• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 22 مهر 1397
کد مطلب : 34040
+
-

جلوی هک اینستاگرام‌تان را بگیرید

اینستاگرام به‌تازگی پشتیبانی از روش‌های تأیید هویت دومرحله‌ای را شروع کرده است. این روش‌های جدید امکان می‌دهد که امنیت حساب اینستاگرام شما بسیار بالاتر برود و امکان هک‌کردن آن هم کاهش پیدا کند. به همین‌ خاطر کارشناسان امنیتی به‌شدت استفاده از روش‌های جدید را توصیه می‌کنند. تأیید اطلاعات دومرحله‌ای یا 2FA یا TFA به رمزها یا کدهای اختصاصی اشاره می‌کنند که به‌صورت انحصاری، صرفا در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. این کدهای اختصاصی به‌ غیر از نام‌ کاربری و رمز عبور هستند و از راه‌های مختلفی در اختیار کاربر قرار می‌گیرند. رمزهای دوم از طریق پیامک، تماس تلفنی، ارسال رمز به یک ایمیل پشتیبان، ساخت و اسکن بارکد و نرم‌افزارهای اختصاصی هر شبکه اجتماعی برای کاربر فرستاده می‌شود. این ویژگی که مدت‌هاست کاربران اینستاگرام منتظرش بودند به تازگی توسط  این شبکه اجتماعی تأیید شده و به مرور زمان برای تمامی کاربران فعال خواهد شد. به‌گزارش همشهری، فیسبوک شرکت مادر اینستاگرام 5سال است که از ورود دومرحله‌ای استفاده می‌کند و سرویس‌های دیگری مانند گوگل، تلگرام و … نیز از این قابلیت بهره‌مند هستند.
برای کاربران عادی شاید افزوده شدن یک مرحله دیگر به فرآیند ورود خسته‌کننده و مزاحم به نظر برسد اما از آن‌جا که این روزها اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی هویت مجازی شما محسوب می‌شوند دسترسی هکرها به اکانت شما می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری داشته باشد.


  نخستین توصیه مثل همیشه عوض کردن دوره‌ای پسورد اینستاگرام و انتخاب کلمه عبوری شامل حداقل ۸ حرف، عدد و علامت به‌صورت ترکیبی است. بهتر است حداقل یکی از حرف‌های کلمه عبور با حروف بزرگ باشد. پسورد ساده مهم‌ترین دلیل هک شدن آسان است. شاید به نظرتان این مسئله شوخی بیاید اما هنوز افراد زیادی کلمه عبورهایی مانند ۱۲۳۴ دارند. در ایالت کالیفرنیا از 2سال دیگر استفاده از چنین پسوردهای ساده‌ای ممنوع می‌شود. 
 برای فعال کردن تأیید هویت دومرحله‌ای به بخش تنظیمات(Setting) اینستاگرام خود بروید. در این بخش به‌دنبال گزینه Two-Factor Authentication بگردید و وارد آن شوید.

 در اینجا با 3 گزینه روبه‌رو هستید که می‌توانید از همه آنها یا تنها یکی از گزینه‌ها استفاده کنید. نخستین گزینه فعال‌کردن ارسال کد به وسیله پیامک به شماره موبایل‌تان است. اگر فکر می‌کنید ممکن است دسترسی غیرمجاز به پیامک‌های شما وجود داشته باشد این گزینه را فعال نکنید.
بهترین گزینه که فعال‌سازی آن خیلی مفید است استفاده از اپ‌های دریافت کد به‌حساب می‌آید. با فعال کردن گزینه app Authentication اینستاگرام به شما یکی از اپ‌های مورد تأیید خود را برای دریافت کد امنیتی معرفی می‌کند. بسیاری از کاربران هم‌اکنون از Google Authenticator استفاده می‌کنند. هر زمان قصد ورود به‌ حساب شما وجود داشته باشد علاوه بر پسورد نیاز به وارد کردن کدی است که در این برنامه روی موبایل شما تولید می‌شود و یکبارمصرف است. این اپ از طریق یک الگوریتم پیچیده رمزهای یکبار مصرف را می‌سازد و هک کردن آن تقریبا غیرممکن است. 

گزینه Recovery Codes هم برای زمان مبادا و موقعی است که به موبایل خود دسترسی ندارید. این گزینه چند کد را در اختیار شما قرار می‌دهد که باید آن را در جایی مطمئن و امن نگهداری کنید. در زمان مبادا می‌توانید از این کدها در کنار پسورد خود برای ورود به اینستاگرام استفاده کنید.  این کدها را باید در جایی قرار دهید که کسی به آن دسترسی نداشته باشد. بهتر است آنها را روی گوشی یا کامپیوترتان ذخیره کنید. یا اینکه این کدها را پرینت بگیرید و مخفی کنید. 

این خبر را به اشتراک بگذارید