• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 11 مهر 1397
کد مطلب : 32729
+
-

هلندی‌ها تهدیدهای ترامپ را نادیده گرفتند

برای نخستین بار پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام هلندی‌ها با 331 اثر تاریخی خود به تهران آمدند

هلندی‌ها تهدیدهای ترامپ را نادیده گرفتند

محمد باریکانی/خبر‌نگار

همزمان با آغاز دور تازه برخورد خصمانه آمریکا با ایران و تهدیدهای ترامپ علیه اروپا برای ملزم کردن آنها به قطع ارتباط با ایران، نخستین نمایشگاه خارجی در دوران خروج یکجانبه آمریکا از برجام، در موزه ملی ایران برپا شد. هلندی‌ها این‌بار به تهران آمده‌اند تا آثار موزه درنتس هلند را به‌مدت 4‌ماه در موزه ملی ایران به نمایش بگذارند.
هارولد روی توپان، رئیس موزه درنتس صبح دیروز اعلام کرد که آثار منتقل شده از موزه درنتس هلند مهم‌ترین آثار تاریخی در اختیار این موزه هستند که به ایران منتقل شده اند.

اقدام متقابل

نمایشگاه آثار تاریخی هلند در تهران پس از آن برگزار می‌شود که آثاری از ایران در نمایشگاهی با عنوان «ایران؛ مهد تمدن» 27خردادماه در هلند برگزار شد و 196شیء تاریخی ایران از موزه ملی به آن کشور رفت و توانست براساس آماری که مدیر موزه درنتس هلند اعلام کرده است 70درصد ایرانیان ساکن در اروپا را برای تماشای این آثار به موزه درنتس جذب کند.
نمایشگاه آثار موزه درنتس در هلند اما شامل سه بخش باستان‌شناسی، آثار قرن نوزدهم و گالری نقاشی‌های قرن 19و 20است که معاون استاندار شهر درنته در هلند می‌گوید: این نقاشی‌ها در اختیار دولت هلند است که به موزه درنتس امانت داده شده است.
قدیمی‌ترین آثاری که هلندی‌ها با خود به ایران آورده‌اند تبرهای دستی مربوط به 50هزار سال پیش و دوره پارینه سنگی است. آثار دیگری که از کاوش‌های 103هزار محوطه تاریخی در هلند کشف شده نیز در نمایشگاه درنتس در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده است. یک مومیایی، ابزارهای دوره پارینه سنگی و پیش از تاریخ، جنگ افزارهای عصر آهن و آثار مرتبط با هجوم رومی‌ها به اروپا و همچنین سکه‌ها و زیورآلات باستانی در ویترین‌های جداگانه و در حجم محدود به نمایش درآمده است.

تاکید هلند بر تعامل فرهنگی با ایران

پیش از خروج آمریکا از برجام موزه لوور نیز آثاری را به تهران آورد و در موزه ملی ایران به نمایش گذاشت و حالا این نخستین بار است که هلندی‌ها درست یکماه مانده به تحریم‌های نفتی ایران از سوی آمریکا و مدتی پس از خروج یکجانبه ترامپ از برجام به ایران آمده‌اند و نمایشگاه رسمی فرهنگی هلند در تهران را آغاز کرده‌اند.
هارولد روی توپان، رئیس موزه درنتس در هلند در گفت‌وگوی اختصاصی خود با همشهری و در پاسخ به این سؤال که در شرایط تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و فشار ترامپ در قطع ارتباط اروپا با ایران برپایی چنین نمایشگاهی چه اندازه می‌تواند در دوستی بین ملت‌ها و ایران و اروپا تأثیرگذار باشد؟ گفت: اجازه بدهید اینجا اعلام کنم که هلند بسیار خوشحال است که آثار موزه‌ای آن کشور در ایران به نمایش درآمده‌اند و باید بدانیم که رفتار فرهنگی به دور از تنش‌های سیاسی است.
او با اشاره به دیدارهای خود با سفیر ایران در هلند و سفیر هلند در تهران گفت: نمایش آثار ایران در هلند و همچنین برپایی نمایشگاهی از آثار تاریخی هلند در تهران اتفاق مهمی در رفتار فرهنگی و دوستی ملت‌ها و آشنایی کشورها با فرهنگ یکدیگر است. توپان با اشاره به تأثیر روابط فرهنگی در دوستی بین ملت‌ها و مستحکم شدن روابط بین دولت‌ها تأکید کرد: برپایی نمایشگاه‌هایی از آثار تاریخی دو کشور ایران و هلند به هیچ‌وجه ارتباطی به رفتارها و تنش‌های سیاسی ندارد و مردم باید تلاش کنند آثار تاریخی و فرهنگی خود را با ملت‌های دیگر به اشتراک بگذارند.
مسئولان فرهنگی ایران و هلند در نشست خبری صبح دیروز خود قدرت دیپلماسی فرهنگی را بالاتر از پیچیدگی‌های سیاسی خواندند و اعلام کردند: در برهه‌ای که تنش‌های سیاسی به اوج خود رسیده، این فرهنگ است که بالاتر از سیاست حرکت می‌کند و مانع از دشمنی ملت‌ها می‌شود. «هارولد روی توپان» رئیس موزه درنتس هلند در نشست خبری صبح دیروز خود در تهران گفت: کلکسیونی که از موزه درنتس استان درنته هلند در ایران به نمایش درآمده، جزو مهم‌ترین آثار آن موزه است.
«محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور نیز در این نشست موفقیت دیپلماسی فرهنگی ایران در روابط با کشورها را مورد تأکید قرار داد و گفت: همین حالا در شرایطی هستیم که بسیاری از کشورها علاقه‌مند به داشتن موزه دائم در ایران هستند و از همین رو در تلاش هستیم با توسعه موزه ملی در میدان مشق به‌صورت رسمی از این ظرفیت استفاده کنیم. او همچنین از درخواست کره‌جنوبی نیز برای برخورداری از نمایشگاه دائمی موزه‌ای در ایران خبر داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید