• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 7 مهر 1397
کد مطلب : 32141
+
-

گزارش اختصاصی همشهری از تغییرات کابینه و گزینه‌های پیشنهادی وزارتخانه‌ها

دولت جوان‌تر می‌شود

دولت
دولت جوان‌تر می‌شود

فرزانه آئینی |خبرنگار

 همزمان با جدی شدن عزم نمایندگان برای استیضاح وزرای صمت و راه و شهر‌سازی‌، رئیس‌جمهور پیش از پروازش به نیویورک به رئیس مجلس پیغام داد استیضاح‌ها را متوقف کنید تا فهرست تغییرات کابینه را به بهارستان ارائه کنم.
 در کنار معرفی وزرای جدید برای 2 وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد و دارایی که وزرایشان به فاصله کمی از یکدیگر در مرداد‌ماه و اوایل شهریور‌ماه گذشته توسط مجلس برکنار شدند، نمایندگان به همشهری خبر داده‌اند که حسن روحانی درصدد است برخی دیگر از وزرا را نیز تغییر دهد و در فهرست جدیدش که به‌ احتمال قوی هفته جاری به مجلس ارائه می‌شود گزینه‌های جدیدی را مطرح کند. براساس اطلاعات همشهری، شرط روحانی برای جایگزین کردن وزیران  جدید توجه به سن آنها و گرایش به جوان‌گرایی در دولت است.وزرای راه و شهر‌سازی‌، جهادکشاورزی، علوم و دادگستری ازجمله وزرایی هستند که زمزمه تغییرشان در مجلس شنیده می‌شود. یحیی کمالی‌پور، مهرداد لاهوتی و قاسم میرزایی نکو از جمله نمایندگانی هستند که در گفت‌وگو با همشهری جداگانه به‌صورت مصداقی گمانه‌زنی‌های فوق را تأیید کرده و گفتند به‌صورت غیررسمی در جریان این تغییرات قرار گرفته‌اند. 

غلامی، حجتی و آوایی می‌روند
کمالی‌پور، عضو فراکسیون ولایی، تغییر وزیر جهادکشاورزی و حداحافظی حجتی با این وزارتخانه را ازجمله گمانه‌زنی‌هایی دانست که به‌صورت غیررسمی بین نمایندگان مطرح شده است. محمد کاظمی، نماینده ملایر نیز در گفت‌وگو با همشهری خبر از احتمال خداحافظی منصور غلامی از وزارت علوم را تأیید کرد و گفت: روحانی قصد دارد این وزارتخانه را به چهره‌ای دیگر بسپارد. علیرضا آوایی، وزیر دادگستری نیز از دیگر وزرایی است که زمزمه تغییرش به‌صورت غیررسمی به گوش می‌رسد.

آخوندی و شریعتمداری با مأموریت‌های جدید
 در کنار توضیحات کمالی‌پور و کاظمی در مورد رفتن حجتی و غلامی از کابینه، برخی از نمایندگان از تصمیم جدی رئیس‌جمهور برای تغییر وزرای صمت و راه و شهرسازی خبر دادند و به همشهری گفتند، هرچند عباس آخوندی و محمد شریعتمداری به‌زودی از وزارت راه و صمت خداحافظی خواهند کرد اما این به‌معنای خروج آنها از دولت نیست و دولت می‌خواهد آنها را برای وزارتخانه‌های دیگری به مجلس معرفی کند. در همین راستا قاسم میرزایی‌نیکو نیز به همشهری خبر داد آنطور که به نمایندگان خبر داده شده، شریعتمداری یکی از گزینه‌های مطرح برای برعهده‌گرفتن سکان اداره وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و از عباس آخوندی، وزیر فعلی راه و شهر‌سازی‌ نیز در وزارتخانه دیگری جز وزارت متبوعش نام می‌برند. 

 گزینه‌های روی میز دولت 
مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین نیز گفت:انوشیروان محسنی بند‌پی نیز ازجمله گزینه‌هایی است که نامش برای وزارت کار در مجلس به گوش می‌رسد.او افزود: برای وزارت اقتصاد و دارایی نیز اسامی‌ای چون سیدکامل تقوی‌نژاد، محمد نهاوندیان و شاپور محمدی مطرح‌اند.  

لاهوتی تأکید کرد که این گمانه‌زنی‌ها براساس منابع غیرموثقی به مجلس منتقل شده است و میزان صحت آن قابل تأیید نیست. میرزایی نیکو، نماینده دماوند نیز از احتمال معرفی مهدی کرباسیان، مدیرعامل ایمیدرو و برادر وزیر سابق اقتصاد برای وزارت صمت خبر داد و گفت: در بین گزینه‌های مطرح برای وزارت صمت اسامی مدیران جوانی چون شاپور محمدی نیز مطرح است که در مجلس به‌خاطر توجه دولت به بحث جوانگرایی به‌شدت مورد استقبال
 قرار گرفته‌اند.

 روحانی برای سومین‌بار لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها را به مجلس می‌فرستد
مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود از ارائه لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها از سوی رئیس‌جمهور به مجلس برای سومین‌بار خبر داد و به همشهری گفت: در لابه‌لای گمانه‌زنی‌هایی که در مورد تغییر وزرا در مجلس در جریان است، جمعی از حامیان دولت در بهارستان دنبال جمع‌آوری رأی نمایندگان برای حمایت از خواسته رئیس‌جمهور برای تفکیک وزارتخانه‌ها هستند.لاهوتی با تأکید بر اینکه گفته می‌شود روحانی همزمان با ارائه فهرست تغییرات جدید در کابینه، مجدد لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها را به مجلس ارائه می‌کند، ادامه داد: با توجه به عزم جدی روحانی برای تفکیک وزارتخانه‌ها، مجلس این بار با تعمق بیشتری این لایحه را بررسی خواهد کرد و از هم‌اکنون رایزنی‌ها برای حمایت از آن در جریان است.

لاهوتی بحث تفکیک وزارتخانه‌ها را جدی دانست و گفت: این طرح قطعا برای سومین‌بار در بهارستان مطرح می‌شود و اگر تعامل مجلس و دولت در این راستا قوی باشد احتمال رأی آوردن آن زیاد است.قریب به یک سال می‌شود که دولت تفکیک 3 وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی، راه و شهر‌سازی‌ و صنعت، معدن و تجارت و تبدیل آنها به 6 وزارتخانه کار، تعاون، راه، مسکن، صنعت و بازرگانی را دنبال می‌کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید