• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 16 دی 1396
کد مطلب : 3287
+
-

معمای مرگ مهندس ایرانی در بانکوک

قتل
معمای مرگ مهندس ایرانی در بانکوک

الهه فراهانی| خبرنگار:

با دستور قاضی جنایی پایتخت، تحقیقات تازه برای رمزگشایی از قتل مهندس ایرانی در تایلند آغاز شده است. این پسرجوان فروردین‌ماه سال91 به همراه 2نفر از دوستانش برای تفریح به تایلند سفر کرد اما به طرز اسرارآمیزی در شهر بانکوک به قتل رسید.

تحقیقات در این پرونده از سال91 شروع شد اما از آن زمان تاکنون بررسی‌ها برای کشف راز این جنایت بی‌نتیجه مانده است.

به همین‌خاطر با دستورات تازه بازپرس جنایی پایتخت، تحقیقات برای حل این معما از سر گرفته شده است. قربانی که در زمان حادثه 30ساله بود و رحمان نام داشت، 8فروردین‌ماه سال 91به همراه 2نفر از دوستانش برای تفریح راهی بانکوک شدند. قرار بود چند روز در بانکوک بمانند و از آنجا به پاتایا بروند و به‌دنبال آن 19فروردین به ایران برگردند اما این سفر، پایان خوشی نداشت چرا که رحمان به طرز مرموزی به قتل رسید.

شکایت

خانواده رحمان تا مدتی تصور می‌کردند که او همچنان در تایلند مشغول تفریح است اما وقتی فردی از طریق اسکایپ با آنها تماس گرفت و گفت پسرشان در یک آسایشگاه روانی بستری است، ورق برگشت و آنها شوکه شدند. اعضای خانواده در حال پیگیری موضوع بودند و برادر رحمان در تکاپو بود تا به‌دنبال برادرش به تایلند سفر کند که خبر رسید رحمان جان باخته است. با این خبر برادر رحمان راهی دادسرای جنایی تهران و خواستار پیگیری ماجرا شد. او در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: برادرم فوق لیسانس مکانیک بود و در یک شرکت خصوصی کار می‌کرد. او وقتی پیشنهاد سفر با دوستانش را مطرح کرد ما استقبال کردیم و گفتیم برای روحیه‌اش خوب است. رحمان با 2نفر از دوستانش با یک تور راهی سفر شد و قرار بود 19فروردین به تهران برگردد چرا که قرار بود در آزمون دکتری شرکت کند و از سوی دیگر در بعضی از دانشگاه‌ها برای تدریس دعوت به‌کار شده بود.

وی ادامه می‌دهد: وقتی برنگشت تصور کردیم سفرش را تمدید کرده تا اینکه یک تماس از سوی فردی ناشناس شک ما را برانگیخت. او به خانه ما زنگ زد و سراغ رحمان را گرفت و پرسید آیا برادرم به ایران آمده یا نه؟ پس‌از آن به‌سراغ آژانس هواپیمایی که برادرم از طریق تور ثبت‌نام کرده بود، رفتم. نام برادرم در لیست مسافران بانکوک و پاتایا بود اما از او خبری نداشتند. درحالی‌که پیگیر موضوع بودیم فرد ناشناسی از تایلند با اسکایپ با من تماس گرفت. او گفت رحمان در یک آسایشگاه روانی در بانکوک بستری است و ازما خواست تا خودمان را به آنجا برسانیم. او هم ایرانی بود و می‌گفت که در آسایشگاه کار می‌کند و پرستار برادرم است و چون او را در وضعیت بدی دیده دلش به حالش سوخته است. آن مرد مدعی بود که ‌رحمان گفته با 2نفر از دوستانش که همسفرش بودند درگیر شده و از سوی آنها مورد ضرب و جرح قرار گرفته است. همان لحظه با برادرم هم صحبت کردم اما حال مساعدی نداشت. به او گفتم نگران نباشد و همه‌‌چیز درست می‌شود، او هم فقط با تکان دادن سر تأیید کرد و پس از آن تماس قطع شد. برادر رحمان می‌گوید: می‌خواستم بلیت بگیرم و به بانکوک بروم که خبر رسید برادرم فوت شده است. او به طرز مرموزی به قتل رسیده و درخواست ما این است که قاتل یا قاتلان وی دستگیر و مجازات شوند.

تحقیقات کارآگاهان در بانکوک

به‌دنبال مرگ مرموز این مهندس ایرانی، موضوع به سفارت ایران در بانکوک اعلام شد. با درخواست سفارت، پلیس بانکوک وارد عمل شده و تحقیقات در این رابطه شروع شد. تحقیقات نشان می‌داد که رحمان و دوستانش در هتلی به نام کوئین اقامت داشتند. بررسی‌ها حکایت از این داشت که 3جوان ایرانی در هتل با هم جروبحث‌شان شده بود به‌طوری که مجبور شدند اتاق‌هایشان را جدا کنند. رحمان در یک اتاق ماند و 2دوست دیگرش در اتاقی دیگر. به گفته صاحب هتل، ‌رحمان (‌قربانی) در ادامه این درگیری اقدام به شکستن در هتل کرده بود که بابت آن حدود 3هزار بات جریمه پرداخت کرد. این اما پایان ماجرا نبود چرا که در ادامه تحقیقات پلیس بانکوک معلوم شد رحمان وقتی به فرودگاه رفته بود تا به تهران برگردد در آنجا با مسافران درگیر شده و مأموران فرودگاه نیز وی را دستگیر کرده و تحویل آسایشگاه روانی داده بودند. او درحالی‌که مورد ضرب و جرح قرار گرفته بود به آسایشگاه منتقل شد اما در آنجا فوت کرد.

همسفران مقتول چه گفتند؟

پس از این حادثه با انجام هماهنگی‌های لازم، جسد مرد جوان به تهران منتقل شد و پزشکی قانونی اعلام کرد که وی به‌دلیل شکستگی استخوان جناق سینه جان باخته است. در ادامه قاضی جنایی دستور احضار 2همسفر او را به دادسرای جنایی تهران صادر کرد. یکی از آنها در تحقیقات گفت: پیشنهاد سفر را رحمان داد. من هم قبول کردم و به همراه مهدی دوست دیگرمان راهی سفر شدیم. وقتی به هتل رسیدیم رحمان با من درددل کرد و گفت دچار افسردگی شده است. او رفتارهایش عجیب بود و ناگهان تغییر موضع می‌داد و می‌گفت ما پشت سرش بدگویی کرده‌ایم. بر سر همین موضوع با هم بحثمان شد و باعث شد در هتل بشکند و پلیس بیاید. او با ما قهر کرد و گفت می‌خواهد به ایران برگردد. هرچه با او صحبت کردیم فایده‌ای نداشت. بعد از اینکه رحمان از ما جدا شد ما به سفرمان ادامه دادیم و از او خبری نداشتیم. وقتی به ایران برگشتیم متوجه شدیم که رحمان فوت شده است.

اظهارات همسفران مهندس ایرانی در حالی بیان می‌شود که به گفته برادر رحمان«‌پرستاری که در آسایشگاه از برادرم مراقبت می‌کرد از زبان رحمان شنیده که دوستانش او را مورد ضرب و جرح قرار داده و حتی پول‌ها، موبایل و مدارکش را هم برداشته‌اند.برادرم مشکل افسردگی داشت اما خیلی حاد نبود.» براساس این گزارش، هم‌اکنون قاضی جنایی دستور داده که در مکاتبه با پلیس تایلند، نتایج تحقیقات درخصوص درگیری در فرودگاه، درگیری در هتل و شکسته شدن در اتاق هتل، توضیحات تکمیلی ارائه شود؛ ضمن اینکه اگر در آنجا هم از 2همسفر رحمان تحقیق شده نتیجه تحقیقات به دادسرا ارسال شود. وی همچنین خواستار مشخص شدن علت اصلی مرگ شده و دستور داده تا از پرستار ایرانی که در آخرین لحظات زندگی رحمان با او در آسایشگاه صحبت کرده ‌تحقیق صورت گیرد تا از این طریق معمای این جنایت رمزگشایی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :