• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد مطلب : 34424
+
-

بازتاب سرمقاله مشترک روزنامه‌های ایران در رسانه‌‌های جهان

رویداد
بازتاب سرمقاله مشترک روزنامه‌های ایران در رسانه‌‌های جهان


صدای مستقل روزنامه‌نگاران ایرانی در مخالفت با تحریم‌ها و بی‌اخلاقی آمریکا که به‌صورت سرمقاله مشترک در روزنامه‌های ایران چاپ شد، به گوش همکاران خود رسید و تعدادی از رسانه‌های بزرگ جهان، به این سرمقاله مشترک پرداختند.

روزنامه‌های همشهری، ایران، ایران‌دیلی، ‌سازندگی ، اطلاعات، بهار، تعادل و فرصت امروز، در این سرمقاله مشترک با عنوان «دفاع از آزادی»، «همکاران آگاه و آزاداندیش خود در سراسر جهان» را مخاطب قرار دادند و ضمن انتقاد از دولت آمریکا برای خروج از برجام و تحریم دوباره ایران، از آنها خواستند «سکوت نکنند و حقیقت را... با صدای بلند فریاد بزنند.»

این ابتکار صنفی، نادیده نماند و رسانه‌هایی مانند آسوشیتدپرس، واشنگتن‌پست، نیویورک‌تایمز، فاکس‌نیوز، ام‌اس‌ان و دیگران به آن پرداختند.

آسوشیتدپرس در گزارش خود با تیتر «روزنامه‌های ایران: تحریم‌های آمریکا حقوق بشر ایرانیان را نقض می‌کند» نوشته است: «این سرمقاله دوشنبه به 2زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده است و می‌گوید که آمریکا درباره هدف خود از تحریم‌ها که نیازهای مردم معمولی را هدف می‌گیرد و دسترسی آنها به خدمات و امکانات پزشکی را محدود می‌کند دروغ گفته است.»
آسوشیتدپرس در گزارش خود نوشته است که روزنامه‌های تندرو، که مخالف روابط نزدیک با غرب هستند، این مقاله را منتشر نکردند.

نیویورک‌تایمز در گزارش خود درباره انتشار این سرمقاله، به نقل از آن نوشته است که کناره‌گیری آمریکا از توافق هسته‌ای 2015 با ایران «غیردیپلماتیک و غیراخلافی» است و در ادامه ضمن اشاره به تلاش‌های اروپا و ایران برای زنده نگه‌داشتن توافق هسته‌ای و دور زدن تحریم‌های آمریکا که به‌زودی اعمال می‌شوند نوشته است: «این سرمقاله بخشی از تلاش‌های اصلح‌طلبان ایران برای مخاطب قراردادن افکار عمومی جهانی در آستانه اعمال دور جدید تحریم‌های آمریکا در ابتدای‌ماه نوامبر است.»

واشنگتن‌پست دیگر روزنامه معتبر آمریکایی که در 2سال اخیر در کنار نیویورک‌تایمز و سی‌ان‌ان یکی از بزرگ‌ترین منتقدان دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بوده است هم در گزارش خود، ضمن بازخوانی بخش‌هایی از سرمقاله مشترک روزنامه‌های ایران، به صحبت‌های بهرام قاسمی درباره تحویل یادداشت رسمی خروج آمریکا از پیمان مودت با ایران اشاره کرده و به پیروزی حقوقی ایران با استناد به این پیمان در دادگاه لاهه پرداخته است.

المانیتور در گزارش خود در همین باره، به نقل قول سرمقاله مشترک از بخش‌هایی از اعلامیه استقلال و دیگر متفکران سرشناس تاریخ آمریکا اشاره کرده است. نویسنده گزارش المانیتور درباره محتوای آن نوشته است: «این سرمقاله این ادعای دولت آمریکا و همینطور دولت ایران درباره تأثیر تحریم‌ها -مشخصا ادعاهای آمریکا که براساس آن تحریم‌ها تنها دولت ایران را مورد هدف قرار می‌دهد و ادعای ایران که غیرنظامیان (از تحریم‌ها) آسیب نخواهند دید- را رد کرده و هشدار داده است که تحریم‌ها بر زندگی میلیون‌ها ایرانی اثر خواهد گذاشت.»

نویسنده گزارش المانیتور در ادامه نوشته است که مشخص نیست این سرمقاله چقدر می‌تواند با رسانه‌های غربی ارتباط برقرار کند چون بعید به‌نظر می‌رسد روزنامه‌نگاران آمریکایی تحت‌تأثیر ارجاع به جان لاک یا تأثیر او بر پدران بنیانگذار آمریکا قرار بگیرند. علاوه بر آن، آنطور که در گزارش آمده، روزنامه‌نگاران در آمریکا به اندازه کافی درگیر مبارزه با ترامپ و حملات دولت او هستند. علاوه بر این رسانه‌ها، انتشار این سرمقاله در رسانه‌های دیگری همچون ان‌اچ‌کی ژاپن، دیلی‌میل و... هم بازتاب داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید