• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 9 مهر 1397
کد مطلب : 32341
+
-

10 ‌نفره‌شو و نتیجه بگیر!

حدود 30 دقیقه بعد از اخراج «تارتا» در آخرین مسابقه هفته هشتم لیگ برتر، ماشین‌سازی با باز‌کردن دروازه فولاد 10نفره در آستانه رسیدن به یک پیروزی مهم قرار گرفت اما اهوازی‌ها به بازی برگشتند و در شرایطی که یک بازیکن کمتر از حریف داشتند، در آخرین ثانیه‌ها یک امتیاز از این دیدار خانگی به‌دست آوردند. این نخستین بار نیست که یک تیم 10نفره در لیگ برتر هجدهم، به بازی برمی‌گردد و حریفش را غافلگیر می‌کند. در فوتبال روز اروپا، اخراج یک بازیکن همه برنامه‌های یک تیم را به هم می‌ریزد. 2 هفته قبل، بارسلونا درحالی‌که از حریفش جلو افتاده بود، پس از اخراج مستقیم کلمنت لنگله از زمین، کاملا به هم ریخت و سرانجام بعد از مدت‌ها در نیوکمپ امتیاز از دست داد. ویژگی‌های تاکتیکی باشگاه‌ها در سطح اول اروپا آنقدر بارز و تعیین‌کننده به‌نظر می‌رسد که آنها هیچ دردسری برای لطمه‌زدن به یک تیم 10 نفره احساس نمی‌کنند. در لیگ برتر ایران اما کارت قرمز، عملا به یکی از عوامل بهتر بازی‌کردن تیم‌ها تبدیل شده است! 

در همین هفته از لیگ برتر، ذوب‌آهن نیز درست مثل فولاد خوزستان بعد از اخراج یکی از بازیکنانش شرایط بهتری پیدا کرد. ذوب در لحظه اخراج مسعود ابراهیم‌زاده با نتیجه 2بر یک از صنعت نفت آبادان عقب بود اما با گل دیرهنگام رحیم زهیوی توانست بازی را به تساوی 2-2 بکشاند. هفته گذشته نیز سایپا در دوئل با صنعت نفت، یک گل از حریفش دریافت کرده بود اما با یک یار کمتر، بازگشت بزرگی را رقم زد و همه امتیازهای این بازی را از آن خود کرد. در هفته هفتم، ماشین‌سازی در دقیقه 68 بازی، 10نفره شد اما برتری‌اش را تا پایان مسابقه در مقابل پارس‌جنوبی جم حفظ کرد. نفت آبادان نیز در 5دقیقه بازی در زمین سپیدرود، یک بازیکنش را با کارت قرمز داور از دست داد اما امتیازش در رشت به خطر نیفتاد. حتی نساجی قائمشهر نیز بعد از 10 نفره‌شدن در آزادی، یک گل از پرسپولیس دریافت کرد و یک گل نیز در برابر این تیم به ثمر رساند. درست مثل ذوب‌آهن که در داربی هفته چهارم اصفهان، بعد از دریافت 2 گل، 10نفره شد و بعد از 10‌نفره‌شدن، با یک گل به بازی برگشت و تا آخرین ثانیه‌ها امیدوار بود تا مسابقه را با یک امتیاز ترک کند.

تا پایان هفته هشتم لیگ برتر، 14کارت قرمز در معرض دید بازیکنان مختلف قرار گرفته و در 11بازی، داورها از این تصمیم سختگیرانه استفاده کرده‌اند. در این بازی‌ها، فقط فولاد در برابر پرسپولیس و استقلال خوزستان در مقابل پدیده بعد از اخراج بازیکنانش، جریان بازی را از دست داده‌اند و مسابقه را واگذار کرده‌اند. در سایر جدال‌ها، 3تیم 10نفره عملکرد بهتری بعد از اخراج بازیکن‌شان داشته‌اند و گل‌های دریافتی سایر تیم‌ها نیز بعد از اخراج یک بازیکن، بیشتر از گل‌های دریافتی تیم روبه‌رو نبوده است. سال‌ها قبل مربیان سنتی فوتبال ایران باور داشتند که 10نفره‌شدن، یک تیم را مصمم و «باانگیزه» می‌کند. به‌نظر می‌رسد هنوز هم در لیگ برتر، همه به این جمله باور دارند. در فوتبال ایران کارت قرمز نه‌تنها عاملی برای شکست نیست، بلکه می‌تواند دلیلی برای بهترشدن نمایش‌ تیم‌ها در زمین باشد!

این خبر را به اشتراک بگذارید