• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32519
+
-

ورود 6 هزار میلیاردتومان پول تازه به بورس

روز یکشنبه رکورد ورود پول‌های جدید با ورود 1300میلیارد تومان به بورس شکسته شد

بورس
ورود 6 هزار میلیاردتومان پول تازه به بورس

رکورد ورود سرمایه‌های جدید سرمایه‌گذاران خرد به بورس در روز یکشنبه شکسته شد. در این روز شاخص بورس 4درصد رشد کرد. آمارها نشان می‌دهد روز یکشنبه 1300میلیارد تومان پول تازه وارد بورس تهران شد، از اول امسال تاکنون 6هزار میلیارد تومان پول جدید، بورس را به‌عنوان مقصد جدید سرمایه‌گذاری خود برگزیده است.

به گزارش همشهری، واهمه هجوم نقدینگی به سمت بازار‌های طلا و ارز ماه‌هاست اقتصاد ایران را با تلاطم مواجه کرده است اما حالا رشد آمار ورود پول‌ها به بازار مولد بورس اندکی از نگرانی‌ها کاسته. از دو‌ماه پیش تاکنون روند ورود سرمایه‌های جدید به بورس شکسته شده است. در شرایطی که ارزش ریال مدام در حال کاهش است سرمایه‌گذاران خرد در تلاشند تا بخشی از ارزش منابع مالی خود را حفظ کنند. در چنین شرایطی درحالی‌که مقدار رشد بازار‌های طلا و ارز به بالاترین حد خود در طول تاریخ رسیده بهترین محل برای سرمایه‌گذاری توسط مردم بورس شناسایی شده است. به‌نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت بخشی از منابع مالی که به رشد قیمت طلا و ارز منجر شده به بورس هدایت خواهد شد. دیروز محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه صبحانه کاری با فعالان اقتصادی در اتاق ایران گفت: در شرایط کنونی از بازارهای چهارگانه برخی بازارها دچار بی‌تعادلی هستند چنان که بازارهای کار، پول و ارز با این پدیده مواجه‌اند، اما بازار سرمایه با اقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو شده است. می‌توان این بازار را به‌عنوان بازاری که مشکلات بازار پول را جبران می‌کند شناسایی کرد.
سخنان نوبخت نشان می‌دهد دولت سرانجام پس از مدت‌ها تعلل عزمش را برای هدایت نقدینگی به بورس جزم کرده و تحت‌تأثیر همین سیاست‌ها از اول امسال تاکنون حجم ورود نقدینگی به بورس شتاب گرفته است که بخشی از نقدینگی قبلا وارد بازار‌های طلا و  ارز شده بود.
در چنین شرایطی و با آغاز روند نزولی بورس، روزبه‌روز بر حجم تقاضای مردم برای ورود به بورس اضافه می‌شود و این موضوع به ورود پول‌های جدید به بازار منجر شده است. براساس تازه‌ترین اطلاعات از اول امسال تاکنون 530هزار کد جدید توسط سرمایه‌گذاران تازه وارد در بورس ثبت شده و این افراد در این مدت 6هزار میلیارد تومان پول جدید وارد بورس کرده‌اند. این اطلاعات نشان می‌دهد فقط در روز یکشنبه 1300میلیارد تومان پول جدید وارد بورس شده که این مقدار در تاریخ 50ساله بورس بی‌سابقه بوده و رکورد جدیدی برای بازارسرمایه تلقی می‌شود.

با وجود رشد 100درصدی بورس از ابتدای سال تاکنون تحلیلگران براین باورند که روند صعودی بورس کماکان ادامه خواهد یافت به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود شاخص بورس در گام نخست از مرز 200هزار و سپس 300هزار واحد هم در طول یک سال آینده عبور کند. علی اسلامی بیدگلی، کارشناس بازار سرمایه دراین باره گفت: کاهش قابل توجه ارزش پول ملی و تلاطم در بازارهای ارز و سکه در یک بازه زمانی، با اثرات مختلفی بر اقتصاد کشور همراه بود. یکی از مزایای این اتفاق، تجمیع حجم عظیمی از نقدینگی‌های سرگردان در بازار سرمایه و به تبع آن رشد شاخص‌های مختلف این بازار بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید