• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 23 مهر 1397
کد مطلب : 34144
+
-

افزایش ایمنی و تاب‌آوری زیرساخت‌های شهری

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از تداوم تلاش‌های مطالعاتی و اجرایی به‌منظور مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای پل‌های شهر تهران خبر داد.
به گزارش همشهری، ایرج معزی که همزمان با آغاز هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی در نشست علمی و تخصصی «مدیریت خطرپذیری و کاهش خسارات ناشی از سوانح طبیعی» صحبت می‌کرد، با یادآوری این نکته که ایران یکی از 10کشور آسیب‌پذیر در برابر حوادث ناشی از بلایای طبیعی به شمار می‌آید، نسبت به تمرکز 70درصدی جمعیت کشور در شهرهای بزرگ هشدار داد. او با بیان آنکه حوادث طبیعی علاوه بر ایجاد تلفات انسانی، خسارت به تاسیسات زیربنایی و املاک مسکونی و تجاری، امنیت روانی و اقتصادی جامعه را نیز تهدید می‌کند، گفت: «اعمال سیاست‌های کاهش خطرپذیری، یکی از مسئولیت‌های مهم مدیران شهری محسوب می‌شود.» او افزایش ایمنی و تاب‌آوری زیرساخت‌های شهری مقابل زلزله را یکی از ضرورت‌های برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران دانست که باید از طریق استقرار نظام تعمیر و نگهداشت و اعمال راهکارهایی همچون تهیه شناسنامه ایمنی و تدوین برنامه بهسازی و مقاوم‌سازی‌ ابنیه فنی و بزرگراهی پیگیری شود. معزی ادامه داد: «تلاش برای مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای پل‌های شهر تهران از سال1391 و متعاقب تشکیل گروه مقاوم‌سازی‌ و نگهداشت پل و ابنیه فنی در سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران آغاز شد. به این ترتیب درحالی‌که بزرگراه‌ها و معابر شریانی پایتخت از 424تقاطع برخوردار است، 110تقاطع پس از ارزیابی‌های مختلف به‌عنوان اولویت نخست انجام مطالعات بهسازی شناخته شدند.
از این تعداد وضعیت 65تقاطع، آسیب‌پذیر تشخیص داده شدند که 32تقاطع مراحل مطالعاتی و 22تقاطع مراحل اجرایی مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای را پشت سرگذاشته‌اند.» معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، تلاش برای ایمن‌سازی‌ ساختمان‌های مهم و پایش سلامت ابنیه فنی را از دیگر مأموریت‌های پیش رو به‌منظور کاهش خسارات ناشی از سوانح طبیعی عنوان کرد و گفت: «علاوه بر پل‌های سواره‌رو، پل‌های خط 5 مترو و دیوارهای حائل بزرگراهی نیز به موضوعی برای مطالعات مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای تبدیل شده است و مطالعات ایمن‌سازی‌ ساختمان‌های شهرداری تهران که تعدادشان به 1367باب می‌رسد نیز در دستور کار قرار گرفته است.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید