• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32550
+
-

16درصد زباله کشور سهم تهرانی‌هاست

پسماند
16درصد زباله کشور سهم تهرانی‌هاست

محمود مولایی/خبر‌نگار

روزانه 58هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود که سهم شهروندان تهرانی 16درصد است. در کشور 31مرکز استان، 460شهرستان، هزار و 280شهر و 62هزار روستا وجود دارد که مجموعا روزانه 58هزار تن زباله تولید می‌کنند. این در حالی است که به گفته مدیرعامل سازمان پسماند، 9هزار تن زباله از این میزان در تهران تولید می‌شود. در روز جهانی «اسکان بشر» این میزان تولید پسماند در پایتخت یکی از موضوعات مهم زیست‌محیطی در کلانشهر تهران محسوب می‌شود. علاوه بر این موضوع، جمع‌آوری زباله هزینه‌های بسیاری دارد. طوری که جمع‌آوری زباله برای هر تهرانی120هزار تومان هزینه دارد. کارشناسان این حوزه بر این باورند که با مدیریت مناسب در بحث پسماند، می‌توان زباله را به‌عنوان یک فرصت به لحاظ اقتصادی و زیست‌محیطی قلمداد کرد. البته مدیرعامل سازمان پسماند معتقد است که از مواد آلی نمی‌توان سوخت تولید کرد تا بتوان از این مسیر انرژی تولید کرده و به درآمدزایی دست یافت. رضا عبدلی که در برنامه ویژه «روز اسکان بشر» صحبت می‌کرد، در این‌باره می‌گوید: «پایتخت به لحاظ شرایط آب و هوایی دارای خاک حاصلخیز نیست، ما نمی‌توانیم در کشورمان مواد آلی را به سوخت تبدیل کنیم، در واقع مواد آلی به‌دست آمده از کمپوست‌ها باید به‌نحوی مدیریت شود که به طبیعت بازگردد. البته باید برای پسماندهای ریجکتی هم که قابل دفع نیستند، فکری بکنیم زیرا سال‌ها زمان می‌برد تا مواد ریجکتی به مواد طبیعی تبدیل شود.» 
هم‌اکنون سازمان پسماند برای 3هزار و 200تن پسماند ریجکت‌سوز فراخوان برگزار کرده‌‌، طوری که 5شرکت برای سرمایه‌گذاری از این موضوع استقبال کرده‌اند تا این سازمان بتواند این مواد را به برق و انرژی تبدیل کند. همچنین برای تفکیک زباله از مبدأ اپلیکیشنی درنظر گرفته‌شده که هم‌اکنون در منطقه یک تهران وجود دارد. این نرم‌افزار می‌تواند به لحاظ اشتغال‌زایی و پاکسازی شهر تأثیرگذار باشد. در تفکیک زباله از مبدأ، خانواده‌ها‌ نقش مهمی دارند و مشارکت شهروندان می‌تواند از آلودگی زباله جلوگیری کند. به گفته عبدلی، اگر خانوارها 500سی‌سی از رطوبت زباله‌های خانگی را کم کنند، به لحاظ آلودگی کاهش قابل ملاحظه‌ای به‌وجود می‌آید.
یکی دیگر از مشکلات زباله در تهران، پسماند ساختمانی است. در پایتخت هم‌اکنون 43هزار تن پسماند ساختمانی تولید می‌شود که از این میزان 27هزار تن ‌در آبعلی دپو شده است؛ چنان‌که اگر از آنجا عبور کنید، کوه گازی ایجادشده قابل مشاهده است.
همچنین در نشست گرامیداشت ‌روز جهانی اسکان بشر‌ سیامک مقدم، نماینده و رئیس دفتر هبیتات در ایران با قرائت بیانیه برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) به مناسبت روز جهانی اسکان بشر، ترویج و ارتقای توسعه اجتماعی و زیست‌محیطی بشر را رسالت هبیتات عنوان و تأکید کرد: وظایف سازمانی ما برای ترویج سیاست‌های توسعه پایدار شهری پایه‌گذاری شده است. موضوع امسال این روز «بهبود مدیریت پسماند جامد شهری» منظور شده؛ به‌طوری که 3 حرف R یعنی 3عامل کاهش (Reduce)، استفاده دوباره (Reuse) و بازیافت (Recycle) می‌بایست به‌عنوان اصول راهنما در زندگی تک‌تک افراد و کل جامعه مدنظر قرار گیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید