• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 19 مهر 1397
کد مطلب : 33740
+
-

چهارجانشین احتمالی نیکی هیلی

چهارجانشین احتمالی نیکی هیلی

جواد نصرتی/خبرنگار

کناره‌گیری غیرمنتظره نیکی هیلی از سمت خود به‌عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل، حالا فضای سیاسی آمریکا را با این پرسش بزرگ و اساسی روبه‌رو کرده که چه‌کسی قرار است جانشین او شود؟ فعالیت هیلی در سازمان ملل، با آنکه سابقه دیپلماتیک نداشت، با استقبال سیاستمداران هر دو حزب اصلی آمریکا همراه بوده و این، انتظارها از جانشین او را بالا می‌برد. به همین‌خاطر است که ترامپ احتمالا باید وسواس بیشتری برای انتخاب جاشین او داشته باشد. هیلی انتهای سال‌جاری میلادی از سازمان ملل خواهد رفت. به‌صورت سنتی، پست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، یا به سیاستمداران جوانی داده می‌شود که آینده‌ای پربار پیش رو دارند یا به‌عنوان نوعی پاداش، به دیپلمات‌ها و سیاستمداران کهنه‌کاری داده می‌شود که در انتهای حیات سیاسی فعال خود هستند. به گزارش آتلانتیک، ترامپ بعد از موافقت با کناره‌گیری هیلی، در کاخ سفید در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت که افراد زیادی هستند که علاقه زیادی دارند تا جانشین او شوند. او همچنین گفت که در هفته‌های پیش‌رو جانشین هیلی را مشخص خواهد کرد. از همان شب اعلام خبر استعفای هیلی، رسانه‌های مختلف درباره جانشین احتمالی او گمانه‌زنی کردند و نام‌های زیادی ازجمله ایوانکا ترامپ دختر رئیس‌جمهور آمریکا، ریچارد گرنل سفیر آمریکا در آلمان، دینا پاول معاون مشاور امنیت ملی سابق ترامپ، برایان هوک دیپلمات باسابقه، جو لیبرمن سناتور سابق و عضو تیم انتخاباتی ال گور، هثر ناوئرت مجری سابق و سخنگوی فعلی امور خارجه و جان هانتسمن سفیر فعلی آمریکا در مسکو مطرح شد. با این حال، در این میان رسانه‌ها توجه بیشتری به ایوانکا ترامپ، ریچارد گرنل، دینا پاول و برایان هوک نشان داده‌اند

دینا پاول
گزینه جدی ترامپ


پاول از بانک گلدمن ساکس به کاخ سفید آمد و هم به‌عنوان مشاور ارشد اقتصادی و هم به‌صورت رسمی‌تر، به‌عنوان معاون مشاور امنیت ملی در دولت ترامپ خدمت کرد. او عضوی از گروهی از مشاورانی بود که کمتر ایده‌های ایدئولوژیک داشتند. این افراد، ارتباط نزدیکی با وال‌استریت داشتند و در کاخ سفید به‌عنوان متحدان ایوانکا ترامپ، دختر رئیس‌جمهور و جرد کوشنر، همسر او شناخته می‌شدند. پاول و دیگر افراد این گروه از تکنوکرات‌ها، چندان در نگاه استیو بنون استراتژیست سابق رئیس‌جمهوری محبوب نبودند. ترامپ سه‌شنبه در پاسخ به خبرنگاران درباره احتمال انتخاب پاول گفت: «او قطعا یکی از گزینه‌هایی است که بررسی می‌کنم.» پاول سابقه کار در دولت جورج بوش را هم دارد.

ایوانکا ترامپ
بهترین از نظر پدر


ترامپ بعد از ملاقات با هیلی، اعلام کرد که دخترش ایوانکا که یکی از مشاوران ارشد اوست، گزینه بسیار مناسبی برای این پست است و حضور او در سازمان ملل را «انفجاری» خواند. با این حال، به این نکته هم اشاره کرد که درصورت انتخاب دخترش به‌عنوان جانشین هیلی، ‌به فامیل‌بازی متهم خواهد شد. ترامپ گفت: «البته مطمئن نیستم که کسی شایسته‌تر از او (برای این شغل) وجود داشته باشد.» خود ایوانکا هم ساعاتی بعد از آن صراحتا گفت که جانشین هیلی نخواهد بود. او در توییتر نوشت: «جانشین (هیلی) من نخواهم بود.» البته رسانه‌ها مدت‌هاست گزارش‌هایی درباره علاقه ایوانکا و همسرش جرد کوشنر برای بازگشت به نیویورک منتشر می‌کنند و این فرصتی برای این زوج است تا به شهر محل زندگی خود برگردند.


ریچارد گرنل
سفیر پرحاشیه 


سفیر فعلی آمریکا در آلمان که در میان محافظه‌کاران به رفتار گستاخانه و جسورانه‌اش معروف است، در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش سخنگوی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل بود. ترامپ او را در سپتامبر (انتهای تابستان) 2017 به‌عنوان سفیر کشورش در آلمان نامزد کرد اما سنا او را بهار سال بعد تأیید کرد. دلیل این تأخیر این بود که دمکرات‌ها به‌خاطر موضع‌گیری‌های او علیه زنان دمکرات حساسیت داشتند. او بلند رده‌ترین مقام آمریکایی جمهوریخواه است که آشکارا اعلام کرده است همجنس‌گراست. او حتی پیش از انتخاب هیلی از سوی محافظه‌کاران به‌عنوان نامزد حضور در سازمان ملل معرفی شده بود اما قطعا با مخالفت‌هایی در سنا مواجه خواهد شد.


برایان هوک
پاداشی برای یک ضد‌ایرانی کهنه‌کار 


برایان هوک دیپلماتی کارکشته و قدیمی است که سابقه کار در سازمان ملل را هم دارد. هوک یکی از معدود مشاوران ارشد رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکاست که در دوران مایک پمپئو هم سمت بالایی دارد. او همین تابستان به‌عنوان رئیس گروه اقدام ایران معرفی شد و به‌نظر بسیاری از کارشناسان شانس زیادی برای جانشینی هیلی دارد. جان آلترمن یکی از مقامات رده بالای مرکز پژوهش‌های استراتژیک و بین‌المللی درباره شانس هوک به آتلانتیک گفته است: «هرچند هوک به‌عنوان یکی از نفرات تیلرسون شناخته می‌شود، اما به‌خوبی توانسته خود را به‌عنوان کسی که می‌تواند برنامه‌های رئیس خود را پیش ببرد معرفی کند.» 


این خبر را به اشتراک بگذارید