• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 18 مهر 1397
کد مطلب : 33517
+
-

رنج‌های سال یک

رنج‌های سال یک

وینفرد شفر به تازگی دومین سال کاری در فوتبال ایران را آغاز کرده است. مرد آلمانی از همان روز اول، با سرمربی کروات تیم رقیب مقایسه شده و این مقایسه،هنوز هم با جدیت ادامه دارد. مقایسه یک سال اول دوران حضور او روی نیمکت استقلال با یک سال اول برانکو ایوانکوویچ، نشان می‌دهد که سرمربی آبی‌ها به زمان کمتری برای متحول کردن تیم‌اش نیاز داشته اما حقیقت این است که پروژه برانکو حالا دیگر کاملا به ثمر نشسته اما شفر برای موفقیت در لیگ و آسیا، راه نسبتا درازی در پیش دارد. بین این دو مربی،یک نقطه اشتراک کلیدی دیده می‌شود. هر دو،استقلال و پرسپولیس را در بحران تحویل گرفتند و از روبه‌رو شدن با این چالش، هراسی نداشتند. هر دو برای رسیدن به روزهای آرام و امیدوارکننده، به سختی تلاش کردند و غرور را به سکوهای طرفدار هر دو باشگاه برگرداندند.
 
درصد پیروزی
وینفرد شفر در یک سال گذشته 45بار روی نیمکت استقلال نشسته و در 24مسابقه، ورزشگاه را به‌عنوان مربی برنده ترک کرده است. درصد پیروزی شفر روی نیمکت آبی‌ها، عدد امیدوارکننده 3/53 برد را نشان می‌دهد. در واقع مربی آلمانی کمی بیشتر از نیمی از دیدارهایش در فوتبال ایران را با پیروزی پشت سر گذاشته است. برانکو ایوانکوویچ درست یک سال بعد از پذیرفتن هدایت پرسپولیس، 37مسابقه را با این تیم تجربه کرده بود. او در این مسابقه‌ها به 18پیروزی رسید. درصد پیروزی پروفسور در 365روز اول نشستن روی نیمکت سرخپوشان،48درصد بود. اگر شکست انضباطی در مسابقه سوپرجام را نیز در میان نتایج شفر با استقلال قرار بدهیم، باز هم درصد پیروزی این مربی در نخستین سال هدایت باشگاه بیشتر از پروفسور کروات بوده است.

  شکست‌ها
برانکو در نخستین سال سرمربیگری پرسپولیس، 9بار طعم شکست را چشید. او در 2 مسابقه اول نتیجه را به سپاهان و الدوحیل واگذار کرد و بعد از چند هفته بدون شکست،این بار به گسترش فولاد تبریز باخت. سنگین‌ترین شکست پرسپولیس در این دوران، باخت 3 بر صفر در زمین الهلال عربستان بود. برانکو در 365روز سرمربیگری سرخ‌ها، 24درصد بازی‌هایش را با باخت به پایان برد. این آمار برای شفر، 5باخت در 45مسابقه است. به‌عبارت دیگر، مربی آلمانی تنها در 11درصد بازی‌هایش با این باشگاه بازنده شده است.

  جام‌ها
هم برانکو و هم شفر در نخستین سال حضور در فوتبال باشگاهی ایرانی، تیم‌های‌شان را از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا عبور دادند. برانکو و پرسپولیس در نخستین مرحله حذفی، مغلوب الهلال شدند اما استقلال با کنار زدن ذوب در یک هشتم‌نهایی، به جمع 8تیم برتر آسیا رسید و در این مرحله، قافیه را به السد قطر باخت. شفر در همین سال اول، جام حذفی را برای آبی‌ها به دست آورد تا استقلال بعد از چند فصل متوالی، بالاخره لذت بردن جام را تجربه کند. ایوانکوویچ در یک سال اول، با پرسپولیس جام نگرفت اما چند‌ماه بعد از اتمام این یک سال، تنها به‌خاطر تفاضل گل کمتر نسبت به استقلال خوزستان، قهرمانی لیگ برتر را از دست داد.

  داربی‌ها
در یک سال اول نشستن روی نیمکت پرسپولیس، برانکو ایوانکوویچ، 2 داربی را پشت سر گذاشته بود. داربی اول در هفته پایانی لیگ چهاردهم، با ضربه سر علی علیپور جوان به سود مرد کروات و تیمش تمام شد و در داربی دوم درحالی‌که استقلالی‌ها تا آخرین ثانیه‌ها از حریف پیش بودند، جری بنگستون مسابقه را به تساوی کشاند. پیروزی فراموش نشدنی 4-2 مقابل رقیب سنتی، کمی بعد از پایان این بازه یکساله اتفاق افتاد. وینفرد شفر در این یک سال، 3داربی را تجربه کرده است؛ 3 داربی سرد و خسته‌کننده که مجموعا تنها 2گل داشته‌اند: یک پیروزی یک بر صفر برای سرخ‌ها، یک پیروزی یک بر صفر برای آبی‌ها و یک تساوی بدون گل.

  نقل و انتقالات
سرمربی آلمانی استقلال، 2 پنجره نقل و انتقالاتی کاملا متفاوت را در این باشگاه سپری کرده است. زمستان سال گذشته او با خرید مامه تیام، یکی از بهترین خارجی‌های تاریخ باشگاه استقلال را صید کرد. برخلاف تیام، خرید بویان نایدنوف کاملا ناکام بود و بهنام برزای نیز نتوانست در استقلال، انتظارات را برآورده کند. پنجره دوم شفر، کاملا شلوغ و پررفت‌وآمد بود. امید ابراهیمی، مجید حسینی، مامه تیام و سرور جپاروف در تابستان از استقلال جدا شدند و این باشگاه با خرید بیشتر از 13بازیکن، دست به ترمیم ترکیب‌اش زد. برانکو در نخستین پنجره نقل و انتقالاتی به‌عنوان سرمربی پرسپولیس، رامین رضاییان، حسین ماهینی، فرشاد احمدزاده، کمال کامیابی‌نیا، محسن مسلمان و جری بنگستون را خرید و در دومین پنجره برای جبران ضعف خط دروازه، به سراغ الکساندر لوبانوف رفت.

  بردهای متوالی 
بهترین آمار برانکو در سال اول هدایت سرخ‌ها، شکست نخوردن در 14مسابقه متوالی بود که کمی بعد به 16مسابقه نیز رسید. تیم پروفسور در 18دیدار متوالی نیز موفق به باز کردن دروازه رقبا شد. تیم شفر نیز در این یک سال، سابقه 15بازی متوالی بدون شکست در جام‌های مختلف را دارد. 4پیروزی متوالی در لیگ قهرمانان و لیگ برتر، درخشان‌ترین روند این مربی در پایتخت بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید