• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 23 مهر 1397
کد مطلب : 34068
+
-

اصفهان ؛ سومین استان سالخورده

خبر
اصفهان ؛ سومین استان سالخورده

معاون شورای سالمندان کشور گفت: اصفهان سومین استان سالخورده کشور بعد از مازندران و گیلان است. «علی محمدی» در کارگاه آموزشی شهر دوستدار سالمند، با اشاره به ضرورت آماده‌سازی جامعه در ابعاد مختلف برای ارائه خدمات به سالمندان اظهار کرد: پرداختن به امور سالمندان وظیفه یک نهاد نیست، بلکه همه ادارات، سازمان‌ها و نهادها باید همسو و هماهنگ با یکدیگر به این مسئله بپردازند.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۹ تعداد سالمندان در جهان 2 برابر خواهد شد و این آمار در کشور ما با سرعتی بسیار زیاد به 4 برابر خواهد رسید، هرچند من با واژه سونامی سالمندی موافق نیستم و معتقدم سالمندی فرصتی ارزشمند برای کشور است.


آماده سازی شهرها

معاون شورای سالمندان کشور با اشاره به اهمیت آماده‌سازی شهرها برای مواجهه با پدیده رو به رشد سالمندی گفت: تحقیقات گسترده‌ای در جهان صورت گرفته تا نیازهای روزمره سالمندان در حوزه‌های اجتماعی و شهری را بررسی کند. طبق این تحقیقات اموری مانند سرعت تغییر رنگ چراغ راهنما، کمبود حقوق بازنشستگی، تاریکی خیابان‌ها در شب و اموری از این دست در فهرست مشکلات سالمندان بیان شده است.
وی افزود: سالمندی یک طیف است که از سالمندان فعال و پویا آغاز می‌شود و به سالمندان بیمار و نیازمند به خدمات پزشکی ختم می‌شود. 

بنابراین، برنامه‌‌ریزی مدیریت شهری تمامی سالمندان موجود در این طیف را پوشش می‌دهد. محمدی تاکید کرد: مشکلات موجود در کشور نباید مانعی برای همدلی و همبستگی ما باشد. همه ما باید بدانیم که سالمندی پدیده‌ای مشترک برای همه انسان‌هاست و به‌زودی برای خود ما نیز رخ می‌دهد.

وی تاکید کرد: رفتاری که فرزند ما در دوران سالمندی با ما خواهد داشت آیینه رفتاری است که ما امروز با سالمندان خانواده و جامعه‌مان داریم.
معاون شورای سالمندان کشور با بیان این‌که اصفهان شرایط زندگی برای همه اقشار از کودک تا سالمند را در خود دارد اظهار کرد: باید برنامه‌ریزی‌هایی برای محیط‌های دوستدار سالمند در اصفهان  شود تا همه ساکنان شهر راضی باشند و کسی ناچار به ترک شهر نشود.

وی با تاکید بر این‌که سالمندی یک فرایند جهانی است گفت: این فرایند در قاره آسیا رشد بیشتری دارد. اصفهان سومین استان سالخورده کشور بعد از مازندران و گیلان است و بنابراین باید برای مواجهه با این چالش که کاملا قابل مدیریت است، آماده باشید.
 

طی ۲۰ سال آینده از هر ۳ اصفهانی یک نفر سالمند خواهد بود

رئیس اداره اجتماعی شهرداری اصفهان نیز گفت: طی ۲۰ سال آینده از هر ۳ اصفهانی یک نفر سالمند خواهد بود. «هومن محمدی» اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال ۹۵ و آمارنامه شهرداری اصفهان، در حال حاضر ۴۵۰ هزار نفر از جمعیت این استان سالمندان هستند که طبعا ۵۰ تا ۶۰ درصد آنها در شهر اصفهان زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌های موجود، طی ۲۰ سال آینده از هر 3 اصفهانی یک نفر سالمند است و این موضوع بر اهمیت بسترسازی‌های لازم برای جامعه از هم‌اکنون می‌افزاید.
رئیس اداره اجتماعی شهرداری اصفهان با بیان این‌که برنامه‌‌ریزی برای فراهم کردن مقدمات شهر دوستدار سالمند باید در اموری همچون شهرسازی، حمل و نقل، ترافیک و اموری از این نوع انجام شود اظهار کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان فعالیت‌های متعددی را از طریق دفتر تخصصی سالمند که از ابتدای دهه نود کار خود را آغاز کرده، انجام داده است.
وی اضافه کرد: در حوزه اجتماعی نیز صدور کارت منزلت شهروندی که تا امروز ۳۰ هزار سالمند را پوشش داده، امکانات گوناگونی با تخفیفات ویژه در اختیار سالمندان قرار داده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید