در پی گزارش اخیر روزنامه همشهری درخصوص پلهای عابر پیاده، معاون شهردار تهران دستور داد که روند ساخت پلهای عابر غیرمکانیزه در تهران متوقف شود. به گزارش همشهری، محسن پورسیدآقایی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن تأکید بر حفظ حقوق عابران پیاده در پروژههای شهری، به مدیران حوزه حملونقل و ترافیک دستور داد از ساخت پلهای ساده و غیرمکانیزه جلوگیری کنند. این اقدام مهم، هم رویکرد معاونت حملونقل و ترافیک را نشان میدهد و هم موجب رضایت شهروندان خواهد شد. سیاست و رویکرد فعلی مدیریت شهری بستن راه مردم به نفع خودروها نیست و قصد ندارد عابران پیاده را بهزحمت بیندازد تا حرکت خودروها روانتر و سریعتر شود. پورسیدآقایی در اینباره گفت: ما پیش از این پیشنهادی به شورای اسلامی شهر داده بودیم که تا آخر برنامه پنجساله سوم تمام معابر تهران به پیادهرو مجهز شوند اما چون عملیشدن این پیشنهاد با توجه بهوجود صدها کیلومتر معابر بدون پیادهرو در تهران نیاز به هزینه بسیار سنگینی داشت با آن مخالفت شد.
او تأکید کرد: سیاست اصلی ما در معاونت حملونقل و ترافیک این است که همه معابر، پیادهرو مناسب داشته باشند و حتی عرض و کیفیت پیادهروها باید بهتر شوند تا مردم بتوانند با خیال راحت تردد کنند. نبودِ پیادهرو در معابر، ناشی از تفکر اشتباهی است که میگوید عرض همه معابر را به خودروها بدهیم تا آنها راحتتر عبور کنند و حتی یکی، دو متر فضا هم به پیادهرو ندهیم. توصیه من به همه مدیران این است که تا جایی که میتوانید در معابر، پیادهرو درست کنید. او سپس با اشاره به فلسفه ساخت پل عابر در شهرها ادامه داد: هدف از ساخت پل عابر پیاده صرفا ایمنی عابر پیاده است؛ یعنی فقط جایی که ایمنی عابر پیاده به خطر میافتد ما باید پل عابر پیاده بسازیم نه در جایی که بهدلیل تردد زیاد عابران پیاده و رفع ترافیک، پل بسازیم. یعنی دلیل ساخت پل عابر پیاده نباید عبور زیاد عابران پیاده از یک محل و تسهیل عبور خودروها باشد. پورسیدآقایی افزود: متأسفانه در بسیاری از جاها پل عابر نصب شده و وسط خیابان هم نردهکشی شده فقط به این دلیل که شهروندان و عابران پیاده زیادی از آنجا عبور میکنند و خودروها معطل میشوند! ما نباید راه عبور مردم را ببندیم و پل بسازیم و عابران را به بالای پل ۵ - ۶ متری هدایت کنیم تا خودروها راحتتر و سریعتر عبور کنند. او با اشاره به ناکارایی پلهای عابر ساده و غیرمکانیزه تأکید کرد: همه پلهای عابر پیاده باید مکانیزه و دارای پلهبرقی شوند تا سالمندان و شهروندانی که بیماری قلبی یا مشکل جسمی دارند برای استفاده از پل دچار مشکل نشوند. سلامت شهروندان برای شهرداری مهم است و از این پس نباید هیچ پل ساده و غیرمکانیزهای ساخته شود. پلهای موجود هم باید ظرف 2 سال آینده بهتدریج مکانیزه شوند.
جلوگیری از ساخت پلهای عابر غیرمکانیزه در دستور کار شهرداری تهران
در همینه زمینه :