• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 17 مهر 1397
کد مطلب : 33400
+
-

پیامک‌های تهدید نمایندگان مجلس از حسینیه چمران مشهد

یک عضو سابق شورای شهر مشهد از حسینیه‌ای در این شهر پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان را ساماندهی می‌کرده است. البته او خود می‌گوید پیامک‌هایش تهدیدآمیز نبوده و فقط امر به معروف و نهی از منکر کرده است. این پیامک‌ها هنوز قطع نشده است. پیامک‌هایی که برای انصراف نمایندگان از رأی مثبت به پیوستن ایران به FATF در حجم انبوه به تلفن همراه آنها ارسال می‌شد و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه چندی پیش در گفت‌وگو با همشهری از مسئولان خواسته بود دنبال تأمین منبع مالی ارسال روزانه 1000پیامک به نمایندگان باشند.

از ماه‌ها قبل و مشخصا از زمانی که لوایح موسوم به FATF در دستور کار مجلس قرار گرفت، مخالفت‌ها با تصویب این لوایح در اشکال مختلف بروز یافت؛ برگزاری تجمعات اعتراضی مقابل مجلس، طومارنویسی، ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز برای نمایندگان و نطق‌های بی‌پروای مخالفان از تریبون‌های مختلف. پیامک‌پراکنی‌ها علیه تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم به‌عنوان نوع خاصی از ابراز مخالفت، همگام با بررسی این لوایح مورد توجه قرار گرفت. در خردادماه گذشته که لوایح مرتبط با FATF در دستور کار مجلس قرار گرفت، برخی نمایندگان اعلام کردند که روزانه صدها پیامک تهدیدآمیز از شماره‌های مختلف برای آنها ارسال می‌شد و از آنها می‌خواست که مانع از تصویب لوایح مورد اشاره شوند. موضوع ارسال پیامک‌ها به نمایندگان در آن زمان موجب واکنش جمعی از آنها شد و در تذکری در جلسه علنی از هیأت‌رئیسه مجلس درخواست کردند که نسبت به این مسئله اعلام موضع کنند و آن را به اطلاع دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، دادستان یا رئیس قوه قضاییه برسانند. علی لاریجانی، رئیس مجلس در پاسخ به تذکرات نمایندگان گفت: «ارسال پیامک تهدیدآمیز به نمایندگان ممکن است موجب شود نمایندگان نتوانند در موضوعات مختلف تفکر کنند لذا ما در هیأت‌رئیسه این موضوع را بررسی می‌کنیم که چطور شماره‌های نمایندگان در اختیار این افراد قرار گرفته و برای آن تمهیدی خواهیم کرد.»

موضوع، محتوا و لحن پیامک‌ها نیز در جای خود عجیب بود که به گفته نمایندگان برخی از آنها توهین‌آمیز، تهدیدآمیز و غیرمودبانه بود. موضوع پیامک‌پراکنی علیه نمایندگان با مسکوت ماندن دوماهه لوایح در مجلس، به فراموشی سپرده شد تا اینکه بار دیگر، در هفته‌های گذشته همزمان با بررسی لایحه موسوم به CFT در دستور کار مخالفان قرار گرفت؛ پیام‌هایی با مضمون «ما جمعی گسترده از مردم تهران، جدا از شما انتظار داریم که از تصویب لایجه FATF ممانعت کنید»، «سلام. تشریف بیارید جلوی مجلس و به حرف جوانان گوش بدید. فکر می‌کنید اجازه می‌دهیم به کشور خیانت کنید و قسر در بروید؟»، «به خدا اگر به این لوایح رأی مثبت بدهید مجلس را به توپ می‌بندیم»، «وکیل ملت نیستید، ‌وکیل آمریکایی! لعنت و اوف بر شما» و «یک تصمیم می‌تواند تو را در رکاب حسین(ع) قرار بدهد یا در جایگاه لعن» برای محمود صادقی، پروانه سلحشوری، پروانه مافی و دیگر نمایندگان مجلس ارسال شده بود.

موضوع پیامک‌های تهدیدآمیز فراتر رفت و در صحن علنی مجلس و در بحبوحه بگومگوی مدافعان و مخالفان در جلسه تصمیم‌گیری درباره لایحه CFT مطرح شد؛ رئیس مجلس در پاسخ به اظهارات پژمانفر مبنی بر اینکه شما به‌عنوان رئیس مجلس، نمایندگان و افراد را تهدید کردید، گفت: «تهدید آن اس‌ام‌اس‌هایی است که از بیرون می‌زنند که مجلس ما هم بالغ‌تر از این است که با اس‌ام‌اس تحت‌تأثیر قرار بگیرد.» با تصویب CFT در مجلس انتظار این بود که کار ارسال‌کنندگان پیامک‌ها بدون دریافت نتیجه، به پایان رسیده باشد، اما پروانه سلحشوری در توییتی از تداوم ارسال این پیام‌ها خبر داد و نوشت: «تا دیروز فحاشی بود، از دیشب تهدید به مرگ از سوی مخالفین تصویب لایحه مبارزه با پولشویی و تروریسم.» خبرهای بعدی ادعای سلحشوری درباره تداوم ارسال پیامک‌ها را تأیید کرد. درباره منبع و منشأ ارسال پیامک‌ها به نمایندگان، پیش از این از سوی برخی نمایندگان گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه پیام‌ها به‌صورت سازماندهی‌شده و شبکه‌ای عمدتا از شهر مشهد و با پیش‌شماره‌های 0915 ارسال می‌شوند، مطرح شده بود؛ اما روز گذشته، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه «بعضی از افرادی که به نمایندگان پیامک‌ها را ارسال کردند، اصلا نمی‌دانند FATF چه هست» گفته که: متولی این پیامک‌ها شناسایی نمی‌خواهد و خود افراد دخیل در این امر اعلام کرده‌اند که ارسال این پیامک‌ها کار چه‌کسی است. محمدرحیم نوروزیان به فردی با نام آقای خ. م (عضو سابق شورای شهر مشهد) اشاره کرده که در حسینیه‌ای در مشهد مشغول فعالیت است. وی با اشاره به اینکه این فرد تاکنون دستگیر نشده است، گفته: «پیامک‌های ارسالی تهدیدآمیز نبوده و آنها اعلام می‌کنند که این پیامک‌ها بیشتر حاوی هشدار و اطلاع‌رسانی است.»

اما خ.م یا همان «خلیل موحد» با سایت «دیده‌بان ایران» گفت‌وگو کرده و از اقدامات خود به‌شدت دفاع کرده است؛ وی «تهدیدآمیز» بودن محتوای پیام‌ها را رد کرده و مدعی شده که FATF همان «کاپیتولاسیون» جدید است؛ «با همه وجود قیام کرده‌ایم و این قیام را هم ادامه خواهیم داد و با اطمینان عرض می‌کنم ارسال پیامک (با وجود تصویب CFT) کار آخر ما نخواهد بود.» عضو سابق شورای شهر مشهد درباره ادامه فعالیت تشکل متبوع خود پس از تصویب CFT چنین توضیح داده: «قصد ما این است خیانتی که نمایندگان مجلس کرده‌اند را برای اعضای محترم شورای نگهبان تبیین کنیم. بنابراین برخی کارهایی که تاکنون در رابطه با نمایندگان مجلس صورت گرفته در این رابطه هم مشترک خواهد بود.» سؤالی که اکنون وجود دارد این است که آیا این پیامک‌ها برای اعضای شورای نگهبان هم ارسال خواهد شد؟ آیا اقدام قانونی علیه متولیان ارسال این پیامک‌ها صورت گرفت یا نه؟

تجمع مجلس مجوز نداشت



تجمع روز یکشنبه جلوی مجلس شناسنامه قانونی نداشت. هیأت دولت خردادماه امسال مصوبه‌ای برای تعیین محل برگزاری اجتماعات داشت و احزاب و گروه‌های سیاسی برای استفاده از این مصوبه می‌توانستند به استانداری‌ها و فرمانداری‌ها مراجعه کنند. با این حال جمعیت چندصدنفری روز 15مهرماه که همزمان با بررسی لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) جلوی مجلس تجمع کرده بودند، مجوز نداشتند. تجمع‌کنندگان در مخالفت با لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم جلوی مجلس شعار «عزا عزاست امروز» سرمی‌دادند. بهرام سرمست،‌ مدیرکل سیاسی وزارت کشور با اشاره به قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی مصوب سال95در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد: «طبق قانون برگزاری تجمعات نیاز به مجوز دارد ولی برای تجمع روز یکشنبه عده‌ای جلوی مجلس درخواست تجمعی به وزارت کشور واصل نشده بود. آنها باید درخواست تجمع می‌کردند و این درخواست نیز باید از ناحیه احزاب و گروه‌های سیاسی به استانداری ارسال می‌شد.» نیروی انتظامی براساس قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی مسئول برقراری امنیت در محل‌های تأمین شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید