و یورو، قیمت سال قبل بود، دستمزد این بازیکنان به یک‌میلیاردتومان هم نمی‌رسید و در نهایت 700، 800میلیون می‌توانستند درآمد داشته باشند، کمی بالاتر از قیمت واقعی‌ای که در ایران روی آنها گذاشته شده است. گفته می‌شود بعضی از کارشناسان سال‌ قبل به فدراسیون پیشنهاد کرده بودند قیمت متوسط هر بازیکن لیگ برتری 500میلیون تومان اعلام شود و باشگاه‌ها بیشتر از این پرداخت نکنند. این پیشنهاد پارسال مخالفان زیادی داشت اما به‌نظر می‌رسد امسال در حال اجراشدن است. چرا که می‌گویند فقط یک بازیکن والیبال در ایران قرارداد 700میلیون تومانی داشته و بقیه با رقم‌های کمتر از 500میلیون تومان این فصل بازی می‌کنند.

بعید نیست کمترکردن دستمزد بازیکنان اجبار فدراسیون برای تیم‌ها باشد. یکی از معضلات سال‌های اخیر والیبال همین بالارفتن دستمزد بازیکنان بوده که بالطبع بالارفتن دستمزد مربیان را هم در پی داشته. یکی دو تیم برای مطرح‌شدن نامشان با قراردادهای میلیاردی ستاره‌ها را جذب می‌کردند، قهرمان می‌شدند و چون نمی‌توانستند برای سال دوم یا سوم از عهده هزینه‌ها بربیایند، از لیگ می‌رفتند. شاید خیلی‌ها نام گیتی‌پسند و متین ورامین را فراموش کرده باشند؛ دو تیمی که در لیگ قهرمانی دارند یا 2 سال دیگر به‌خاطر نیاورند که بانک سرمایه با چه اقتداری قهرمان لیگ شد، تیمی که گفته می‌شد با 21میلیارد تومان بسته شده بود. آیا این تیم‌ها حاضرند یک ریال دیگر در والیبال هزینه کنند؟ اغراق نیست اگر گفته شود بازیکنان میلیاردی، تیمداری در والیبال ایران را غیرممکن کرده‌اند، بازیکنانی که هیچ درآمدزایی برای تیم‌ها ندارند. کدام باشگاه ایران، ساختار باشگاه‌های بزرگ جهان را دارد، فن‌شاپ دارد، کدام بازیکنان توانسته‌اند تماشاگران را به سالن‌های والیبال بکشانند؟ سال گذشته حتی دیدار فینال لیگ هم تماشاگر چندانی نداشت و سکوها تقریبا خالی بود. در این شرایط که حق پخش تلویزیونی هم به هیچ تیم و باشگاهی تعلق نمی‌گیرد، چه انتطاری است که آنها بدون هیچ سودی بخواهند هزینه‌های میلیاردی داشته باشند؟ به یک بازیکن 5/1میلیارد دستمزد بدهند فقط برای 5‌ماه بازی؟ آن هم اگر هرهفته بهانه مصدومیت نداشته باشند. بازیکنان ذخیره به نصف قیمت ستاره‌ها راضی می‌شوند روی نیمکت بنشینند؟ سال قبل قیمت بازیکن ذخیره بین 500میلیون تا 800میلیون بود، پولی که می‌شود در دسته یک برای یک فصل تیمداری کرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید