• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 21 مهر 1397
کد مطلب : 33794
+
-

شهر کرج بدون شهردار و درگیر مشکلات قضایی و اجرایی گوناگون است

بحران مدیریت شهری در کرج همچنان ادامه دارد

شورا
بحران مدیریت شهری در کرج همچنان ادامه دارد

محمد سرابی | خبر‌نگار

بحران در شورای شهر، معرفی 4شهردار به مراجع قضایی و بازداشت 13نفر از کارکنان شهرداری کرج بخشی از اتفاقات هفته‌ گذشته در استان البرز است. روندی که از ابتدای امسال آغاز شد، کرج را در فهرست پردردسرترین کلانشهرهای کشور قرار داد و اتفاقات بعد از آن آنقدر کار اداره شهر را بی‌نظم کرد که امروزه این شهر بزرگ در همسایگی پایتخت دچار معضلات غیرقابل حل شده است.

شهر بدون شهردار
ابتدای امسال اصغر نصیری از شهرداری کرج استعفا کرد. اعضای شورای شهر کرج، بعد از آن مجید غلام سریزدی و مدتی بعد هم محمدرضا احمدی‌نژاد را به‌عنوان شهردار این کلانشهر انتخاب کردند اما صلاحیت هر دو آنها رد شد. از آن‌ زمان تا‌کنون شهرداری کرج با سرپرست اداره می‌شود و تأخیر در انتخاب شهردار که مهم‌ترین «ناکارآمدی» شورای شهر به شمار می‌رود، باعث شده است که این شورا در خطر انحلال قرار گیرد. شورا در آخرین تلاش خود سیروس شفقی را برای شهرداری کرج پیشنهاد کرد‌، اما با مخالفت وزارت کشور روبه‌رو شد. شفقی اکنون فرماندار کرج است و وزارت کشور در پاسخ خود به اعضای شورای شهر کرج اعلام کرده بود این فرد هنوز از سمت قبلی خود استعفا نداده است، بنابراین درصورت شهردار‌شدن دوشغله خواهد بود. بنا به اظهارات رئیس و همینطور سخنگوی شورای شهر کرج، تلاش‌هایی برای تعیین شهردار یا جلب نظر وزارت کشور انجام شده ‌اما این تلاش‌ها تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است. شورای شهر کرج امروز درمورد شهردار تصمیم خواهد گرفت. شاید این آخرین فرصت اعضای شورای پنجم شهر کرج است که می‌توانند شهردار انتخاب کنند. اگر جمع‌بندی اعضای شورای شهر طی همین روزها تعیین نشود، احتمال انحلال آن بسیار است. 2گزینه برای تصدی شهرداری کرج  هم‌اکنون معرفی شده‌اند. معاون سابق خدمات شهری و فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران که سوابق قابل‌توجهی در مدیریت شهری دارد، به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه مطرح شده ‌است. از طرفی یکی از معاونان شهردار پیشین نیز به‌عنوان گزینه‌ای دیگر مطرح است. بی‌تردید حضور گزینه‌ای با‌تجربه در شهرداری کرج فارغ از نگاه‌های حزبی و سیاسی، می‌تواند مشکلات ایران کوچک را به‌سرعت حل کند.

شکایت محیط‌زیست
درحالی‌که شورای شهر مشغول رفع بحران نبود شهردار در مرکز استان است، اداره محیط‌زیست استان البرز شهردار چند منطقه کرج را به مراجع قضایی معرفی کرد. مدیرکل محیط‌زیست البرز در این‌باره گفت: تاکنون 4شهردار که به تکالیف خود درخصوص جمع‌آوری و تعطیلی مراکز دپوی موقت زباله و ضایعات در حوزه شهری عمل نکرده و به اخطاریه‌های زیست‌محیطی صادره توجه نکرده‌اند، به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. فردین حکیمی دلیل این‌کار را مدیریت نامطلوب پسماندها و نخاله‌های ساختمانی در محدوده‌های شهر و بی‌توجهی شهرداران به ساماندهی پسماندها، عنوان کرد.
دستگیری کارکنان شهرداری
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز از دستگیری 13نفر از کارکنان شهرداری کرج خبر داد. حاجی‌رضا شاکرمی افزود: بلاتکلیفی شهرداری موجب افزایش روزافزون تخلفات در بدنه شهرداری، رشد فزاینده دلالی، اعمال‌نفوذ برخلاف حق و مقررات و تضییع حقوق عمومی شده است.
او اظهار کرد: عمده فعالیت این افراد کارچاق‌کنی، اخذ رشوه در حوزه ساخت‌وساز غیرمجاز، خریدوفروش پست‌های مدیریتی، اعمال‌نفوذ برخلاف حق و مقررات، غصب عناوین و جعل است که پرونده آنها در حال بازرسی و تکمیل تحقیقات است. از سوی دیگر رحیم خستو، سخنگوی شورای شهر کرج درباره این خبر گفت: این دستگیری‌ها مربوط به چند وقت پیش بوده و خبر آن، تازه اعلام شده است.

خطر انحلال شورا
نایب‌رئیس شورای‌عالی استان‌ها  در این‌باره گفت: برگزاری انتخابات شورا‌های شهر هزینه مادی و معنوی زیادی داشت. بنابراین موضع ما این است که شورای شهر شهردار را انتخاب کند تا بتواند به‌کار خود به‌عنوان نماینده مردم ادامه دهد.
علیرضا احمدی در این‌باره افزود: انحلال شورای شهر هزینه زیادی دارد و با این کار کرسی نمایندگی مردم از میان می‌رود، به همین دلیل است که ما می‌خواهیم با تعیین شهردار و رسیدگی به امور جاری تاجای ممکن به بقای شورای شهر کمک کنیم. بنا به اطلاعاتی که به ما رسیده، شورای شهر کرج در حال بررسی گزینه‌ها است و در روز‌های آینده افراد مورد‌نظر خود را برای تصدی سمت شهرداری این کلانشهر معرفی خواهد کرد. امیدواریم اگر در انتخاب شهرداری مواضع مختلفی به‌وجود آمد، همه اعضای شورا‌ به رأی اکثریت احترام بگذارند و خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار دهند تا شهر کرج از داشتن شورا محروم نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید