• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 8 مهر 1397
کد مطلب : 32281
+
-

طراحان لباس چگونه از اشعار مولانا الهام گرفته‌اند؟

مستی را بپوش

مستی را بپوش

زهرا رستگار مقدم

 اسمش سپیده پارساپور است. 7سال است طراحی لباس می‌کند.مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته معماری گرفته و 3سال پیش در پنجمین دوره جشنواره مد و لباس فجر رتبه دوم را با اثر «مانتودامن مولانا» از آنِ خود کرده است. به‌زعم پارساپور لباس و فرهنگ دوروی یک سکه‌اند. در این لباس‌ها استفاده از اشعار مولانا ایده اصلی طراحی بوده و مصراع «از کجا آمده‌ام آمدنم بهر چه بود» یا «همه مست و خرابیم، همه دیده پر آبیم» به‌خاطر مضمون تأثیرگذارشان انتخاب شده و متناسب با فرم لباس و ترکیب با سایر مؤلفه‌های ایرانی شکل گرفته است.


کمی درباره کارهای تازه‌تر توضیح دهید.

«همه مست و خرابیم، همه دیده پر آبیم» را روی لباس‌های بیشتری و به شکل مداوم‌تر کار کرده‌ام. کارهای جدیدم برگرفته از رقص سماع و... است و مانتو، دامن، پیراهن و شال به این فهرست اضافه شده است. این آثار اغلب تایپوگرافی است و با حروف ترکیب و طراحی شده.

چرا برای طراحی لباس‌ها از شعر و معماری استفاده می‌کنید؟

معماری و شعر ما، خاصه مولانا را همه می‌شناسند. از آنجا که شعر پارسی یکی از مهم‌ترین عناصر فرهنگ ایرانی است، می‌توان با تلفیق و ترکیب متناسب شعر و پوشش ایرانی به احیای این فرهنگ کمکی هرچند کوچک کرد و شرایطی ایجاد کرد تا این لباس‌ها سفیر فرهنگ ایرانی در خارج از مرزوبوم کشور باشد.

درباره طراحی مانتویی که جایزه جشنواره مد و لباس فجر را از آن خود کرده، برایمان بگویید.

این پوشش به‌صورت مانتو و دامن بود؛ مانتوی آن با فرمی منحنی برگرفته از طاقچه‌ها در خانه‌های ایرانی طراحی شده بود که در معماری ایرانی نماد آرامش و محل قراردادن اشیای زینتی و باارزش است. به‌همین دلیل هم در دل آن طرح، گل و مرغ( یکی از نقش‌مایه‌های اصیل در هنر نقش‌پردازی ایرانی) جای گرفته است چرا‌که گل و مرغ نماد عاشق و معشوق و صعود به دنیای غیرمادی هستند و تناسب زیبایی با شعری که آن را دربرگرفته ایجاد کرده است.

ایده این کارها از چه منبعی الهام گرفته شده است؟ آیا در دیگر جشنواره‌ها هم شرکت کردید و چه استقبالی از آن شد؟

ایده اصلی این کار مربوط به چند سال پیش است. ابتدا اشعار را به‌صورت تایپوگرافی طراحی و روی مانتو کار کردم. پس از آن بود که لباسی با الهام از رقص سماع و تلفیق همان اشعار طراحی کردم و به‌دلیل استقبال مردم از آن اثر تصمیم گرفتم به شیوه‌ای جدید با متریالی متفاوت و ایرانی، مانتودامن مولانا را طراحی کنم. همین کالکشن در مسابقه‌ای در لندن برنده شد. این آثار را در هفته فرهنگی ایران در باکو فرستادم یا کت‌واکی در منچستر و نمایشگاهی در فنلاند. فکر نمی‌کردم مانتوها را بپذیرند اما استقبال کردند و هیأت‌ژوری بسیار از کارها خوش‌شان آمده بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :