• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 19 مهر 1397
کد مطلب : 33695
+
-

ساعت‌ات را تنظیم کن!

برای سردار آزمون، به بهانه بازگشت دوباره‌اش به تیم ملی

ساعت‌ات را تنظیم کن!

حضور دوباره سردار آزمون در اردوی تیم ملی برای نخستین‌بار بعد از جام جهانی 2018 روسیه، چندان غافلگیرکننده به‌نظر نمی‌رسید. حتی باوجود غیبت این مهاجم در اردوی قبلی و حضور همزمان او در پردیس‌های سینمایی به‌جای شرکت در اردوی تیم ملی، کادر فنی بار دیگر نام او را در فهرست اردوی جدید قرار داد و کارلوس کی‌روش با چیدن زمینه برای بازگشت سردار، علاقه ویژه‌اش را به این بازیکن ثابت کرد. بعد از حواشی جام‌جهانی و ماجراهای خانوادگی آزمون، این بازیکن چند بار سوگند خورده بود که دیگر در حوالی تیم ملی آفتابی نخواهد شد اما از همان ابتدا نیز به ‌نظر می‌رسید که این وداع زودهنگام، بیشتر جنبه‌ای نمایشی دارد و این استراتژی، برای ایستادن در مقابل فشارها، از سوی او انتخاب شده است. سردار آزمون، دوباره از راه رسیده و این بار، انتظار می‌رود که فصل تازه‌ای در دوران ملی این بازیکن آغاز شود. جز هواداران نوجوان سردار که با دلایل خاص خودشان شیفته این بازیکن هستند، جامعه فوتبال ایران برای چنین بازگشتی «بی‌قرار» نبود و برای رقم خوردن آن «لحظه‌شماری» نمی‌کرد. حقیقت آن است که تصمیم آزمون، باورها در مورد این بازیکن را تغییر نمی‌دهد. او باید همه‌‌چیز را از نو شروع کند و دوباره برای اثبات توانایی‌هایش به هواداران تیم ملی بجنگد. او با 270دقیقه ناامیدکننده در جام جهانی، به اردوی تیم کی‌روش ملحق شده و برای رها‌شدن از چنگال نقدهای منفی، باید در جام ملت‌ها تصویر متفاوتی از خودش به نمایش بگذارد.

سردار آزمون باید ساعتش را دوباره تنظیم کند و شانس روایت یک ماجرای افتخارآمیز را به عقربه‌های جدید بدهد. او هنوز در لباس تیم‌ملی کار بزرگی انجام نداده و برای رفتن به قلب تاریخ، باید از همین امروز شروع کند. استعداد ذاتی، برای به یادآورده‌شدن در متن خاطره‌های تاریخی فوتبال ایران، کافی به‌نظر نمی‌رسد و این «برنده‌شدن» است که مورخان را به تکرار نام‌ها می‌رساند. سردار در جام‌ملت‌های گذشته در حد و اندازه یک ستاره ظاهر شد و گل‌های مهم و جذابی برای تیم کی‌روش به‌ثمر رساند. بعد از گل دنیس برگ‌کمپی او به قطر، تصور می‎شد این بازیکن به لیورپول یا آرسنال می‌پیوندد اما در این 4سال، او در چه نقطه‌ای ایستاده و چقدر پیشرفت کرده است؟ سردار با یک فصل فاجعه‌بار در فوتبال روسیه، به جام جهانی2018 رسید و در این تورنمنت، آن بازیکن همیشگی نشد. او این فصل دوباره در فوتبال روسیه اوج گرفته و باید این کیفیت را به دیدارهای ملی‌اش نیز تزریق کند. حتی با وجود علاقه ویژه سرمربی، بین سردار و نیمکت تیم‌ملی فاصله زیادی وجود ندارد و او باید به همه ثابت کند که لایق قرار گرفتن در چنین مسیری نیست.

سنگین‌ترین مسئولیت سردار در بازگشت به تیم ملی، برداشتن فشار از شانه‌های کارلوس کی‌روش است. سرمربی پرتغالی تیم ملی با تمام توان پای آزمون ایستاده و برای کنارآمدن با این بازیکن، حتی برخی از اصول و استانداردهای مدنظرش را نادیده گرفته است. کلیدی‌ترین وظیفه مهاجم جوان این است که ثابت کند کی‌روش درباره او مرتکب یک اشتباه بزرگ نشده و یک تصمیم بد نگرفته است. در فوتبال ایران، به ندرت بازیکن‌ها می‌توانند از چنین راهی برگردند و یک فرصت دیگر داشته باشند. اساسا این فوتبال، فوتبالِ «فرصت‌های دوباره» نیست و تا همین امروز هم با سردار آزمون، به شکل یک استثنا برخورد شده است. اما او تا پایان، یک استثنا نخواهد ماند و اگر به بهترین شکل از این موقعیت استفاده نکند، طعم بی‌رحمی فوتبال را خواهد چشید.

این خبر را به اشتراک بگذارید