• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 23 مهر 1397
کد مطلب : 34097
+
-

رئیس‌جمهور در مراسم آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور:

دانشگاه، دولت را نقد کند

اگر این دولت در این مقطع سرکار نبود به جای اینکه فقط با آمریکا مواجه باشیم، با جهان مواجه می‌شدیم

دولت
دانشگاه، دولت را نقد کند

رئیس‌جمهور صبح دیروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور گوش شنوا بودن دولت دربرابر انتقادات گروه‌ها و تفکرات مختلف در کشور را یادآور شد و با طرح این پرسش که «علت موفقیت‌هایمان در دولت یازدهم، کجا بود؟» پاسخ داد «از امید به آینده شروع شد و دیدگاه مردم نسبت به آینده بود که جامعه ما را در مسیر جدیدی قرار داد.» حسن روحانی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید نقاد و پرسشگر باشند و باید دولت را نقد کنند، تصریح کرد: «هیچ تردیدی در این بحث وجود ندارد. البته خواهش من این است که این نقادی و پرسشگری با اطلاعات کافی باشد.» سخنان روحانی با طرح این کنایه از طرف او به دانشگاهیان نیز همراه بود که «اگر امروز نقصی از مدیران گرفته و نقد واردی مطرح می‌شود، باید بپذیریم به نوعی نقد بر دانشگاه هم هست چراکه اینها در همین مرکز تربیت شده‌اند و دانش آموخته‌اند.» او با اشاره به ضرورت پذیرش نقد از سوی دولت‌ها گفت: گاهی وقت‌ها ممکن است از لحاظ عاطفی پذیرش انتقاد برای انسان، زیاد سخت باشد. من هم وقتی در روزنامه‌ها و فضای مجازی، 10تا 15انتقاد می‌خوانم، می‌گویم امروز بس است، کنار می‌گذارم، چون هم وقت بیشتر ندارم و هم نقد بیش از حد می‌تواند مفید نباشد اما نقد به اندازه، هم مفید و هم لازم است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، روحانی با بیان اینکه در مسئله مشکلات اقتصادی، ما آغازگر و مقصر این جنگ نبودیم، گفت: اگر این دولت در این مقطع سر کار نبود، همین حادثه و مشکلات به‌دست خودمان رخ می‌داد و به جای اینکه ما با آمریکا مواجه باشیم، با جهان مواجه می‌شدیم؛ یک کار سیاسی دقیق و عمیقی که به خوبی انجام گرفته است.

کینه‌توزترین دولت آمریکا

روحانی با طرح این پرسش که دلایل امیدوارکننده برای وضعیتی بهتر در آینده چیست؟ گفت: در تاریخ آمریکا طی 40سال گذشته، کینه‌توزتر از تیم فعلی دولت آمریکا نسبت به ایران، ایرانی و نظام جمهوری اسلامی شکل نگرفته بود. دشمنی‌ها بوده اما یک نفر بوده و بقیه در دشمنی متوسط بودند اما الان در کاخ سفید بدترین‌ها دور هم جمع شده‌اند. او با تشریح اهداف گردانندگان کاخ سفید علیه ایران اسلامی افزود: آنها کار خود را با یک جنگ روانی شروع کردند و جنگ اقتصادی به‌عنوان هدف میان‌مدت آنهاست. جنگ برای موضوع کارآمدی نظام، هدف سوم و مشروعیت‌زدایی از نظام هدف نهایی آنهاست. آن تغییر رژیمی را که سخن می‌گویند با مشروعیت‌زدایی دنبال می‌کنند که این مشروعیت‌زدایی را با جنگ روانی، اقتصادی و موضوع کارآمدی پی می‌گیرند.

مردم نگران نباشند

روحانی رفع مشکلات اقتصادی را اولویت نخست کشور دانست و گفت: باید این مشکلات را با آرامش و امید بیشتر حل کنیم. روحانی گفت: آمریکا هر کاری خواسته علیه ما انجام داده نه قبل از 13آبان، قبل از 13مهر انجام داده و همه کارها را کرده است. چیزی به نام 13آبانی نیست که مردم را نگران بکند و همه‌اش تبلیغات است.رئیس‌جمهور افزود: شما مسیری انتخاب کردید، یکدفعه یک درنده‌ای به قافله می‌زند و ناچارید راه را کج کنید. آن درنده است که به شما فشار می‌آورد والا همان راه را شما می‌رفتید. در این شرایطی که هستیم اگر امید را در جامعه ایجاد کنیم و اگر دست‌به‌دست هم بدهیم، ما از این مشکلات عبور خواهیم کرد ضمن اینکه این شرایط می‌تواند در بعضی از جهات برای ما فرصت هم باشد. به گفته روحانی، «در دولت یازدهم شرایطی بود که تولیدگر تولید می‌کرد و هیچ‌کس نمی‌خرید، همه انبارها پر از کالا بود و ناچار شده بودیم به مردم وام بدهیم تا بروند جنس بخرند چون تمام تولید ما به‌خاطر کاهش تقاضا مانده بود و الان در بسیاری از بخش‌ها وضعیت برعکس است؛ یعنی چیزی در انبار کارخانه نمی‌ماند و بلافاصله فروش می‌رود، پس تولید حرکت پیدا کرده و البته تولید مشکلاتی هم پیدا کرده است.»رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حزب چارچوب، شعار و تشکیلات دارد و برای همین نباید دانشگاه مرکز فعالیت احزاب باشد، خاطرنشان کرد: دانشگاه باید ضمن اینکه به علوم سیاسی و مسائل اجتماعی توجه کند، مرکز علم، پژوهش و تحقیق است. اشکال ندارد دانشجو و دانشگاه کمک کند به احزاب و حتی عضو حزبی باشد، اما مکان دانشگاه برای این کار نیست؛ علم نگاه چپ‌چپ و چارچوب ندارد، علم باز است و هرچه شما یاد بگیرید باز کم است و به یک معنا همه ما تا آخر عمر طلبه و دانشجو هستیم

استثناهای محرومیت از تحصیلات تکمیلی

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره ممنوعیت تحصیلی برخی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد به بالا توضیح داد «الان در چند موضوع استثنا قائل شده‌ایم و گفتیم کسی که در جرایم سنگینی مثل جرایم سازمان‌یافته، قاچاق انسان، تروریسم، جاسوسی و جرایمی که تبعات اجتماعی در احکام دادگاه‌ها دارد تا زمانی که تبعات اجتماعی دارد، از تحصیلات تکمیلی محروم بشوند ولی غیر این مورد همه باید آزاد باشند و تمام قوانین و مقررات غیر از این را ملغی اعلام کردیم و امیدواریم در مجلس و شورای نگهبان هم تصویب بشود.»

امروز؛ دیدار روحانی با اقتصاددانان

رئیس‌جمهور به‌دنبال نامه‌های سرگشاده اقتصاددانان در هفته‌های اخیر خطاب به وی، امروز میزبان آنان در پاستور خواهد بود. حسن روحانی روز گذشته در دانشگاه تهران با دفاع از مقام نقادی و پرسشگری دانشگاه‌ها گفت: «فردا عده‌ای از استادان اقتصادی را دعوت کردم رو در رو با آنها بنشینم و صحبت کنم. برخی از آنها به‌صورت نامه سرگشاده و بعضی‌ها به‌صورت نامه خصوصی برای من نامه نوشتند. حرف‌هایی دارم که  با آنها مستقیم مطرح می‌کنم.» روحانی چهارشنبه 11مهرماه با 23نفر از اصلاح‌طلبان در حوزه‌های سیاسی تبادل‌نظر کرده بود و یک جلسه با حضور اصولگرایان نیز خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید