• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32521
+
-

آه تحریم در سبد رأی ترامپ

انرژی
آه تحریم در سبد رأی ترامپ

هنوز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران اجرا نشده، اما هراس بازار به جهش قیمت نفت منجر شده و قیمت بنزین در ایالات‌متحده را 68درصد افزایش داده است. 
حالا احتمال محرومیت دونالد ترامپ‌ از رأی مصرف‌کنندگان بنزین آمریکایی، یعنی بخش عمده مردم ایالات‌متحده، قوت گرفته و او دست به دامان هم‌پیمانانش شده تا با اضافه‌تولید، جای خالی نفت ایران در تحریم را پر کنند و با شکستن قیمت جهانی نفت و ارزان‌کردن بنزین، رأی مردم آمریکایی را به سبد ترامپ برگردانند. در این میان اما، ایران که آمریکا را مقصر اصلی گران‌شدن قیمت جهانی نفت می‌داند، به رئیس‌جمهور ترامپ توصیه کرده دست از دخالت در خاورمیانه بردارد و مانع تولید و صادرات نفت نشود تا قیمت‌های نجومی نفت به اقتصاد جهانی تحمیل نشود.
به گزارش همشهری، هنوز تا سررسید اجرای تحریم نفتی آمریکا علیه ایران 34روز باقی‌مانده و گرچه گفته می‌شود برخی مشتریان نفت ایران محدودسازی واردات نفت را آغاز کرده‌اند، اما هنوز صادرات نفت ایران به‌نحوی کاهش نیافته که بازار را با کاهش جدی مواجه کند. در این میان اما بازار جهانی نفت که هنوز قیمت‌های بالای 100دلاری نفت در دوره قبلی تحریم ایران یعنی سال‌های 2011 تا 2014 را فراموش نکرده، از مدتی پیش به استقبال کاهش احتمالی عرضه نفت ناشی از تحریم ایران رفته و اهداف قیمتی بالایی را مطرح کرده است. فعلا قیمت نفت برنت به 82.85دلار در هر بشکه رسیده که بیشترین رقم در 4سال اخیر است و تحلیلگران معتقدند با تحریم نفت ایران شاید از 120دلار برای هر بشکه نیز بگذرد.

بنزین آمریکایی در برزخ قیمت 

بررسی‌های آماری حاکی از این است که میانگین قیمت هر گالن بنزین در ایالت‌های آمریکا در دوره تحریم قبلی نفت ایران در بازه 3.3دلار تا 3.9دلار در نوسان بوده است. البته پیش از تحریم نفتی ایران به‌واسطه تهدیداتی که از سوی آمریکا علیه ایران وجود داشت، قیمت نفت رشد کرده بود و به‌تبع آن قیمت بنزین در آمریکا نیز تا سقف 3.99دلار در هر گالن رسیده بود اما با امضای تحریم‌های ایران در آخرین روز از سال 2011، بازار نفت سیگنال قطعی کاهش عرضه نفت را دریافت کرد و مجالی برای کاهش قیمت بنزین در ایالت‌های آمریکا باقی نگذاشت. قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی که پیش از امضای تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بالای 100دلار رسیده بود، در طول دوره تحریم‌ها تثبیت شد و به‌تبع آن میانگین قیمت بنزین هم در این کشور بالا ماند اما با امضای توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای موسوم به 1+5 قیمت جهانی نفت از 106دلار وارد روند کاهشی شد و ظرف 6‌ماه به 48دلار در هر بشکه رسید که این اتفاق عملا به کاهش قیمت بنزین در ایالات‌متحده نیز کمک کرد و میانگین قیمت هر گالن بنزین در این کشور را تا کف قیمتی 1.69دلار پایین آورد. حالا در شرایطی که فقط 34روز تا اجرای دور جدید تحریم نفتی ایران باقی‌مانده است، میانگین قیمت هر گالن بنزین در ایالات‌متحده دوباره به 2.84دلار رسیده که کمترین قیمت قبل از رشد قبلی قیمت جهانی نفت و اعمال تحریم علیه ایران بوده ‌و این فرضیه را تقویت می‌کند که با اجرایی‌شدن تحریم نفتی ایران دوباره تا سقف قیمتی 3.9دلار برای هر گالن جهش کند. در این صورت جدای از اینکه ایران برای جبران درآمدهای نفتی خود چه تدبیری می‌اندیشد یا چه هزینه‌هایی را متحمل می‌شود، وضعیت ترامپ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری بغرنج‌تر خواهد بود چراکه در سایه افزایش قیمت بنزین، احتمالا اکثر مردم آمریکا خدمات مورد ادعای ترامپ به اقتصاد این کشور را فراموش خواهند کرد و این می‌تواند سخت‌ترین چالش ترامپ در کارزار انتخاباتی باشد؛ چراکه نرخ‌های فعلی نیز به افزایش فشار هزینه بر مردم آمریکا و افت مصرف بنزین منجر شده است.


کاهش مصرف بنزین در آمریکا

فعلا دستاورد بنزین 83دلاری برای دولت ترامپ، افزایش 68درصدی قیمت بنزین در ایالات‌متحده بوده به‌گونه‌ای که بهای هر گالن بنزین از 1.69دلار در مارس ۲۰۱۶ به 2.84دلار در سپتامبر ۲۰۱۸ رسیده است. به گزارش راشاتودی، اندی لیپو، رئیس شرکت نفت لیپو، افزایش قیمت بنزین را ثمره افزایش قیمت جهانی نفت می‌داند و معتقد است ترامپ نمی‌تواند قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا از پس این مسئله برآید. به گفته او، رئیس‌جمهور ترامپ نگران است قیمت بالاتر بنزین بر هزینه‌های مصرف‌کننده تأثیر بگذارد و به کند‌شدن اقتصاد آمریکا منجر شود که اتفاق نگران‌کننده در آستانه انتخابات خواهد بود. لیپو معتقد است از دست رفتن فروش نفت ایران به همراه کاهش تولید نفت ونزوئلا و تردید از توانایی اوپک و تولیدکنندگان غیراوپک برای جبران این کمبود، باعث افزایش قیمت نفت برنت به 83دلار در هر بشکه شده و با این اتفاق مصرف بنزین آمریکا کاهش یافته است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده مصرف بنزین امسال 10هزار بشکه در روز کاهش یابد. پیش‌از این، ترامپ از اوپک خواسته بود برای جبران کاهش صادرات نفت ایران، تولید خود را افزایش دهد اما بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران گفت اگر ترامپ می‌خواهد قیمت نفت بالا نرود و بازار بی‌ثبات نشود، باید دست از دخالت در خاورمیانه بردارد و مانع تولید و صادرات نفت ایران نشود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید