• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 26 مهر 1397
کد مطلب : 34549
+
-

شایعه با هدف فراموش‌کردن وظایف

نگاه
شایعه با هدف فراموش‌کردن وظایف

محسن سرخو/ عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران

همواره در مراجع تصمیم‌گیری و اجرایی گاهی مباحث متفرقه‌ای مطرح می‌شود که آن مراجع و مقامات تصمیم‌گیر و مجری را از اهدافشان دور ‌کنند تا درگیر حاشیه‌ها سازند. طبیعی است که شهرداری و شورای شهر از این حاشیه‌ها مصون نیستند. ضرورت دارد که اعضای شورای شهر و شهرداری و مسئولان شهرداری بدون توجه به این حاشیه‌سازی‌ها که گاه و بیگاه توسط افرادی صورت می‌گیرد به وظایف اصلی خودشان بپردازند و مسئولیت پیگیری و برخورد با این حاشیه‌سازی را به مراجع قضایی و دستگاه‌های ذیربط واگذار کنند.
آنچه امروز شهرداری تهران در مقابل خود می‌بیند، مشکلات و معضلات شهر تهران است. بدهی‌هایی که از دوره گذشته به شهر تهران تحمیل شده و خالی شدن ذخایر شهرداری تهران از نقدینگی و از دست دادن املاک مرغوب شهر است که همه آنها به مصرف رسیده‌ است. در واقع الان شهرداری باید شهر را با حداقل امکانات اداره کند. بسیاری از هزینه‌ها و فعالیت‌های جاری شهرداری تعطیل‌ناپذیرند و حتی برای یک روز امکان تعطیلی ندارند به‌ویژه در بحث خدمات شهری و برخی پروژه‌های اضطراری و ضروری که باید در شهر انجام دهند.
پاییز تهران همراه با مشکلات اقلیمی و زیستی است. هر سال تهران در فصل پاییز شاهد آلودگی هواست و این نگرانی وجود دارد که دوباره آلودگی هوا افزایش یابد. هم‌اکنون شهرداری و شورای شهر تهران باید توجه ویژه‌ای به حمل‌ونقل عمومی و توسعه خطوط مترو و توسعه اتوبوسرانی و به کارگیری اتوبوس‌های برقی و کاهش آلایندگی تاکسی‌ها داشته باشد. بی‌تردید شورای شهر و شهرداری تهران اگر درگیر این حاشیه‌ها شوند، نمی‌توانند به وظایف اصلی خود که رفع مشکلات شهر است، بپردازند. ضرر این اتفاق مستقیما به مردم شهر می‌رسد. بنابراین ما باید از دستگاه‌های نظارتی و دستگاه‌های قضایی درخواست کنیم تا نسبت به هرگونه شایعه‌پردازی در مورد مسئولانی که فعالیت می‌کنند و تلاش‌شان را برای رفع مشکلات شهر و شهروندان گذاشته‌اند، برخورد کنند و اجازه ندهند این شایعه‌سازی‌‌ها و تخریب‌ها شکل گیرد. اگر هم کسی موضوعی را طرح می‌کند آن موضوع نیز واقعیت دارد، آن فرد به‌عنوان یک شهروند حق دارد تا از طریق مراجع قانونی موضوع را پیگیری کند. دامن زدن به این مسائل در رسانه‌ها چندان زیبنده نیست.
یکی از مراجعی که می‌تواند به درستی و خیلی خوب به مباحث مربوط به شهرداری بپردازد و به این مسائل رسیدگی کند، خود شورای شهر تهران است. شورا می‌تواند این موضوعات را در دستور کار اصلی خود قرار دهد و صحت و عدم‌صحت آن‌ را بعد از رسیدگی به مردم تهران اعلام کند. چرا که اعضای شورای شهر نمایندگان شهروندان تهرانی هستند و حق چنین نظارتی را دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید