رسانهای برای سالمندان ایرانی
همزمان با اول اکتبر، روز جهانی سالمند، سایت «شادمان» با شعار «تلاش برای شادترکردن زندگی ۵۰+ سالهها» توسط تعدادی از روزنامهنگاران متخصص در حوزه سالمندی و صندوقهای بازنشستگی راهاندازی شد. براساس آنچه در مانیفست این سایت آمده، مخاطبان این رسانه را 2 گروه بزرگ تشکیل میدهند؛ گروه اول شامل میانسالان و سالمندان ایرانی است و گروه دوم جوانترها؛ همه آنهایی که در زندگی خود آدم بزرگتری دارند و دغدغهای؛ دغدغههایی که بیشتر جامعه ایران با آن دستوپنجه نرم میکنند؛ تنهایی، سلامتی، شادی، گردش و سفر، اوقات فراغت و... . گردانندگان شادمان درباره انگیزه خود از راهاندازی این سایت آوردهاند: براساس آخرین سرشماری، ۱۰درصد جمعیت ایران را افراد ۶۰سال و بیشتر تشکیل میدهند. برآوردها حاکی از آن است که درکمتر از ۳۰سال آینده این نسبت به ۲۵درصد کل جمعیت ایران افزایش مییابد؛ از اینرو و باتوجه به نیازهای فعلی و فزاینده آتی، درصدد پرکردن این خلأ برآمدهایم. این سایت که ماموریت خود را بر مبنای «بهبود کیفیت زندگی سالمندان و میانسالان» قرار داده دارای بخشهای متنوعی همچون سالمندی، بازنشستگی، پیش از بازنشستگی و بیمه تکمیلی است. این رسانه همچنین موضوعات جذابی همچون سبک زندگی سالمندان و میانسالان بهویژه در حوزه تغذیه، گردشگری، پوشاک، اوقات فراغت، زیبایی و هرآنچه شادی و نشاط سالمندان را بههمراه داشته باشد، مورد توجه قرار داده است. چگونگی مبارزه با بیماریهای سالمندی، مقابله با سالمندآزاری، کاهش سالمندستیزی و روشهای مقابله با کلیشههای سالمندی از موضوعات اصلی سایت شادمان است. درکنار این موضوعات، سایت شادمان نیمنگاهی هم به توانمندسازی سالمندان دارد؛ اتفاقی که از مسیر احیای اعتمادبهنفس سالمندان میگذرد.