• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 23 مهر 1397
کد مطلب : 34202
+
-

سیب آذربایجان‌غربی، قربانی گرانی دلار

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه: مسئولان باید برای کاهش هزینه‌ها اقدام کنند تا مانع ضرر کشاورزان شوند

باغداری
سیب آذربایجان‌غربی، قربانی گرانی دلار

هادی پناهی | ارومیه – خبرنگار:


سیب برای آذربایجان غربی عین شمشیر دولبه است. باغ‌های سنتی سیب، حیات دریاچه ارومیه را تهدید می‌کنند، اما به دلیل نبود اشتغال و کشت جایگزین در آذربایجان غربی کشاورزان چاره‌ای جز همین فعالیت‌های کشاورزی ندارند. آذربایجان غربی استانی صنعتی به شمار نمی‌رود و معیشت مردم این منطقه با کشاورزی ارتباط مستقیمی دارد.

این روزها سیب با قیمت خوبی برای تازه‌خوری در شهر عرضه شده است و شاید در نگاه اول اینگونه به نظر بیاید که باغداران سود خوبی به جیب زده‌اند، اما حقیقت ماجرا این است که به دلیل نوسانات ارزی هزینه‌های برداشت سیب نیز با افزایش صددرصدی همراه بوده است. افزایش قیمت کارگران روزمزد، افزایش قیمت سبد و سموم، افزایش هزینه‌های سردخانه و حمل‌و‌نقل از جمله دلایلی است که قیمت تمام‌شده را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر بخشنامه‌های ارزی دولت، صادرات این محصول را با مشکل مواجه کرده است. 


سرمازدگی دسترنج کشاورزان را نابود می‌کند 

یکی از کشاورزان جوان ارومیه‌ای که باغ سیب دارد، می‌گوید: در سال‌های گذشته سرمای بهاره بلای جان محصولات ما می‌شد. امسال هم در فصل گل‌دهی پیش‌بینی می‌کردم حدود 50 تن سیب برداشت کنم، که سرمای بهاره خسارات زیادی وارد کرد.
«اکبر رهسپار» ادامه می‌دهد: با هشدارهای کارشناسان، ما نیز با آتش زدن کاه و درست کردن دود درصدد کاهش میزان خسارت‌ها بودیم، اما در نهایت تنها موفق به برداشت 30 تن سیب شدیم. 
رهسپار می‌گوید که، با وجود همه تلاش‌هایی که برای حفظ محصولش انجام داده، در فصل برداشت به دلیل هزینه‌های بالای کارگران، قیمت بالای سموم و سبد، سردخانه و حمل‌و‌نقل بعد از چند ماه تلاش هیچ سودی کسب نکرده است. 

این کشاورز جوان درباره افزایش قیمت‌ها بیان می‌کند: سموم کشاورزی به نسبت سال گذشته افزایش قیمت ۸۰ درصدی داشت. سبد پلاستیکی را که سال گذشته عددی 1200 تومان خریداری می‌کردیم امسال 4 هزار تومان می‌فروختند. در بحث کاغذ و پوشال هم افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی را شاهد بودیم. وقتی دلیل این افزایش قیمت‌ها را می‌پرسیم، می‌گویند به دلیل افزایش بهای دلار قیمت تمام‌شده برای ما گران‌تر درمی‌آید. این در حالی است که مواد اولیه بسیاری از محصولات‌ آنها در داخل کشور تولید می‌شود و نباید افزایش قیمت غیر‌منطقی را شاهد باشیم.

رهسپار با درخواست از مسئولان برای رسیدگی به وضعیت آشفته‌بازار و برخورد با گرانفروشان، می‌گوید: هیچ نظارتی بر کالاهای مورد نیاز کشاورزان وجود ندارد و هر کس با میل و علاقه خود با متقاضیان برخورد می‌کند. این بی‌توجهی مسئولان ظلم به کشاورزان است که هر سال بر اثر مشکلات زیاد هیچ سودی از تلاششان نمی‌برند. یا محصولاتمان را ارزان می‌خرند که اگر نفروشیم روی دستمان می‌ماند. یا سرما محصولمان را از بین می‌برد که بیمه هم به‌موقع جوابگو نیست و امسال هم که گرانی دلار باعث شده هزینه‌ها چند برابر افزایش پیدا کند. 


کشاورزان، قربانی سیاست‌های ارزی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، می‌گوید: در سال‌‌های گذشته با تلاش کارشناسان اتاق بازرگانی در به دست آوردن بازارهای خارجی مناسب موفق شدیم، اما امسال همین بازارها در معرض خطر و از دست رفتن هستند.

«بهنام تاج‌الدینی» می‌افزاید: از مسئولان تقاضا داریم تعهد پیمان‌سپاری ارزی از بخش کشاورزی مستثنی شده و یارانه و تشویق‌های لازم در این زمینه جایگزین شود. به گفته تاج‌الدینی، در صورت ادامه این روال کشاورزی استان از بین رفته و مشکلات متعددی به وجود خواهد آمد. تداوم کشاورزی در این استان نیازمند پیدا کردن بازار‌های بکر است تا علاوه بر جلوگیری از مهاجرت و ایجاد شغل‌های کاذب برای اشتغال‌زایی هم گام‌های اساسی برداشته شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه بیان می‌کند: فروش محصولات کشاورزی با ارزهای داخلی و خارجی، تداوم کشاورزی در استان را به همراه داشته است که در ادامه امنیت غذایی نیز افزایش پیدا می‌کند و محصولات باکیفیت‌تری تولید می‌شود. مسئولان باید برای کاهش هزینه‌ها و به‌ویژه مستثنی‌سازی بخشنامه‌های ارزی از کشاورزی اقدامات سریع انجام دهند، چراکه در غیر این صورت متضرر اصلی کشاورزان خواهند بود.


افزایش صددرصدی هزینه‌های برداشت

رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار ارومیه هم درباره افزایش هزینه‌های برداشت اظهار می‌کند: امروز برای حل مشکلات باغداران سیب، همت مسئولان به‌شدت احساس می‌شود، چراکه تولید این میوه در استان به‌شدت کاهش و هزینه‌ها به طور قابل توجهی افزایش داشته است.
«قاسم عزتی» می‌افزاید: امروز سیب در بازار ۲۵ تا ۶۰ هزار ریال به صورت تازه‌خوری به فروش می‌رسد، اما باید توجه داشته باشیم که هزینه‌های برداشت نیز به طور قابل توجهی افزایش داشته است. حال آن‌که این قیمت برای سیب تاکنون بی‌سابقه بوده، اما هزینه‌های پیرامون این موضوع نیز تاکنون وجود نداشته است. اکنون افزایش بیش از صددرصدی را در هر 2 بحث داریم.


لزوم استقرار زنجیره سیب درختی در آذربایجان غربی

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز می‌گوید: استقرار زنجیره سیب‌درختی در آذربایجان غربی موجب ساماندهی بازار سیب در استان و هم‌افزایی بیشتر بین تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان می‌شود.

«احمد دهقان» اظهار می‌کند: با تشکیل زنجیره سیب درختی در استان بسته‌بندی، بازاریابی و صادرات سیب برداشت‌شده در سال زراعی جاری و برنامه‌‌ریزی تولید متناسب با سفارش صادراتی از سوی تولیدکنندگان با پشتیبانی اعضای زنجیره سیب آذربایجان غربی انجام خواهد شد. وی با اشاره به آغاز فراخوان عضوگیری برای ثبت شرکت سهامی خاص سیب آذربایجان غربی، ادامه می‌دهد: سطح سهام سرمایه‌گذاری این زنجیره در حدود 10 میلیارد تومان است که مقرر شده است 60 درصد از سهام این شرکت در اختیار تولید‌کنندگان و 40 درصد در اختیار صادرکنندگان، صاحبان صنایع تبدیلی و تکمیلی و حمل‌و‌نقل قرار گیرد. در این زمینه لازم است فرایند ثبت شرکت سهامی خاص هر چه زودتر تسریع و نهایی شود.


برداشت سیب تا 15 آبان ادامه دارد 

بر اساس پیش‌بینی مسئول باغبانی آذربایجان غربی قرار است امسال 7 هزار تن سیب از باغ‌های آذربایجان غربی برداشت شود. «عزیز امانی» می‌گوید: سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برداشت سیب داشتیم که امسال به دلیل سرمای زودرس بهاره ۶۰ درصد خسارت به باغ‌های استان وارد شده است، به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۷ هزار تن سیب برداشت شود. برداشت سیب از باغ‌های استان از ۲۸ شهریور آغاز می‌شود و تا ۱۵ آبان ادامه دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید