• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32604
+
-

3تصویر از گذشته و آینده رشد قیمت‌ها

موز، پرتقال، سیب و رب گوجه پیشتاز گرانی‌های شهریورماه امسال شدند

شهروندان ایرانی در شهریورماه امسال هر کیلوگرم موز را 170.4درصد، پرتقال داخلی را 120.7درصد و سیب درختی زرد را 88.4درصد گران‌تر از شهریورماه پارسال خریده‌اند. درحالی‌که همه کالاهای خوراکی پرمصرف در شهریورماه امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال گران‌تر شده، تنها پیاز ارزان‌تر شده و مردم هر کیلوگرم پیاز را در شهریورماه امسال 17.8درصد ارزان‌تر از شهریورماه پارسال خریده‌اند. گزارش مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد در‌ شهریور نسبت به مرداد امسال بیشترین افزایش قیمت به موز اختصاص دارد که در یک‌ماه 47.5درصد گران‌تر شده و پس از آن سیب زمینی با 40.8درصد و رب گوجه فرنگی با 24.3درصد افزایش قیمت را در یک‌ماه تجربه کرده است. البته در این مدت خیار در شهریورماه 12درصد و سیب درختی زرد 5.9درصد ارزان‌تر شده است.

نبض تورم هفتگی خوراکی‌ها

بانک مرکزی هم گزارش هفتگی از نوسان قیمت خوراکی‌ها در نخستین هفته مهرماه امسال را منتشر کرده که نشان می‌دهد در هفته نخست پاییز امسال نسبت به هفته پایانی تابستان امسال تخم مرغ، گوشت قرمز و گوشت مرغ ارزان‌تر اما لبنیات، برنج، حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌های تازه، قندوشکر، چای و روغن نباتی گران‌تر شده است. در مقایسه قیمت خوراکی‌ها در هفته نخست مهرماه نسبت به هفته نخست شهریورماه میانگین قیمت لبنیات 1.6درصد، برنج 2.6درصد، حبوبات 2.2درصد، سبزی‌های تازه 21.7درصد، گوشت قرمز 7.8درصد، قندوشکر 2.4درصد، روغن نباتی 10.3درصد و چای 8دهم درصد افزایش یافته است. در همین مدت تخم مرغ 2.5درصد، میوه‌های تازه 6.5درصد و گوشت مرغ 20.3درصد ارزان‌تر شده است.

تورم تولید رکورد زد

گزارش جدید بانک مرکزی از شاخص بهای تولیدکننده در ایران طی شهریورماه هم حکایت از آن دارد که شاخص پیش‌نگر تورم بخش مصرف هم رو به افزایش نهاده و رکورد تازه‌ای را به ثبت رسانده است. شاخص کل بهای تولید در شهریور امسال نسبت به مرداد گذشته 9.4درصد و نسبت به شهریور پارسال 44.4درصد برآورد شده است. افزایش هزینه‌های تولید در ماه‌های اخیر با تأخیر چندماهه بر تورم بخش مصرف اثر می‌گذارد و پیش‌بینی می‌شود روند فزاینده نرخ تورم مصرف و تولید خطر بازگشت دور تازه‌ای از رکود تورمی را به اقتصاد کشور تقویت کند. افزایش قیمت تمام‌شده کالاها و خدمات از یک سو و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان از سوی دیگر پیام‌آور بازگشت رکود تورمی به اقتصاد است مگر اینکه دولت با تن دادن به نرخ واقعی ارز، مانع ورود کالاهای مصرفی وارداتی شود تا بخشی از تقاضای بازار به کالاها و خدمات تولید شده در داخل کشور منتقل شود؛ راهی سخت و البته پیچیده که اجرای آن به سیاستگذاری بلندمدت و دقیق دولت نیاز دارد و توهم کنترل نرخ تورم بخش مصرف از طریق کاهش تصنعی نرخ ارز برای واردات بیشتر کالاهای مصرفی تنها به عمیق‌تر شدن رکود در بخش‌های واقعی اقتصاد می‌انجامد. براساس آمارهای بانک مرکزی، آهنگ رشد تورم گروه ساخت (صنعت) در شهریورماه امسال نسبت به مردادماه  13.9درصد، گروه کشاورزی 8.1درصد، حمل‌ونقل 4.2درصد، آموزش 6دهم درصد، بهداشت 1.8درصد، هتل و رستوران 6.8و سایر خدمات 3.1درصد برآورد شده است.



این خبر را به اشتراک بگذارید