• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 23 مهر 1397
کد مطلب : 34071
+
-

خسارت‌های نبود شبکه فاضلاب

خبر
خسارت‌های نبود شبکه فاضلاب

سحر حکمت| خبرنگار:


شبکه فاضلاب شهری کرمان هنوز تکمیل نشده است و این موضوع بر ساخت پروژه‌های مختلف مثل زیرگذار آزادی نیز تاثیر گذاشته است. از طرفی گفته می‌شود اگر زلزله‌ای رخ دهد ممکن است بر نقاطی که آب زیرزمینی به سطح آن‌ها نزدیک است خسارت وارد کند. 
رئیس شورای اسلامی شهر کرمان به همشهری توضیح می‌دهد: آبی که از سیلاب‌ها و فاضلاب شهری به سمت شهر کرمان وارد می‌شود، به دلیل مسطح بودن زمین و همچنین وجود یک لایه رس سخت که جزو طبیعت زمین کرمان به حساب می‌آید، به لایه‌های زیرین نفوذ نمی‌کند. 

 «محمد فرشاد» ادامه می‌دهد: در حال حاضر آب در مجموعه بافت تاریخی شهر به‌اندازه 11متر پایین رفته است؛ یعنی خطر رفع شده، ولی در نهایت شبکه فاضلاب شهری که بخشی از آن انجام شده باید کامل شود، تا تکمیل آن هم وزارت نیرو از سال‌های گذشته با پیگیری‌های متعدد یک‌سری گالری و کاریز برای پمپاژ آب حفر کرد تا بتواند آب را به کشاورزان بفروشد. 


تأثیر آب‌های زیرزمینی بر تشدید زلزله 

 «علی رشیدی» سرپرست مرکز زمین‌شناسی می‌گوید: اگر زمانی زلزله‌ای اتفاق بیفتد در مناطقی که سطح آب‌های زیرزمینی بالاآمده به دلیل این‌که خاک این قسمت‌ها نرم و به‌صورت گل است خسارت وارده نسبت به زمانی که پی ساختمان‌ها خشک هستند تشدید می‌شود.  به گفته رشیدی گرچه جنس زمین هم در این موضوع تأثیر دارد، در منطقه‌هایی که شبکه فاضلاب توسعه پیدا نکرده احتمال خطر بیشتری وجود دارد. 


زیرگذر آزادی

روابط عمومی معاونت حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهرداری کرمان می‌گوید: در پروژه زیرگذر آزادی هنگام شروع مطالعات و طراحی آزمایش‌ها، گمانه‌زنی‌های لازم صورت گرفته بود و طراحی سازه با توجه به آگاهی نسبت به تراز آب انجام شد. در همین راستا روش اجرا هم متناسب با آن انتخاب و عملی شد. به گفته «علی کاویانی» در حال حاضر قرار است از بتن ضد آب برای ادامه پروژه استفاده شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید