• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 17 دی 1396
کد مطلب : 3407
+
-

حق‌التدریسی‌‌ها از مهر حقوق دریافت نکرده‌اند

ماجرای حق‌التدریس معلمان تمام‌شدنی نیست، هزاران معلم و سرباز معلم که اغلب در مناطق دورافتاده و محروم تدریس می‌کنند و همچنین معلمان رسمی که با توجه به کمبود نیرو، ساعت‌ها بیش از زمان موظفی‌شان تدریس کرده‌اند، ماه‌هاست که حقوق ناچیزشان را دریافت نکرده‌اند.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه هم فقط وعده امروز و فردا می‌دهند و خبر ندارند که این معلمان چگونه روزگار می‌گذرانند. سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، شامگاه جمعه 16دی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش در این‌باره گفت: معلمان حق‌التدریس از ابتدای مهرماه حتی یک ریال حقوق نگرفته‌اند، برخی بدهی معلمان توسط دولت به آموزش و پرورش پرداخت شده اما ظاهراً این وزارتخانه کم‌لطفی کرده و هنوز آنها را پرداخت نکرده است.

میرحمایت میرزاده، با بیان اینکه برخی مطالبات فرهنگیان در سال 96 به سال 97 منتقل می‌شود، توضیح داد: آموزش و پرورش اولویت نیست و برخی معلمان از سال 88 از دولت مطالبه دارند که هنوز پرداخت نشده، این در حالی است که10هزار میلیارد تومان برای صفر کردن بدهی‌های وزارت آموزش و پرورش در سال 96 لازم است. وی افزود: نمایندگان مجلس هم برای مساعدت به این وزارتخانه، نهایت تلاش خود را می‌کنند. میرزاده تأکید کرد: باید برای پرداخت بدهی‌های آموزش‌و‌پرورش عزم جدی وجود داشته باشد.

انباشت بدهی‌ها

حقوق حق‌التدریس‌ نیروهای رسمی و آزاد آموزش‌‌و‌پرورش و سرباز معلمان که هر سال به‌دلیل کسری اعتبار با تأخیر چند ماهه پرداخت می‌شد، یکی از معضلات آموزش و پرورش بود که اسفند 95 با پیشنهاد دولت و تصویب نمایندگان مجلس، دولت موظف شد همه حقوق‌ها را به‌صورت یکجا پرداخت کند. در بودجه 96 دولت برای آموزش‌ و پرورش، اعتبار مربوط به حقوق و مزایا معادل 30میلیون و 700هزار تومان تعیین شده است. محمد بیرانوند، یکی دیگر از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه پرسشگر در این خصوص اینگونه توضیح داد: حقوق حق‌التدریس‌های آموزش و پرورش که با تلاش‌های بسیار مصوب شده باید پرداخت شود، بیش از 90درصد بودجه آموزش و پرورش صرف امور پرسنلی می‌شود که همان هم تمام و کمال پرداخت نمی‌شود. وی گفت: فرهنگیان بدانند که ما با دغدغه خاطر از معلمان یاد می‌کنیم ولی با‌ «ای کاش گفتن» کار جلو نمی‌رود.

اعتباری که جای دیگر خرج شد

علی ‌اللهیارترکمن ، معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت وزیر آموزش و پرورش اواخر آبان امسال در مصاحبه با خبرگزاری صدا وسیما دراین‌باره گفت: ۹۷میلیارد تومان برای حق‌الزحمه امتحانات معلمان در سال ۹۵ به فرهنگیان بدهکاریم که برای تأمین این اعتبار در حال رایزنی هستیم. اعتبار حق‌الزحمه امتحانات فرهنگیان پیش از این یک‌بار به آموزش و پرورش ابلاغ شد که در محل دیگری خرج شد و دوباره در حال تأمین این اعتبار هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید