• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 8 مهر 1397
کد مطلب : 32289
+
-

لزوم افزایش سواد سلامت مردم

معاون وزیر بهداشت گفت: ٧٥‌درصد مشکلات حوزه سلامت توسط بخش‌های خارج از نظام سلامت قابل رفع است و اگر مشارکت اجتماعی حاصل شود، بسیاری از چالش‌ها رفع خواهد شد.
به گزارش  وبدا، سیدمحمدهادی ایازی با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور مبنی براینکه هیچ دستگاهی در نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد که به بخش سلامت مرتبط نباشد، افزود: مشارکت مردم در این راستا بسیار مهم است و باید مردم متوجه شوند که در گام نخست باید خودشان به فکر سلامت خودشان باشند و اگر سلامت خود را محقق کنند، می‌توانند به سلامت دیگران نیز توجه کنند؛ به‌طور مثال افراد در گام نخست باید سبک زندگی سالم، عدم‌استعمال دخانیات، تغذیه سالم و تحرک لازم را مورد توجه قرار دهند تا مشکلات کاهش یابد، اما متأسفانه در این حوزه مواجه با مشکلاتی هستیم؛برای مثال روز گذشته 16 نفر به‌دلیل مصرف الکل جان خود را از دست دادند، ٦٠ نفر درگیر از کار افتادگی کلیه شده و تعداد زیادی نیز بینایی خود را از دست داده‌اند و حتی یک استان در این خصوص به حالت آماده‌باش درآمده است؛ درحالی‌که اگر افراد به وظایف خود پایبند باشند چنین مواردی بروز نمی‌کند.

وی با اشاره به مصدومان و فوتی‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای، گفت: این تعداد مصدومان فشار بالایی را به بخش سلامت تحمیل می‌کند و حتی خدمات‌رسانی را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اگر بتوانیم دستگاه‌های دیگر را برای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی خود به‌کار گیریم، بخشی از مشکلات حل می‌شود. ایازی اضافه کرد: هم‌اکنون سالانه ٣٦٦ هزار مجروح ناشی از تصادفات جاده‌ای، ١٠هزار تخت بیمارستانی، معادل ١٠درصد تخت‌های موجود را به ‌خود اختصاص می‌دهند، درحالی‌که اگر افراد به وظایف اجتماعی خود پایبند باشند از شمار این حوادث کاسته می‌شود و می‌توان این تعداد تخت را به دیگر بیماران اختصاص داد و بار مشکلات کاهش می‌یابد. وی افزود: همچنین امروز در تهران به‌منظور اجتماعی شدن سلامت، در سطح ٣٥٤ محله، ۳ هزار و ٥٤٠ کانون سلامت ایجاد شده است که بزرگ‌ترین خدمت به جامعه سلامت را رقم خواهند زد.

این خبر را به اشتراک بگذارید