• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 21 مهر 1397
کد مطلب : 33853
+
-

ارتباط خانه پر از کتاب و استعداد ریاضی

دریچه
ارتباط خانه پر از کتاب و استعداد ریاضی

در تحقیقی روی ۱۶۰ هزار بزرگسال از ۳۱ کشور، مشخص شد کتابخانه‌ای خانگی و نسبتا بزرگ مهارت‌های یک دانش‌آموز نوجوان را با یک فارغ‌التحصیل دانشگاه که کتاب نخوانده است برابر می‌کند.

به گزارش گاردین، براساس نتایج یک تحقیق جدید، بزرگ شدن در خانه‌ای پر از کتاب تأثیر عمده‌ای بر میزان سواد در آینده کودک دارد، اما این کتابخانه باید حداقل ۸۰ کتاب داشته باشد. محققان به رهبری دکتر جوانا سیکورا از دانشگاه ملی استرالیا بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ داده‌هایی را از بیش از ۱۶۰ هزار بزرگسال از ۳۱ کشور مختلف بررسی کردند. از تمام شرکت‌کنندگان پرسیده شد وقتی ۱۶ ساله بودند چند کتاب در خانه‌شان وجود داشت. با اینکه متوسط تعداد کتاب‌ها در کتابخانه‌های خانگی در کشورهای مختلف، متفاوت بود – از ۲۷ نسخه در ترکیه تا ۱۴۳ در بریتانیا و ۲۱۸ در استونی- تأثیر کلی کتابخانه خانگی بر میزان سواد همه جا زیاد بود. دکتر سیکورا و همکارانش در مقاله خود نوشته‌اند: «قرار گرفتن نوجوانان در معرض کتاب‌ها بخشی سازنده از تمرین‌های اجتماعی است که مهارت‌های شناختی بلندمدت شامل سواد، استعداد ریاضی و مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات را در آنها پرورش می‌دهد. بزرگ شدن با کتابخانه‌های خانگی مهارت‌های بزرگسالی را در این زمینه‌ها بیشتر افزایش می‌دهد تا تحصیلات والدین یا موفقیت‌های تحصیلی و شغلی.»

براساس این تحقیق نوجوانانی با سطح پایین‌تری از تحصیلات ثانویه که از خانه‌های پر از کتاب آمده باشند به اندازه یک فارغ‌التحصیل دانشگاه که در خانه‌ای تقریبا بدون کتاب بزرگ شده از سطح سواد، استعداد ریاضی و مهارت در فناوری اطلاعات و ارتباطات برخوردارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید