• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 17 مهر 1397
کد مطلب : 33418
+
-

آغاز ورود اسکناس‌های ارزی

دبیرکل کانون صرافان: فعالیت صرافی‌ها برای واردات اسکناس‌های ارزی با هماهنگی بانک مرکزی آغاز شده است

ارز
آغاز ورود اسکناس‌های ارزی

«در همه این سال‌ها صرافی‌ها زیرنظر بانک مرکزی اقدام به ورود اسکناس می‌کردند و اکنون نیز برنامه‌هایی برای این کار دارند که با هماهنگی بانک مرکزی پیگیری می‌شود.» این خبری بود که دیروز سکاندار کانون صرافان ایرانیان اعلام کرد تا نشان ‌دهد بانک مرکزی مصمم است بخشی از تقاضای فیزیکی برای ارز را از کانال صرافی‌ها تأمین کند و برنامه‌هایی برای احیای مسیر گذشته ورود اسکناس ارز به کشور از طریق صرافی‌ها در حال شکل‌گیری است.

دبیرکل کانون صرافان ایرانیان ضمن استقبال از حضور بانک‌ها در بازار ارز اعلام کرد: در زمینه خرید و فروش ارز با بانک‌ها رقابتی نداریم؛ حتی معتقدیم ورود آنها به آرام‌سازی‌ بازار کمک می‌کند. به گزارش همشهری، رضا ترکاشوند در نخستین نشست خود با خبرنگاران با بیان اینکه فعالیت صرافی‌ها کمتر از 5درصد از بازار ارز را شامل می‌شود، در پاسخ به پرسشی درباره دلایل اختلاف نرخ ارز در صرافی بانک‌ها با دیگر صرافی‌ها در روزهای اخیر افزود: نرخ‌های صرافی بانک ملی، نرخ کف فروش ارز برای ارائه 23نوع ارز خدماتی است اما نرخ دوم برای فروش تا سقف 5هزار یورو به شهروندان است که البته صرافی‌ها براساس نرخ آزاد و عرضه و تقاضا کار می‌کنند. او توقف 4ماهه فعالیت صرافی‌ها پس از اعلام دلار 4200تومانی را اشتباه خواند. به گفته او، این اقدام به معاملات زیرزمینی ارز دامن زد، اما با تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی به‌تدریج، شرایط فعالیت صرافی‌ها به قبل از 21فروردین‌ماه امسال تغییر مسیر می‌دهد. ترکاشوند دلیل اطلاعیه کانون صرافان در هفته گذشته مبنی بر عرضه دلار به قیمت 10هزار تومان را تدبیر بانک مرکزی دانست و گفت: آن زمان بانک مرکزی به بانک ملی و سایر بانک‌ها دستور داد که نرخ کف بازار بسته شود تا مردم عادی ضرر نکنند.

از صرافی‌های مجاز ارز بخرید
دبیرکل کانون صرافان همچنین خبر داد: شنبه این هفته، نامه دیگری به صرافی‌ها داده شد که عملیات خرید و فروش براساس بازار انجام شود. او درباره اینکه چرا برخی صرافی‌ها از فروش ارز امتناع می‌کنند، گفت: تا 21فروردین‌ماه بانک مرکزی «بازارساز کامل» بازار بود و نیاز ارز صرافان را تأمین می‌کرد؛ از 16مردادماه سیاست بانک مرکزی تغییر کرد و اکنون خود به بازیگر بازار تبدیل شده است؛ امروز اگر کسی به صرافی ارز بفروشد، صراف می‌تواند ارز مورد تقاضای شهروندان را تأمین کند و دیگر اینگونه نیست که به‌طور کامل از بانک مرکزی ارز بگیرد.
او با بیان اینکه گفته می‌شود صرافان عضوی از مافیا هستند، حرف خنده‌داری است، از مردم خواست فقط از 650واحد صرافی مجاز خرید کرده و در قبال خرید خود، سند سامانه نظارت ارز (سنا) دریافت کنند تا ارز تقلبی نباشد. او افزود: مردم می‌توانند از صرافی‌ها پرینت شماره سریال اسکناس خود را نیز بگیرند و اطمینان کامل داشته باشند؛ درحالی‌که درصورت خرید از دلالان و یا واحدهای فاقد مجوز این اطمینان وجود ندارد.

خرید و فروش سکه فقط در صرافی‌ها
دبیر کل کانون صرافان ایرانیان درباره فروش سکه و فعالیت برخی سایت‌های غیرمجاز اعلام کرد: طبق دستورالعمل بانک مرکزی، فروش مسکوکات این بانک فقط برعهده صرافان است و سایر فروشندگان طلا و جواهر اجازه فروش مسکوکات بانک مرکزی را ندارند؛ افرادی که می‌خواهند ایمن و سالم خرید کنند، باید از صرافی‌ها سکه بخرند و رسید دریافت کنند.
او افزود: کانون صرافان این اطمینان را به مردم می‌دهد که درصورت بروز مشکل درباره سکه خریداری شده از واحدهای صرافی دارای مجوز، موضوع را پیگیری و درصورت تأیید تخلف تا 1.5برابر قیمت سکه از صرافی دریافت و به مشتری پرداخت شود. به گفته ترکاشوند، وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی بخشنامه‌ای را ابلاغ کرده که براساس آن فروش سکه باید در صرافی‌ها انجام شود؛ هرچند در ماه‌های اخیر کانون صرافان به‌دلیل مشغله در زمینه بازار ارز، پیگیری چندانی در زمینه بازار سکه و اجرای دستورالعمل وزارت صنعت نداشت اما درصدد هستیم خود وارد عمل شده و این ابلاغیه را اجرا کنیم.

تحریم صرافی‌ها ادعای سیاسی است
دبیر کل کانون صرافان ایرانیان در پاسخ به همشهری درباره اثر تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم گفت: بخشی از قیمت ارز حاصل فضای روانی است که به‌دلیل فشارهای سیاسی خارج کشور ایجاد شد؛ این مصوبه مجلس نیز به‌دلیل سیاسی، در بازار اثر‌گذار است ولی اینگونه نخواهد بود که در کوتاه‌مدت به ورود اسکناس ارز کمک کند و قیمت را کاهش دهد اما در درازمدت بر کاهش نرخ و این فرایند اثر دارد. ترکاشوند درباره ادعای ارسال اطلاعات صرافی‌ها به آمریکا در قالب پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی نیز گفت: دنیای امروز، دنیای شفافی است و همه اطلاعات شرکت‌ها به‌صورت شفاف مشخص است. امروز صرافان داخل کشور حتی به صرافی‌هایی در آمریکا و دیگر کشورها دسترسی دارند؛ اینگونه ادعاها، جنبه سیاسی دارد و واقعی نیست. او تأکید کرد: صرافان این آمادگی را دارند که اطلاعات خود در خارج از کشور را به‌گونه‌ای پوشش دهند که مشکلی در مراودات مالی و ارزی به وجود نیاید.

ماجرای دلار هرات و سلیمانیه
ترکاشوند در پاسخ به این سؤال خبرنگار همشهری که دلار هرات و سلیمانیه چگونه وارد ادبیات بازار ارز ایران شد، گفت: به‌دلیل اینکه در محاصره اقتصادی هستیم و کانال‌های مالی بسته است، 3بازار هرات، سلیمانیه و دوبی که از منابع اصلی تأمین ارز هستند، بر بازار ما اثرگذارند. او درباره پیش‌بینی بازار ارز گفت: بازار زمانی پیش‌بینی‌پذیر است که بر پایه شاخص‌های کلان باشد اما در ایران چندان پیش‌بینی‌پذیر نیست. دبیر کل کانون صرافان ایرانیان درباره کانال‌ها و سایت‌هایی که به‌صورت آنلاین نرخ ارز اعلام می‌کردند، گفت: برخی کانال‌ها در فضای مجازی که از خارج از کشور مدیریت می‌شدند، با اعلام نرخ‌های لحظه‌ای بر بازار تأثیر داشتند اما در رایزنی با بانک مرکزی قرار شده تا برخی سایت‌های خبری فعال با مجوز بانک مرکزی در زمینه اعلام نرخ فعال شوند. دبیر کل کانون صرافان درباره مصوبه دولت برای آزادسازی ورود ارز به کشور توضیح داد: در همه این سال‌ها صرافی‌ها زیرنظر بانک مرکزی اقدام به ورود اسکناس می‌کردند و اکنون نیز برنامه‌هایی برای این کار دارند که با هماهنگی بانک مرکزی پیگیری می‌شود.

سرانجام صرافان بازداشتی
بیر کانون صرافان ایران درباره بازداشت تعدادی از صراف‌ها توسط نهادهای انتظامی و امنیتی توضیح داد. او گفت: سیستم قضایی، تعدادی از صرافان را بازداشت کرده که این بازداشت‌ها مربوط به ماه‌های اخیر نبوده بلکه مرتبط با فروش ارز مداخله‌ای در بازار در سال 96است که تخلفاتی صورت گرفته است. او توضیح داد: این افراد در بازداشت موقت هستند و با رایزنی‌هایی که با دادستانی تهران داشتیم، پیشنهاد شد که پرونده آنها از حالت امنیتی خارج و در قالب تخلف پولی و بانکی بررسی شود. این مقام مسئول در کانون صرافان ایران درباره اعلام قیمت 7500تومانی برای هر دلار آمریکا تأکید کرد: بانک مرکزی باید درباره نرخ‌ها نظر بدهد که تاکنون بر نرخی اصرار نکرده است؛ برخی اعضای دولت اظهارنظر شخصی خود را در این زمینه بیان کرده‌اند درحالی‌که باید اجازه دهیم بازار خود به نقطه تعادل برسد. ترکاشوند گفت: سال‌هاست قیمت ارز کنترل شده است؛ اجازه دهیم مکانیسم بازار قیمت را تعیین کند؛ اگر چنین نکنیم، پیامدهای خوبی برای کشور ندارد و نه‌تنها همه صنایع و تولید تعطیل می‌شود بلکه قاچاق کالا و واردات اقتصاد را دچار مشکل می‌کند. وی در عین حال رهاسازی بازار ارز را نیز روش خوبی ندانست و گفت: حتی در این صورت هم تولید صرفه نخواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید