• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32558
+
-

سخنگوی وزارت بهداشت:

8/8 درصد جمعیت بالای ۱۸سال تجربه مصرف الکل را دارند

سلامت
8/8 درصد جمعیت بالای ۱۸سال تجربه مصرف الکل را دارند


به گفته مسئولان وزارت بهداشت مصرف الکل عامل خطر ابتلا به بیش از ۲۰۰بیماری، اختلال و جراحت است، همچنین اختلالات عصبی و روانپزشکی نیز از عوارض الکل است که شایع‌ترین این اختلالات اعتیاد و وابستگی به الکل است. مصرف الکل در ایجاد سایر اختلالات روانپزشکی مانند افسردگی و اضطراب نیز نقش دارد. سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به نقش مصرف الکل در بروز بیماری‌های گوارشی و همچنین سرطان‌ها افزود: میان مصرف الکل و سیروز و نارسایی کبدی و التهاب لوزالمعده حاد و مزمن رابطه علیتی وجود دارد. همچنین مصرف الکل در ایجاد سرطان‌های لوزالمعده، دهان، حلق و حنجره، مری، روده‌بزرگ، کبد و سینه در زنان نیز نقش دارد. مصرف الکل به‌ویژه مصرف سنگین آن با خطر بالای بیماری‌های قلبی و عروقی همراه است. ایرج حریرچی، در نشست خبری هفتگی در گفت‌وگو با همشهری سندرم الکل جنینی و دیابت را نیز از دیگر عوارض مصرف الکل بر سلامت خواند و ادامه داد: مصرف الکل در بارداری اثرات مخربی بر سلامت نوزاد و همچنین پیامدهای بارداری دارد. مصرف سنگین الکل احتمال ابتلا به دیابت را نیز تشدید می‌کند. همچنین جراحات عمدی و غیرعمدی از دیگر تبعات مصرف الکل است؛ به‌طوری که به‌ویژه مصرف سنگین آن با خطر خودکشی و خشونت ارتباط علیتی دارد.

وی درباره میزان مصرف الکل در ایران نیز گفت: مصرف الکل در ایران نسبت به کشورهای دیگر جهان نسبتا پایین است. با توجه به آمار ۴۷درصدی مصرف حداقل یک‌بار الکل در یک‌سال در کل دنیا برای افراد بالای ۱۵سال، براساس یک مطالعه مهم در ایران ۴.۹درصد افراد بالای ۱۸سال در یک‌سال سابقه مصرف حداقل یک‌بار الکل را داشته‌اند و در کل ۸.۸درصد جمعیت بالای ۱۸سال در طول عمرشان سابقه مصرف الکل را ولو به میزان یک‌بار داشته‌اند. میزان مصرف هرگونه الکل در مردان بیش از ۱۰برابر زنان و گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ساله، مجرد، دارای تحصیلات متوسطه یا بالاتر، افراد شاغل، ساکن شهر و دارای وضعیت اقتصادی-اجتماعی  بهتر، بالاتر است.


علائم مسمومیت با الکل متانول
معاون وزیر بهداشت گفت: الکل انواع مختلفی دارد اما یکی از مسائل مطرح در این روزها استفاده از الکل‌های تقلبی است. در ایران الکل به‌صورت غیرقانونی از منابع غیرقابل‌اطمینان تهیه می‌شود و به‌دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. آلودگی‌های احتمالی در روند تهیه این مشروبات ممکن است باعث تولید الکلی غیر از الکل اتیلیک (الکل شرب) در مشروب شود و سردسته این الکل‌های ناخواسته، الکل متیلیک یا الکل چوب است که از مواد سلولزی موجود در مواداولیه مشروبات الکلی مثل چوب متصل به انگور و کشمش یا هسته آنها ایجاد می‌شود. متأسفانه الکل متیلیک را نمی‌توان از روی طعم و مزه نسبت به الکل شرب تشخیص داد. این الکل بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به نابینایی و مرگ شود. الکل‌های شربی که در بازار غیرقانونی ایران به شکل پلمب‌شده عرضه می‌شوند، تقلبی هستند. این مشروبات در کارگاه‌های زیرزمینی تولید می‌شوند و به اسم مشروب‌های معروف و برند به فروش می‌رسند.

حریرچی ادامه داد: مصرف الکل متیلیک باعث ایجاد علائم شکمی، تهوع، استفراغ، اختلال بینایی و اغما می‌شود. متأسفانه خیلی از مصرف‌کنندگان این الکل‌ها دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و دچار نابینایی و حتی مرگ می‌شوند. علائم ناشی از این مسمومیت طی 6 تا ۲۴ساعت بعد از مصرف خود را نشان می‌دهد. درواقع، علائم ناشی از الکل متیلیک با چند ساعت تأخیر بروز پیدا می‌کند، برخلاف علائم ناشی از الکل شرب که بعد از 6ساعت برطرف می‌شود. در نهایت اینکه در صورت بروز مسمومیت به‌دنبال مصرف الکل باید هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کرد یا با اورژانس تماس گرفت. متأسفانه خیلی از افراد به‌دلیل ترس از بازداشت یا بازخواست شدن توسط پلیس خیلی دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و جان خود را در معرض خطر قرار می‌دهند، درحالی‌که باید بدانند هدف کادر پزشکی فقط کمک به بیمار و نجات جان اوست. این افراد در مراکز درمانی به چشم بیمار دیده می‌شوند، نه یک مجرم. هرقدر فرد زودتر به مرکز درمانی مراجعه کند، احتمال بروز عوارض نیز کمتر می‌شود.

حریرچی با اشاره به آمار مسمومیت‌های اخیری که در کشور به‌دلیل مصرف الکل رخ داده است، گفت: از ۱۶شهریور تا 8مهر‌۴۶۰نفر به‌دلیل مسمومیت با الکل به مراکز درمانی البرز، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، خراسان و هرمزگان مراجعه کرده‌اند. از این تعداد ۴۲نفر فوتی و یا مرگ مغزی داشته‌ایم که ۹۳درصد فوتی‌ها مرد بوده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید