• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 9 مهر 1397
کد مطلب : 32335
+
-

فاصله دستبوسی تا انتقاد فقط یک ماه بود

فاصله دستبوسی تا انتقاد فقط یک ماه بود

لیلی خرسند

احسان حدادی، فدراسیون دوومیدانی را مجبور کرد هزینه‌هایی را که برای او کرده است، اعلام کند. طبق روال همیشه که حدادی بعد از هر مسابقه‌ای مدعی می‌شود فدراسیون برای او هیچ هزینه‌ای نکرده و خودش از جیب خرج کرده، این بار هم بعد از بازی‌های آسیایی جاکارتا در هر برنامه تلویزیونی که حاضر شده، علیه فدراسیون 
صحبت کرده است. آخرین مورد شنبه‌شب بود که ادعا کرد فدراسیون بابت 8‌ماه اردو فقط 250دلار به او پول تو جیبی داده است. دیروز تیمور غیاثی به تسنیم گفت فدراسیون برای هر ‌ماه اردوی آمریکای احسان 20هزار دلار و برای هر ‌ماه اردوی اروپای او 23هزار دلار هزینه کرده. این اردو هم از آبان‌ماه سال 1396آغاز شده و تا روز مسابقه احسان در جاکارتا ادامه داشته است. مجید کیهانی -رئیس فدراسیون- در گفت‌وگو با همشهری این هزینه را تأیید می‌کند: 


    چرا احسان سر هزینه‌های اردوها از فدراسیون انتقاد دارد؟

متأسفانه بعد از المپیک لندن تا به امروز احسان همین بوده. حتی می‌توانم بگویم بعد از مسابقات قهرمانی جهانی 2011. او عادت کرده فدراسیون را بکوبد، سیاست‌اش این است، برایش هم فرقی ندارد رئیس فدراسیون چه کسی باشد. 2011آشتیانی رئیس فدراسیون بود، بعد از او داوری و 
بعد هم من.


    شما که می‌گویید از او حمایت کرده‌اید؟

بله که حمایت کرده‌ام. برای همین جاکارتا او از آبان‌ماه سال قبل در اردو بود. نزدیک به 3‌ماه در آمریکا اردو داشت و بعد هم که به اروپا آمد، در آلمان، پرتغال و بلاروس تمرین کرد. مستندات همه هزینه‌هایی که کرده‌ایم، هست.


    غیر از این 20هزار دلار ماهانه در اردوی آمریکا و 23هزار دلار در اردوی اروپا، هزینه دیگری هم برای او کرده‌اید؟ می‌گویند ماهی هم 100دلار پول توجیبی گرفته.

در ماهی 20هزار دلار 100دلار گم است. همه هزینه‌ها را با هم حساب کرده‌ایم.


    با این انتقاداتی که کرده، می‌خواهید دیگر برای او هزینه نکنید؟ خود احسان گفته که نمی‌خواهید برای او مربی خارجی بگیرید و مجبور است با مربی داخلی تمرین کند.

ما هنوز هیچ تصمیمی نگرفته‌ایم و هیچ‌چیزی هم نگفته‌ایم. دو سه جلسه دیگر باید در سازمان تیم‌های ملی داشته باشیم تا به نتیجه نهایی برسیم.


    با این حال درباره این موضوع صحبت شده؟

صحبت که کرده‌ایم. همه تصمیمات ما بستگی به شرایط مالی فدراسیون دارد. بله، ما اگر شرایطش را نداشته باشیم، این امکان هست که برای هیچ‌کسی مربی خارجی استخدام نکنیم. همه‌‌چیز بستگی به توانمندی فدراسیون دارد. ما فقط یک ورزشکار نداریم، باید بتوانیم بقیه را هم ساپورت کنیم. اگر قرار باشد که فدراسیون فقط برای احسان حدادی هزینه کند، طبق روال گذشته برای او مربی خارجی می‌گیریم اما اگر قرار باشد به آینده دوومیدانی فکر کنیم، باید به فکر دیگران هم باشیم. من تعهد کرده‌ام که در بازی‌های آسیایی دوره آینده دوومیدانی 8مدال بگیرد. همه این مدال‌ها را قرار نیست یک نفر بگیرد.


    کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش قبول می‌کند که برای احسان مربی خارجی نگیرید؟

ما کاری به وزارت ورزش و کمیته نداریم. مسئول رشته دوومیدانی، فدراسیون دوومیدانی است و مسئول کشتی، فدراسیون کشتی. سیاستگذاری‌های فدراسیون‌هاست که منجر به موفقیت یا شکست می‌شود. ما در 3 سال گذشته نتیجه گرفته‌ایم.
 

  شرایط احسان با بقیه ورزشکاران فرق می‌کند. خیلی‌ها مدال پرتاب دیسک را در همه مسابقات قطعی می‌دانند. اگر هزینه نکنید و در المپیک‌2020 شکست بخورد، بیش از همه فدراسیون زیر سؤال می‌رود.

من که نمی‌گویم برایش هزینه نمی‌کنم، اما وقتی برایش هزینه کردیم، فدراسیون را زیر سؤال نبرد. ما چه برای او هزینه کنیم و چه هزینه نکنیم، زیر سؤال می‌رویم. بعد از المپیک ریو هر‌چه دلش خواست، گفت و فدراسیون را کوبید. من قبل از ریو تازه آمده بودم و برایش سنگ تمام گذاشتم، چه‌کاره بودم که علیه من حرف زد؟


    با این شرایط شما هر کاری کنید، لجبازی تلقی می‌شود.

بحث من این است که این فرهنگ غلط باید از بین برود. شاید برای این کار لازم باشد من از فدراسیون بروم. چرا باید یک ورزشکار به فدراسیون بی‌احترامی کند؟ فدراسیون در حد توانش کاری را که باید انجام بدهد، ‌می‌دهد. شاید این توان در حد انتظار ورزشکار نباشد اما این مدل رفتار برای هیچ ورزشی خوب نیست اما متأسفانه در دوومیدانی فرهنگ شده. اخبار دوومیدانی در 10سال گذشته را سرچ کنید، یک ورزشکار از فدراسیون تشکر نکرده. ما نمی‌گوییم وزارت ورزش و کمیته کاری نمی‌کنند اما اصل زحمت به دوش فدراسیون‌هاست، این حد از قدرنشناسی و بی‌معرفتی برای هیچ ورزش و ورزشکاری خوب نیست. هر‌کسی باید متوجه باشد که چه وظیفه‌ای دارد و جایگاهش کجاست. همه حرف‌زدن را بلد هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید