• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 14 دی 1396
کد مطلب : 3220
+
-

ترامپ فلسطینی‌ها را متحد کرد

خاورمیانه
ترامپ فلسطینی‌ها را متحد کرد

یک بار دیگر رئیس‌جمهور جدید آمریکا درباره قطع کمک‌های مالی این کشور تهدید کرده است؛ مخاطب تهدیدهای او، این بار تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس است. ترامپ در توییتر خود ضمن ابراز این تهدید در روز سه‌شنبه نوشت: ما سالانه صدها میلیون دلار به فلسطینی‌ها می‌پردازیم و با وجود این احترام و تقدیر درخوری مشاهده نمی‌کنیم، آنها حتی رغبتی برای مذاکره با اسرائیل بر سر طرح صلح که بسیار به طول انجامیده، ندارند.

او همچنین نوشت: اما با توجه به عدم‌آمادگی فلسطینی‌ها برای گفت‌وگو بر سر صلح، چرا باید در آینده چنین پرداخت‌های چشمگیری به آنها داشته باشیم؟ از سوی دیگر، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در شورای امنیت خبر داده است که کمک‌های مالی این کشور به سازمان حمایت از حقوق پناهجویان فلسطینی (اونروا) تا زمان بازگشت فلسطینی‌ها به مذاکرات متوقف خواهد شد. این در حالی است که آمریکا بزرگ‌ترین حامی مالی این سازمان به شمار می‌رود.

تشکیلات خودگردان فلسطین که با حمایت مستقیم مصر و عربستان به‌طور جدی وارد مذاکرات صلح با اسرائیل براساس طرح رئیس‌جمهور آمریکا شده بود، بعد از اعلام تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، گفت‌وگوهای صلح را به نشانه اعتراض متوقف کرد. به این ترتیب طی هفته‌های گذشته نفوذ بی‌سابقه قاهره و ریاض در تحولات داخلی فلسطینیان یک بار دیگر کمرنگ شده و جای خود را به ترکیه و اردن به‌عنوان حامیان تشکیلات خودگردان و مخالفان روند فعلی مذاکرات زیرنظر آمریکا داد. این اقدام تشکیلات طی روزهای گذشته نه‌تنها با استقبال احزاب مختلف این کشور بلکه حتی گروه‌های مقاومت فلسطینی روبه‌رو شده است.

اکنون و در پی تهدید جدید آمریکا مبنی بر قطع کمک‌های مالی، مقامات و سیاستمداران مختلف فلسطینی از حماس گرفته تا جنبش فتح، از روز گذشته در مخالفت با سیاست‌های آمریکا اظهارنظر کرده‌اند. حنان عشراوی، عضو کمیته اجرایی تشکیلات خودگردان و از چهره‌های پر نفوذ در بدنه سیاسی فلسطین، سیاست‌های آمریکا را نوعی اخاذی خوانده و گفته است: تسلیم باج‌خواهی‌های این کشور نمی‌شویم. او با اشاره به روند مذاکرات صلح پیش از تصمیم ترامپ گفت: رئیس‌جمهور آمریکا تمام تلاش ما برای دسترسی به صلح را تخریب کرده و حالا مسئولیت عواقب آن را به ما نسبت می‌دهد.

صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین نیز روز گذشته رسما از کشورهای عربی درخواست کرد سفارتخانه‌های خود را به قدس شرقی منتقل کنند. وی همچنین گفت: از اعراب می‌خواهیم روابطشان را با کشورهایی که سفارت‌های خود را به قدس منتقل می‌کنند، قطع کنند. از طرف دیگر، جنبش مقاومت حماس نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت سیاست‌های آمریکا در قبال فلسطین اعلام کرد: تهدیدهای آمریکا علیه تشکیلات خودگردان باید با وحدت میان گروه‌های فلسطینی بیش از گذشته و همچنین مواضع حامیان کشورهای عربی و اسلامی در مقابله با اسرائیل و آمریکا پاسخ داده شود.

این در حالی است که همچنان ناآرامی‌ها در کرانه غربی بعد از اعلام تصمیم ترامپ به‌طور کامل از بین نرفته است. روز گذشته شبکه الجزیره در جریان پوشش درگیری‌های کرانه غربی از قتل یک جوان فلسطینی به‌دست نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی در جنوب رام‌الله خبر داد. از سوی دیگر شبکه العربیه نیز به نقل از رسانه‌های اسرائیل در خبری فوری اعلام کرد که یک فروند موشک از جنوب غزه به سوی سرزمین‌های اشغالی شلیک شده است. اگرچه فرا رسیدن تعطیلات سال نو میلادی و فاصله تدریجی رسانه‌ها از تحولات فلسطین تا حدی آرامش را به خیابان‌های کرانه غربی بازگردانده، اما همسویی کم‌سابقه مقامات و احزاب فلسطینی بر سر مخالفت با سیاست‌های آمریکا، زمینه را برای بروز درگیری‌های بیشتر در سرزمین‌های اشغالی طی ماه‌های آینده فراهم خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید