• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 7 مهر 1397
کد مطلب : 32075
+
-

مقصد نهایی نرخ تورم

نرخ تورم تا پایان سال به چه میزان افزایش خواهد یافت و آیا شاخص رشد قیمت کالاها و خدمات در مناطق شهری ایران در نیمه نخست امسال با سرعت بیشتری در نیمه دوم رشد خواهد کرد؟ ایستگاه نهایی نرخ فزاینده تورم کجاست و سیاست‌های بانک مرکزی و دولت برای ایجاد مانع در برابر افزایش قیمت‌ها چیست؟ این پرسشی است که ذهن 80 میلیون ایرانی را درگیر خود کرده که نگران رشد قیمت‌ها هستند.

به گزارش همشهری، شاخص نرخ تورم بر اساس برآورد بانک مرکزی در شهریورماه امسال به 13.5 درصد رسیده که بالاترین نرخ تورم از دی‌ماه سال 1394 به حساب می‌آید. افزایش نرخ تورم با در نظر گرفتن شتاب رشد قیمت‌ها دست‌کم در 3 ماه نخست امسال و روند فزاینده نرخ تورم نقطه به نقطه که از خردادماه امسال وارد کانال 2 رقمی شده نشان می‌دهد که با ادامه سرعت رشد فعلی در ماه‌های آینده نرخ تورم تا پایان سال دستکم به 25 درصد برسد؛ مگر اینکه بانک مرکزی  جلوی رشد بیش از پیش نرخ تورم را بگیرد. روند شاخص نرخ تورم نقطه به نقطه که نشان‌دهنده میانگین رشد قیمت کالاها و خدمات مصرفی در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل است نشان می‌دهد که میانگین افزایش نرخ تورم در مناطق شهری ایران از 8.4 درصد در شهریورماه پارسال به 31.4 درصد در شهریورماه امسال رسیده است. نرخ تورم نقطه به نقطه که در اردیبهشت‌ماه امسال به 9.7 درصد رسیده بود، در 4 ماه بعد با سرعت بیشتری افزایش یافت؛ به گونه‌ای که رشد قیمت‌ها در خرداد97،  13.7‌درصد، در تیرماه 18‌درصد، در مرداد 24.2 درصد و در شهریور 31.4‌درصد نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل برآورد شده است.



سفره مردم کوچک‌تر می‌شود

تندتر شدن آهنگ رشد تورم در ماه‌های اخیر به کوچک‌تر شدن سفره مردم می‌انجامد؛ به گونه‌ای که بانک مرکزی می‌گوید: متوسط قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی در شهریور امسال نسبت به شهریورماه پارسال 46.5 درصد افزایش یافته و این روند در خصوص دخانیات به 125.6 درصد، پوشاک و کفش 28.1 درصد، مسکن و حامل‌های انرژی 12.3 درصد، اثاث و لوازم خانگی 52.6 درصد، بهداشت و درمان 17.1‌درصد، حمل و نقل 54.9 درصد، ارتباطات 43.2‌درصد، تفریح و امور فرهنگی 70 درصد، تحصیل 14.5‌درصد، رستوران و هتل 23.7‌درصد و سایر کالاها و خدمات هم 43.4‌درصد رسیده است. بخش قابل توجهی از افزایش میانگین قیمت‌ها در گروه‌هایی چون حمل و نقل، لوازم خانگی، ارتباطات و تفریح و امور فرهنگی در 3 ماه پیایی اخیر عمدتا ناشی از افزایش نرخ ارز بوده است.

   نبض تورم تندتر شد

آهنگ رشد تورم یا سرعت آن که نشان‌دهنده میانگین افزایش قیمت‌ کالاها و خدمات مصرفی در شهرهای ایران است هم نشان می‌دهد که سرعت افزایش قیمت‌ها از 8 دهم درصد در فروردین‌ماه امسال به 6.1 درصد در شهریورماه رسیده است. تندتر شدن آهنگ رشد تورم از اردیبهشت‌ماه امسال بیشتر شده و بیم آن می‌رود در صورت تداوم آن و انفعال بانک مرکزی و دولت برای مهار افزایش قیمت‌ها، سرعت رشد تورم در ماه‌های آینده حتی دورقمی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید