• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 16 مهر 1397
کد مطلب : 33233
+
-

نتیجه طرح افزایش حداقل سن ازدواج، کنترل جمعیت خواهد بود


عضو شورای فرهنگی‌ اجتماعی زنان و خانواده، گفت: متأسفانه نمایندگان مجلس دغدغه‌ای برای تسهیل ازدواج جوانان ندارند و به فکر افزایش حداقل سن ازدواج هستند که نتیجه آن کنترل جمعیت و کاهش آن خواهد بود. به گزارش فارس، کبری خزعلی، عضو شورای فرهنگی‌ اجتماعی زنان و خانواده در نشست هیأت اندیشه‌ورز سازمان بسیج حقوقدانان با بیان اینکه یکی از تأکیدات مجموعه اسناد 2030 نفی خشونت علیه کودکان است، اظهار کرد: راهکار این سند بین‌المللی در این رابطه بالا‌بردن سن ازدواج است درحالی‌که در کشورهایی همچون انگلیس، آمریکا و فرانسه هم حداقل یکسانی برای سن ازدواج وجود ندارد.

وی افزود: سالانه 13هزار ازدواج اجباری در آمریکا به وقوع می‌پیوندد و 680هزار مورد از بارداری‌های کودکان و دختران نوجوان مربوط به کشورهای توسعه‌یافته است. عضو شورای فرهنگی‌ اجتماعی زنان و خانواده اضافه کرد: طرفداران افزایش حداقل سن ازدواج به‌دنبال ازدواج کمتر و فساد بیشتر هستند تا با این روش هدف نهایی خود یعنی کنترل جمعیت را پیگیری کنند.  خزعلی خاطرنشان کرد: طرفداران افزایش حداقل سن ازدواج در دختران معتقد هستند که باید بگذاریم کودک انتخاب آزادانه کند اما انتخاب آزادانه کودک را عملا در فساد محدود می‌کنند و حق انتخاب ازدواج را از بین می‌برند. وی با بیان اینکه در ازدواج بهنگام سن دقیقی برای ازدواج مطرح نمی‌شود، گفت: بررسی آمارها نشان می‌دهد در ازدواج‌های زیر 18سال طلاق کمتر و مرگ‌ومیر هنگام زایمان نیز پایین است. درحالی‌که برخی در کشور اقدام به آمارسازی و بیان آمارهای شائبه‌دار می‌کنند.

رئیس سابق شورای فرهنگی‌ اجتماعی زنان تصریح کرد: برخی‌ افراد در حمایت از کاهش حداقل سن ازدواج مسئله مشکل دختران دانش‌آموز ازدواج کرده برای رفتن به مدرسه را مطرح می‌کنند درحالی‌که در این مسئله باید رویه آموزش و پرورش برای ادامه تحصیل دختران بعد از ازدواج تغییر کند. خزعلی ادامه داد: برخی از موافقان افزایش حداقل سن ازدواج به فاصله سنی زیاد بین دختران زیر 18سال و همسرانشان اشاره می‌کنند درحالی‌که براساس آمار متقن در اکثر موارد در بسیاری از این ازدواج‌ها فاصله سنی مناسب است و در موارد بسیار انگشت‌شمار پیش می‌آید که دختری از یک خانواده فقیر یا دارای پدر معتاد مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد و به مردی با فاصله سنی زیاد در واقع فروخته می‌شود که لازم است با این موارد معدود برخورد شود.
وی تصریح کرد: سن باروری جهانی 15تا 44سال است درحالی‌که در کشور ما با هدف کنترل جمعیت 18تا 35سال تبلیغ می‌شود اما عملا سن باروری محدود به 20تا 30سال است و نتیجه آن کنترل جمعیت کشور خواهد بود و به‌نظر می‌رسد طرح افزایش حداقل سن ازدواج نیز عملا به کنترل جمعیت کشور منتج شود. عضو شورای فرهنگی‌ اجتماعی زنان و خانواده بیان کرد: متأسفانه کسی به فکر 19میلیون جوان مجرد برای تسهیل ازدواج نیست و ظاهرا نمایندگان تنها دغدغه افزایش حداقل سن ازدواج دختران را دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید