• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 8 مهر 1397
کد مطلب : 32221
+
-

مجلس امروز در جلسه‌ای با حضور 3 وزیر، حادثه تروریستی اهواز را بررسی می‌کند

بازبینی فیلم ترور در بهارستان

امنیتی
بازبینی فیلم ترور در بهارستان

دوربین‌های مستقر در رزمایش 31شـهـریـورمـاه اهـواز صحنه‌های دردناکی از حوادث تروریستی این شهر داشته‌اند. بیش از 10دقیقه تیراندازی تروریست‌ها لحظه‌های نفسگیری را از اقدامات وحشیانه تروریست‌ها ثبت کرده‌اند. آنها به مجروحان تیر خلاص می‌زنند. رفتار تروریست‌ها تداعی‌کننده داعش دربرابر قربانیان‌شان است و در همان حین تک‌تیراندازهای مستقر در میدان منتظر دستور تیر از مقام ارشدشان هستند. این تصاویر محرمانه هستند و دوربین‌ها  تمام این دقایق را ثبت و ضبط کرده‌اند. نزدیک به یک‌سوم نمایندگان مجلس هفته گذشته تصاویر ضبط شده دوربین‌های ارتش و وزارت اطلاعات در مراسم رژه اهواز را تماشا کردند. روایت نمایندگان مجلس در مصاحبه با رسانه‌ها همگی همراه با ابراز افسوس و اندوه مطلق آنان بوده است. ناراحتی آنان از سادگی هرچه تمام‌تر اجرای یک عملیات تروریستی در بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه نیروهای مسلح است. تروریست‌ها سلاح‌های خودشان را از میان شمشادها و زمین پشت جایگاه رژه بیرون می‌کشند و بدون هیچ مانعی به سمت مردم آتش می‌گشایند. یک مشکل امنیتی را رقم زده است و نمایندگان مجلس می‌گویند اسامی مقصران را اعلام خواهند کرد.

مراسم رژه نیروهای مسلح به تعبیر رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس یک همایش مردمی-نظامی است؛ ولی شاید همین دو‌وجهی‌بودن آن پذیرش مسئولیت حادثه تروریستی رژه 31شهریورماه نیروهای مسلح در اهواز را با مشکل روبه‌رو کرده است. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه  به خبرگزاری ایسنا گفته: «به هیچ وجه قابل‌قبول نیست چند تروریست با استفاده از این سهل انگاری تیر خلاص به مردم بزنند و از آن طرف کسی که پشت تفنگ دوربین‌دار قرار دارد، مقابله نکرده و منتظر دستور فرمانده‌اش بماند.»  او افزود:  «این فیلم توسط دوربین وزارت اطلاعات که به‌صورت ثابت در منطقه رژه مستقر شده بود و دوربین ارتش تهیه شده است. کسی که مسئول فیلمبرداری از سوی ارتش بود، با شجاعت و بدون ترس صحنه‌ها را به‌صورت کامل فیلمبرداری کرد. البته این فیلم در صفحه مجازی پخش نشده و فقط در اختیار ماست.»

اشتباه امنیتی

امروز قرار است مجلس در جلسه ای با حضور  وزرای اطلاعات، دفاع و کشور به بررسی حوادث تروریستی اهواز بپردازد. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است باید فیلم این حمله تروریستی در جلسه غیرعلنی مجلس نیز به نمایش گذاشته شود. دلیلی ندارد در کشوری با اقتدار جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل اشتباه محاسباتی چند نفر دچار مشکل شوند. در زمان حادثه تروریستی، فیلمبردار به کسی که تفنگ دوربین‌دار دستش است التماس می‌کند که به سمت آنهایی که تیر خلاص می‌زنند، شلیک کند اما آن شخص منتظر دستور فرمانده‌اش است. اینها همه نشان از ضعف مدیریت دارد. او مدعی است: در زمان حادثه مشرف به جایگاه، ۸ یا ۹ تفنگ دوربین‌دار وجود داشت که به راحتی می‌توانستند در عرض ۳۰ثانیه تروریست‌ها را به درک بفرستند، اما کسی که پشت تفنگ دوربین‌دار بود در ابتدا حمله تروریستی را باور نمی‌کند و بعد که تیر خلاص را می‌بیند می‌گوید دستور شلیک ندارد.

تدبیری وجود نداشت

3 روز پیش بخش‌هایی از فیلم حمله تروریستی اهواز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.  «یک فیلم ۱۰ دقیقه‌ای نشان داد دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی از شورای تامین استان تا مسئولان جایگاه هیچ پیش‌بینی و تدبیری برای برخورد با تروریست‌ها نداشتند.» این را یکی دیگر از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگاران پارلمانی می‌گوید. خشاب‌های خالی سربازان رژه رونده، شاید باعث شده بود که تروریست‌ها واهمه‌ای از طولانی‌کردن مدت زمان تیراندازی‌شان نداشته باشند. شاید هم پول‌هایی که به آنها وعده داده شده بود موجب شده بود دست به کشتار بیشتری بزنند. مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با انتقاد از زمان ورود نیروهای امنیتی برای مقابله با تروریست‌ها گفته: «این فیلم ۱۰دقیقه‌ای نشان داد دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی از شورای تامین استان تا مسئولان جایگاه هیچ پیش‌بینی و تدبیری برای برخورد با تروریست‌ها نداشتند. جالب‌تر آنکه این فیلم ۱۰دقیقه‌ای نشان می‌دهد که تا چند دقیقه اول حمله تروریستی عده‌ای فکر می‌کردند تیرها، تیرهای مشقی است و این کارها بخشی از مانور است. حتی بین تک‌تیرانداز و فیلمبردار حادثه اهواز صحبتی مبنی بر برقراری تماس با مقامات برای دریافت اجازه شلیک تیر، رد و بدل می‌شد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید