• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 14 دی 1396
کد مطلب : 3212
+
-

پاسخ به پرسش‌ها و افسانه‌ها

کتاب «شکستن امواج» سینمای لارس فون تری‌یه را واکاوی می‌کند

سینما
پاسخ به پرسش‌ها و افسانه‌ها

شهرام مکری، نویسنده و کارگردان سینما: «شکستن امواج» کتابی است درباره سینمای لارس فون تری‌یه؛ فیلمسازی که در ایران افسانه‌ها و سوال‌های زیادی در موردش وجود دارد. خواننده کتاب شکستن امواج می‌تواند به بخش‌های گسترده‌ای از این سؤال‌ها دسترسی پیدا کند و متوجه شود فون تری‌یه دقیقا چگونه فیلمسازی است و آثارش در حول و حوش چه مضامینی قرار دارد.  به هرحال این کارگردان در ایران چهره مهم و تاثیرگذاری بوده و علاقه‌مندان سینما با فیلم‌ها و دیدگاه‌هایش آشنایی دارند. در یکی از سرفصل‌های کتاب به ایده دگما 95 پرداخته شده؛ ایده‌ای که تاثیر زیادی بر سینما گذاشت و هم در مباحث تئوریک اثرگذار بود و طرفدارانی پیدا کرد و هم به عنوان یک مدل فیلمسازی در ایران از سوی برخی سینماگران دنبال شد.

دگما95 از معدود مکاتب سینمایی است که تاثیرش را به خوبی می‌شود در برخی فیلم‌های سینمای ایران مشاهده کرد. کتاب شکستن امواج به خوبی توضیح می‌دهد که این ایده از کجا آمده و ویژگی‌هایش چیست. فون‌تری‌یه فیلمسازی مورد توجه علاقه‌مندان سینما، به‌خصوص دوستداران سینمای هنری است و مثلا «داگویل» و «مندرلی» از آثاری هستند که در اینجا هم درباره‌اش بحث و نظرات زیادی مطرح شده است. در کتاب شکستن امواج هم بحث‌های مفصلی درباره داگویل و مندرلی وجود دارد که مطالعه‌اش برای افرادی که این فیلم‌ها را دیده‌اند می‌تواند سودمند باشد.

یکی از سرفصل‌های جالب کتاب بحث پیرامون ژانر و سینمای هنری است. اینکه ژانر می‌تواند با سینمای هنری پیوند داشته باشد یا میان آنها فاصله وجود دارد. این موضوع هم جزو مباحث تازه‌ای است که در شکستن امواج مطرح‌شده است. یکی دیگر از پرسش‌هایی که در کتاب کوشیده شده به آن پاسخ داده شود این موضوع است که آیا پست‌مدرنیسم صرفا شامل فیلمسازان سینمای آمریکا می‌شود یا در سینمای مستقل اروپا و مشخصا لارس فون تری‌یه هم می‌شود ویژگی‌های پست‌مدرن را مشاهده کرد؟ شکستن امواج برای کسانی که فیلم‌های فون تری‌یه را دنبال کرده‌اند کتاب مفیدی است؛ کتابی که می‌تواند دریچه‌های تازه‌ای برای بازخوانی آثار این سینماگر در ذهن سینمادوستان باز کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید