• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 9 مهر 1397
کد مطلب : 32357
+
-

پرونده قطور ارزکاوی غیرقانونی

پس از سایت پلیس راهور اکنون استفاده از کدهای ارزکاوی در سایت‌های 2 دانشگاه کشور جنجالی شده است

پرونده قطور ارزکاوی غیرقانونی


سایت‌های دولتی به‌خاطر جنس کارشان همیشه پربازدید هستند تا خدمات مورد نیاز را به کاربران ارائه بدهند. در روزهای اخیر اما پرونده ارزکاوی غیرمجاز در برخی از این سایت‌ها قطورتر شده است. پس از سایت پلیس راهور ناجا که افشای ارزکاوی آن باعث شد تا مسئولان کدهای مخفی آن را حذف کنند اکنون گزارش‌های کاربران از وجود کدهای مشابهی در سایت برخی دانشگاه‌ها ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی واحد شرق تهران و همچنین شعبه شیراز این دانشگاه خبر می‌دهد. براساس گزارش کاربران در فضای مجازی این شبهه زمانی به‌وجود آمده که ورود به سایت دانشگاه باعث کندی سیستم آنها و استفاده غیرمتعارف از پردازنده می‌شده است. بررسی کدهای سایت‌های این دو دانشگاه در نهایت مشخص کرد که زیرمجموعه‌های برنامه‌نویسی کدهای ارزکاوی غیرقانونی قرار گرفته است. پس از این اقدام و پخش شدن آن در شبکه‌های اجتماعی مانند سایت راهور کدهای این تخلف حذف شدند. اما ماجرای اصلی این است که چه‌کسی قرار است به استفاده غیرقانونی از پردازنده کاربران پایان دهد؟


ماینینگ؛ استخراج پول مجازی
به گزارش همشهری، استخراج پول مجازی از طریق روشی به نام ماینینگ امکان‌پذیر است. در این روش، افراد با هر دستگاهی که پردازنده داشته باشد، وارد سامانه‌ای می‌شوند و در ازای حل یک‌سری معادلات پیچیده ریاضی مقدار مشخصی پول مجازی دریافت می‌کنند. استخراج بیت‌کوین و همه ارز‌های مجازی از همین طریق انجام می‌شود. استخراج هر واحد پول مجازی به حجم زیادی از محاسبات نیاز دارد. در بسیاری از کشورها مثل چین، از مجموعه‌ای به هم پیوسته از پردازنده‌ها که در یک سوله به هم بسته شده‌ باشند، استفاده می‌کنند تا در نهایت، بعد از یک شبانه‌روز حدود یک بیت‌کوین دریافت کنند. به همین دلیل، استفاده از پردازنده کاربران نیز یکی از راه‌هایی است که اخیرا برای استخراج ارز مجازی یا ماینینگ در دنیا استفاده می‌شود. اما ماجرا در این مسئله استفاده بدون رضایت از سیستم‌های کاربران و پردازنده دستگاه‌های آنها برای سودجویی است. وقتی تعداد کاربران یک سایت زیاد است استفاده از چنین کدهایی باعث می‌شود ادمین سایت عملا بتواند از پردازنده هزاران سیستم به‌صورت همزمان سوءاستفاده کند.


وزیر ارتباطات: تخلف است
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در توییتر به صراحت این اقدام را تخلف دانسته است. او در زمان افشای وجود کدهای ارزکاوی در سایت پلیس راهور نوشت: نیازی به بخشنامه نیست و این یک تخلف است. مراتب را همان زمان به پلیس فتا منعکس و پیگیری کردند. مسئله تخلف اما برخورد قانونی را در این رابطه می‌طلبد تا ادمین چنین سایت‌هایی با اطلاع یا بدون اطلاع دست به سوءاستفاده از کاربران نزند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید