• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 23 مهر 1397
کد مطلب : 34140
+
-

موافقت شورا با کمک شهرداری به مراسم اربعین

دیروز طرح گشایش حسابی مستقل برای جذب کمک‌های مردمی به تصویب رسید

شورا
موافقت شورا با کمک شهرداری به مراسم اربعین

مجید جباری/خبر‌نگار

شورای شهر تهران در جلسه روز یکشنبه به درخواست شهرداری برای مشارکت در مراسم اربعین حسینی(ع) رأی مثبت داد. نمایندگان مردم در پارلمان شهری تهران در نود و سومین جلسه رسمی خود با ۱۱ رأی، لایحه شهرداری مبنی بر «انجام هزینه به شهرداری تهران برای مشارکت در برگزاری اربعین حسینی(ع)» را تصویب کردند.
در این جلسه که سید ابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورا ریاست آن را برعهده داشت، سیدحسن رسولی به نمایندگی از 3 کمیسیون تخصصی درخصوص بررسی این موضوع گفت: در چهارم شهریور 97شهردار تهران لایحه‌ای را به شورای شهر تقدیم کرد که در قالب این لایحه تقاضای مجوز کرد که تا سقف 10میلیارد تومان اجازه پیدا کند برای کمک به تامین هزینه‌های مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی توسط ستادی که در دولت به ریاست وزارت کشور تشکیل می‌شود از محل اعتبارات شهرداری هزینه کند. خزانه‌دار شورای شهر تهران اضافه کرد: پس از تصویب فوریت لایحه، 3 کمیسیون سلامت و محیط‌زیست، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و کمیسیون برنامه و بودجه برای جمع بندی نظرات کارشناسی جلساتی را برگزار کردند. پس از جلسات مفصل این 3کمیسیون در این باره، نظر کمیسیون مشترک بر این است که با توجه به اینکه اعتبار هزینه کرد لایحه مذکور از اعتبارات در اختیار شهردار است و ردیف مشخصی هم برای آن منظور شده، بنابراین اعضای این کمیسیون‌ها تأیید لایحه را فاقد موضوعیت تشخیص دادند. در ادامه جلسه، موافقان و مخالفان پس از استماع نتیجه کمیسیون‌های مشترک، نظرات خود را بیان کردند. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در این زمینه گفت: آقای رسولی از یک سو می‌گوید هزینه‌کرد اربعین از اعتبارات، در اختیار شهردار است و از سوی دیگر ضرورت پرداخت دیون پیمانکاران را مطرح می‌کند. درصورتی که لایحه شهرداری در راستای شفافیت است. در این جلسه ابتدا نظر کمیسیون مشترک مبنی بر بلاموضوع بودن لایحه شهرداری به‌دلیل اینکه ردیف بودجه مربوطه در اختیار شهرداری است و نیازی به مجوز شورای شهر ندارد، به رأی گذاشته شد که رأی نیاورد اما در نهایت کلیات لایحه «انجام هزینه به شهرداری تهران برای مشارکت در برگزاری اربعین حسینی(ع)» به رأی گذاشته شد که با ۱۱ رأی موافق از ۱۶ نفر حاضر در جلسه به تصویب شورا رسید.

بررسی جزئیات لایحه

پس از تصویب کلیات، اعضای شورا جزئیات لایحه را بررسی کردند. زهرا نژاد بهرام در نخستین پیشنهاد اصلاحی خواستار انجام فعالیت‌های تخصصی شهرداری تهران در مراسم اربعین حسینی(ع) شد که با رایزنی دیگر اعضا، این پیشنهاد از سوی این عضو شورا پس گرفته شد. این عضو هیأت رئیسه همچنین خواستار اصلاح عبارتی در متن مبنی بر «تأکید بر نقش ریاست وزارت کشور و حضور شهرداری» در ستاد برگزاری مراسم شد که با 8رأی موافق و 2رأی مخالف به تصویب رسید. زهرا صدراعظم نوری دیگر پیشنهاد‌دهنده تغییرات در این لایحه بود. او در این‌باره گفت: عبارت باید به‌گونه‌ای اصلاح شود که شهرداری بیشتر به سمت جلب مشارکت‌های مردمی، خیرین و هیأت‌ها باشد و درصورت مواجه شدن با کسری بودجه از این مجوز استفاده کند. در ادامه و پس از سخنان سیدحسن رسولی به‌عنوان مخالف و بهاره آروین به‌عنوان موافق این پیشنهاد، اعضای شورا به این پیشنهاد نیز رأی مثبت دادند.

حسابی برای جذب کمک‌های مردمی 

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورا نیز در ادامه پیشنهادی را مبنی بر ضرورت گشایش حساب مستقل جذب کمک مردمی برای مراسم اربعین حسینی(ع) از سوی شهرداری تهران ارائه داد که این پیشنهاد هم مورد قبول اعضای شورای شهر قرار گرفت و رأی آورد. او در این‌باره گفت: در این پیشنهاد عنوان شده که شهرداری تهران موظف است به‌منظور جذب کمک‌های مردمی برای تامین مالی خدماتی که از سوی شهرداری تهران در مراسم اربعین حسینی(ع) ارائه می‌شود، نسبت به گشایش حساب مستقلی اقدام کند. در بندهای این پیشنهاد عنوان شده که شهرداری مجاز است از امکانات تبلیغاتی خود برای دعوت شهروندان برای کمک به این حساب استفاده کرده و پس از پایان مراسم اربعین، شهرداری موظف است گزارش مستندی از منابع جمع‌آوری شده در حساب فوق‌الذکر و نحوه هزینه کرد آن را به‌صورت عمومی منتشر کند.

 تعیین بهای مبنای تعرفه صدور باربرگ

دستور بعدی شورا بررسی تعیین بهای مبنای تعرفه صدور باربرگ در شهر تهران بود که بدون هیچ مخالفی و پس از طرح آن از سوی محمد علیخانی با 15رأی موافق از 15رأی صادر شده، به تصویب شورا رسید.
در ابتدای جلسه، سیدابراهیم امینی که در غیاب محسن هاشمی ریاست جلسه را بر عهده داشت، با اشاره به روز جهانی نابینایان گفت: روز جهانی نابینایان را که به حق روشندلان نامیده می‌شوند گرامی می‌داریم و امیدواریم که مدیریت شهری موفق بشود فضای شهری و خدمات‌رسانی را در جهت بهره‌برداری این عزیزان تجهیز و روان‌سازی‌ کند. او به موضوع برگزاری مراسم اربعین اشاره کرد و ادامه داد: در آستانه اربعین حسینی(ع) قرار داریم و نقش مدیریت شهری در برگزاری این مراسم بزرگ معنوی و عبادی و سیاسی و اجتماعی در رسانه‌ها مورد کند‌وکاو عزیزان و شهروندان است.
نایب‌رئیس شورای شهر گفت: دیدگاه‌های مختلفی در این خصوص ارائه شده و بعضی با نگرش افراطی مدعی دخالت حداکثری مدیریت شهری در مراسم اربعین هستند و برخی با نگرش تفریطی معتقدند مدیریت شهری هیچ نقشی نباید در این مراسم داشته باشد و هزینه‌ای در این خصوص از سوی مدیریت شهری انجام نشود.

 اهمیت نظارت شورا

برگزاری مراسم اربعین دیروز اظهارنظرهای متفاوتی را در شورای شهر به دنبال داشت.معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران که در شورا حاضر شده بود، پس از تصویب لایحه اربعین با اشاره به هزینه‌کرد بیش از اعتبار مصوب شورا در اربعین سال‌های قبل گفت: لازم است شورا درخصوص هزینه‌های لازم نظر دهد تا روی این موضوع نظارت بیشتری شود. ولی‌الله شجاع پوریان، معاون اجتماعی شهردار تهران درخصوص لایحه درخواست مجوز شهرداری برای هزینه در مراسم اربعین گفت: حق شوراست که تغییراتی در این لایحه ایجاد کند. اما در راستای شفافیت، برگشت به لایحه شهرداری کمک‌کننده است. باید حداکثر سقف اعتبارات در اربعین روشن باشد. ما در سال‌های گذشته از هزینه‌کرد 5میلیارد تومان به 10میلیارد تومان رسیدیم. اما میلیاردها تومان بیش از سقفی که شورا اجازه می‌داد هزینه می‌شد؛ نظارتی که در شورای شهر پنجم ایجاد شد سبب شده که ما از سقف 10میلیارد تومان هم کمتر هزینه کنیم. وی تأکید کرد: سقف پری که شورای شهر مجوز آن را می‌دهد به نظارت درست کمک می‌کند ضمن اینکه این به آن معنا نیست که شهرداری حتما باید 10میلیارد تومان هزینه کند. ما به هر حال در حال انجام این هزینه هستیم پس نباید کاری کنیم که افکار عمومی ناراضی باشند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید