• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32490
+
-

قطر بی‌خطر!

قطر بی‌خطر!

بازی رفت از مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا 2018، امشب از ساعت 18:45 در ورزشگاه جاسم‌بن‌حمد دوحه بین 2 تیم پرسپولیس از ایران و السد از قطر آغاز می‌شود. این دومین حضور متوالی پرسپولیس در مرحله نیمه‌نهایی این رقابت‌هاست. تیم برانکو در حالی برای دومین‌بار متوالی به این مرحله پا گذاشته که پیش از این هیچ تیم ایرانی نتوانسته بود بیش از یک‌بار به جمع 4تیم برتر آسیا برسد. در تاریخچه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا که از سال2002 آغاز شده تیم‌های سپاهان، ذوب‌آهن و استقلال هر کدام یک بار و پرسپولیس 2 بار موفق به حضور در مرحله نیمه‌نهایی شده‌اند.
 
سپاهان؛ دشت اول ایرانی‌ها
از سال 2002 که لیگ قهرمانان آسیا از تلفیق جام باشگاه‌های آسیا و جام‌ در جام به‌وجود آمد، طی 16دوره برگزاری این رقابت‌ها فقط در 5 دوره شاهد صعود تیم‌های ایرانی به مرحله نیمه‌نهایی بوده‌ایم. نخستین‌بار در سال2007 تیم سپاهان با هدایت لوکا بوناچیچ به مرحله نیمه‌نهایی این بازی‌ها رسید. این همان سالی است که استقلال مدارک بازیکنانش را دیر به AFC ارسال کرد و از حضور در رقابت‌ها بازماند، اما سپاهان از گروه خودش بالا رفت و در مرحله یک‌چهارم نهایی هم کاوازاکی ژاپن را در ضربات پنالتی شکست داد. حریف سپاهان در نیمه‌نهایی الوحده امارات بود که در بازی رفت 3-1مغلوب شد و در بازی برگشت هم طرفین به تساوی بدون گل رضایت دادند. سپاهان با این پیروزی به‌عنوان نخستین باشگاه ایرانی راهی فینال آسیا شد اما در فینالی که به‌صورت رفت‌وبرگشت برگزار می‌شد در مجموع 3-1مغلوب اوراواردز ژاپن شد. بازی رفت دو تیم 1-1مساوی شد و بازی برگشت را سپاهان 2بر صفر باخت.

  تیم دوم اصفهان، تیم دوم آسیا
ذوب‌آهن دومین تیم ایرانی بود که به نیمه‌نهایی آسیا رسید و اتفاقا این تیم هم مثل سپاهان به فینال رقابت‌ها صعود کرد. ذوب‌آهن در سال2010 در گروهی که بنیادکار ازبکستان و الاتحاد عربستان هم در آن حضور داشتند اول شد و به یک‌هشتم نهایی رسید. در این مرحله تیم مس کرمان انتظار ذوب‌آهن را می‌کشید و تک‌بازی 2 تیم ایرانی با برتری یک بر صفر اصفهانی‌ها تمام شد. ذوب‌آهن که منصور ابراهیم‌زاده را به‌عنوان سرمربی روی نیمکت داشت در یک‌چهارم نهایی پوهانگ استیلرز را حذف کرد تا در نیمه‌نهایی به الهلال عربستان برسد. 2 برد یک بر صفر در 2 بازی رفت و برگشت ذوب‌آهن را راهی فینال کرد تا در تک‌بازی فینال با نتیجه 3-1مقابل سئونگنام کره شکست بخورد و نایب‌قهرمان شود. بازی فینال در توکیو برگزار شد.
 
استقلال، پشت قلعه فینال 
بعد از 2 تیم اصفهانی که به نیمه‌نهایی و فینال آسیا رسیدند، بالاخره تهرانی‌ها هم دست‌به‌کار شدند و ابتدا استقلال بود که سال2013 طعم حضور در نیمه‌نهایی را چشید. استقلال با امیر قلعه‌نویی بعد از صدرنشینی در گروه خود و برتری مقابل الشباب امارات و بوریرام تایلند به نیمه‌نهایی رسید تا در این مرحله حریف اف.سی.سئول کره‌جنوبی باشد. بازی رفت 2 تیم در سئول 2 بر صفر به سود میزبان تمام شد و در ورزشگاه آزادی هم استقلال در غیاب 2 ستاره خط میانی‌اش (تیموریان و نکونام) مقابل حریف به تساوی 2-2رسید و حذف شد. این تیم بعد از آن دیگر رنگ نیمه‌نهایی را ندید چون یک‌بار در یک‌هشتم مقابل العین و یک‌بار در یک‌چهارم مقابل السد شکست خورد.

  دومین ناکامی تهران
پرسپولیس چهارمین تیم ایرانی بود که به نیمه‌نهایی رسید اما سرخپوشان هم در این مرحله شکست خوردند تا مشخص شود این مرحله فقط برای تیم‌های اصفهانی قابل عبور است نه برای تهرانی‌ها! پرسپولیس در همین فصل گذشته لخویا از قطر و الاهلی از عربستان را در مرحله حذفی برد و در نیمه‌نهایی به الهلال رسید. بعد از اتفاقات تلخی که قبل از بازی برای سرخپوشان رخ داد این تیم در بازی رفت شکست سنگین 4بر صفر را متحمل شد و تساوی 2-2 در بازی برگشت هم تأثیری در حذف این تیم نداشت.

  بهترین حمله، مقابل بهترین دفاع
حالا پرسپولیسِ برانکو به‌عنوان نخستین تیمی که 2بار طعم نیمه‌نهایی را می‌چشد به‌دنبال عبور از سد این طلسم و حضور در بازی فینال است. کار سرخپوشان با توجه به کمبود بازیکن و غیبت 3مهره اصلی این تیم در دوحه کار بسیار سختی خواهد بود؛ آن هم مقابل حریفی که در فصل جدید نتایج خیره‌کننده‌ای گرفته و با قاطعیت رقبای خود را شکست داده است. السد که در مرحله قبل استقلال را در تهران 3-1 برده بود در لیگ قطر هم به هیچ حریفی رحم نکرده و با 5 برد و یک مساوی صدرنشین است. خط حمله این تیم طی 6 بازی 31 گل به ثمر رسانده و میانگین گلزنی آنها در هر بازی بالای 5گل بوده است! مهم‌ترین منطقه زمین در بازی امشب، یک‌سوم دفاعی پرسپولیسی‌هاست؛ جایی که خط حمله قدرتمند السد مقابل خط دفاع موفق پرسپولیس می‌ایستد. السد در 10بازی گذشته در تمامی رقابت‌ها موفق به گلزنی شده و پرسپولیس با 5 کلین‌شیت در آسیا و تنها 2گل خورده در لیگ ایران باید توان مقاومت در مقابل بونجاح و یارانش را داشته باشد. بغداد بونجاح با 12گل زده بهترین گلزن این فصل لیگ قهرمانان آسیاست.

  گلزن استقلال هم هست!
اما نقطه‌ضعف بزرگ السد دقیقا درون دروازه این تیم است. سعد الشیب، دروازه‌بان اصلی السد در مرحله گروهی به‌علت مصدومیت در این بازی غایب است و مشعل عیسی، دروازه‌بان ذخیره این تیم در بازی با استقلال بسیار نامطمئن نشان داد و گل‌های ساده‌ای دریافت کرد. پرسپولیس باید از حداقل فرصت‌های به‌دست آمده در مقابل این دروازه‌بان حداکثر استفاده را ببرد چراکه زدن گل در خانه حریف می‌تواند کلید صعود به فینال آسیا باشد.

  پرسپولیس 6- قطر 5
این بازی پانزدهمین تقابل پرسپولیس با تیم‌های قطری در لیگ قهرمانان آسیاست. قرمزها در 14بازی قبلی به 6 پیروزی، 3 تساوی و 5 شکست رسیده‌اند. السد هم 18بار با ایرانی‌ها بازی کرده که صاحب 5 برد، 7مساوی و 6 باخت شده است. 2 تیم پرسپولیس و السد در مرحله گروهی نیز با یکدیگر همگروه بودند. بازی رفت را السد 3-1برد و بازی برگشت در تهران با برتری یک بر صفر پرسپولیس به پایان رسید. السد و پرسپولیس در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا فقط همین 2 بار به مصاف هم رفته‌اند.

  مراقب این 3 نفر باشید
پرسپولیس که در این بازی با کمبود بازیکن مواجه است اگر مراقب بازیکنان یک‌کارته خود نباشد در بازی برگشت هم ممکن است همین مشکل را داشته باشد. علی علیپور، بشار رسن و شجاع خلیل‌زاده بازیکنان یک‌کارته پرسپولیس هستند که اگر در بازی امشب اخطار بگیرند بازی برگشت را از دست خواهند داد. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد ترکیب پرسپولیس در این بازی به‌احتمال فراوان به این شکل خواهد بود: علیرضا بیرانوند، سیامک نعمتی، سیدجلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده، شایان مصلح، احمد نوراللهی، امید عالیشاه، بشار رسن، آدام همتی، گادوین منشا و علی علیپور.

این خبر را به اشتراک بگذارید