• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 28 مهر 1397
کد مطلب : 34673
+
-

آیا عربستان مالک ترامپ است؟

جهان‌نما
آیا عربستان مالک ترامپ است؟


مهدی حسن ستون نویس سرشناس سایت اینترسپت، در یک ویدئوی پربازدید، ‌به رابطه مالی دونالد ترامپ با سعودی‌ها پرداخته و نفوذ خاندان سلطنتی بر رئیس‌جمهور آمریکا را با این سؤال مطرح کرده است که آیا سعودی‌ها، مالک ترامپ هستند؟


وقتی که دونالد ترامپ نامزدی‌اش را در تابستان 2015در لابی برج ترامپ اعلام کرد، این بخش از صحبت‌هایش در یادها ماند: «آنها (مهاجران) با خودشان جرم و جنایت می‌آورند. آنها با خودشان متجاوز می‌آورند. (البته) من فکر می‌کنم برخی از آنها افراد خوبی هستند.»

اما چیزی که احتمالا متوجه آن نشده‌اید، این است که او این حرف‌ها را هم زد: «من عاشق سعودی‌ها هستم، خیلی از آنها در این ساختمان هستند.»

پس، حالا که سعودی‌ها به‌خاطر ماجرای جمال خاشقجی تیتر اخبار هستند، ارزشش را دارد که این سؤال را بپرسیم: رابطه واقعی بین دونالد ترامپ و پادشاهی عربستان سعودی چیست؟ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا چقدر از نظر مالی تحت نفوذ قرار دارد؟ آیا عربستان سعودی مالک دونالد ترامپ است؟

قتل احتمالی جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، مقیم آمریکا و ستون‌نویس واشنگتن پست، حتی سیاستمدارانی که طرفدار پادشاهی سعودی بوده‌اند را واداشته تا علیه آن موضع بگیرند. با این حال به‌نظر نمی‌رسد که ترامپ اهمیتی به آن بدهد.

ترامپ در‌این‌باره گفته‌ است: «ما اصلا از آن خوشمان نمی‌آید، حتی ذره‌ای هم از آن خوشمان نمی‌آید. اما اینکه باید جلوی 110میلیارد دلاری که قرار است در این کشور خرج شود را بگیریم یا نه، ‌با توجه به اینکه می‌دانیم آنها چهار یا پنج آلترناتیو دارند که دو تا از آنها جدی هستند، این اصلا برای من قابل‌قبول نیست.»

بیایید صریح و آشکار باشیم: تقریبا هر رئیس‌جمهور آمریکا، از زمان جنگ‌جهانی دوم، دوست نزدیک و متحد عربستان‌سعودی بوده است.

اما برخلاف ترامپ، دیگر روسای جمهور - حتی خانواده بوش- در آستانه ورود به کاخ سفید، درباره روابط مالی خود با سعودی‌ها لاف نمی‌زدند. این چیزی است که خود ترامپ، وقتی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری رقابت می‌کرد گفته است: «عربستان سعودی، من با همه آنها روابط خوبی دارم. آنها از من آپارتمان می‌خرند. آنها 40،50میلیون دلار هزینه می‌کنند... آیا قرار است من از آنها خوشم نیاید؟ من از آنها خیلی خوشم می‌آید.»

اما فقط آپارتمان نبوده است که سعودی‌ها به ترامپ فروخته‌اند. در 1991ترامپ که در آستانه ورشکستگی بود، ‌قایق تفریحی خود را به قیمت 19میلیون دلار به شاهزاده سعودی ولید بن طلال فروخت. در سال 1995همان شاهزاده سعودی در معامله‌ای به ارزش 325میلیون دلار در پروژه هتل پلازای شکست‌خورده ترامپ، به دیگر سرمایه‌گذاران پیوست و در 2001، غول مستغلات طبقه چهل و پنجم برج جهانی ترامپ را - تمام طبقه- به مبلغ 4.5میلیون دلار به دولت عربستان فروخت. اما مسئله تنها دریافت پول سعودی‌ها قبل از شروع به‌کار به‌عنوان رئیس‌جمهور نیست؛ ‌بلکه مسئله این است که ترامپ از زمانی که به قدرت رسیده چطور با عربستان سعودی رفتار کرده است. روسای جمهور پیشین هم با عربستان سعودی رابطه خوبی داشتند اما بسیاری از آنها در دهه‌های اخیر در نخستین سفر رسمی خارجی خود یا به مکزیک می‌رفتند یا کانادا. اما دونالد تصمیم گرفت اول به عربستان سعودی برود؛ جایی که کمی با خانواده سلطنتی رقص شمشیر انجام داد. مردی که آپارتمان‌های طلایی داشت، ‌می‌خواست برود تا شخصا و از نزدیک زرق و برق پادشاهی و گوی بلورین آن را ببیند.

ترامپ در عربستان گفته‌بود: «من همیشه درباره شکوه و جلال کشور شما و مهربانی مردم آن شنیده بودم اما کلمات نمی‌توانند عظمت این مکان فراموش‌نشدنی را توصیف کنند.» سعودی‌ها آن سفر و تمجیدهای ترامپ را با پول نقد جبران کردند. بله، به‌عنوان رئیس‌جمهور، ترامپ از کسانی پول گرفته است که احتمالا جمال خاشقجی را کشته‌اند و البته یمن را به خاک سیاه نشانده‌اند.

لابیبیست‌های سعودی سال گذشته 270هزار دلار در هتل بین‌المللی ترامپ هزینه کردند. اقامت سعودی‌ها در (هتل) ترامپ شیکاگو در نیمه اول سال 2017میلادی 169درصد افزایش یافت و بعد از  2سال ضرردهی، هتل بین‌المللی ترامپ در منهتن (نیویورک)، 13درصد در یک چهارم ابتدای سال سود کرد. اما چگونه؟ آنطور که واشنگتن پست نوشته است، سفر لحظه آخر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به نیویورک علت آن بوده است.

 دیگر دولت‌ها هم متهم به داشتن روابط با ترامپ هستند؛ از روس‌ها و چینی‌ها و ترک‌ها گرفته تا قطری‌ها و اسرائیلی‌ها.

این هم احمقانه خواهد بود که همه‌‌چیز را از منشور پول ببینیم. و این واقعیت هم وجود دارد که عربستان سعودی شریک ترامپ علیه ایران است. سعودی‌ها مستبد هستند و ترامپ هم مستبد‌ها را دوست دارد و البته نفتی که عربستان سعودی می‌فروشد و سلاح‌های آمریکایی‌ که عربستان سعودی می‌خرد هم هست.

اما واقعیت این است که پول دنیای ترامپ را می‌چرخاند. و به یاد داشته باشید ما همچنان هیچ مالیاتی ندیده‌ایم. پس هم‌اکنون، براساس چیزی که  می‌بینیم، واقعا اینطور به‌نظر می‌رسد که سعودی‌ها خدمات دونالد ترامپ را خریده و برای آن پول پرداخت کرده‌اند؛ کسی که اتفاقا، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا هم هست.

این خبر را به اشتراک بگذارید