• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 7 مهر 1397
کد مطلب : 32070
+
-

5 مرکز استان بدون شهردار

کرج،کرمانشاه، رشت،بوشهر و یزد شهردار ندارند

محمد سرابی | خبر‌نگار:

5  شهر بزرگ که هر یک مرکز یکی از استان‌های کشور به شمار می‌آیند، نیمه دوم سال را بدون شهردار و با سرپرست‌ آغاز کردند. اگر روال کاری شهرداری‌ها در ایران تثبیت شده و منظم بود، می‌شد این اتفاق را تنها یک مشکل اداری تصور کرد که به‌زودی حل می‌شود و زیانی برای شهرها هم نخواهد داشت. از آنجا که شهر‌ها با مشکلات فراوانی از کمبود منابع مالی تا اختلاف با شورای شهر روبه‌رو هستند، نبود شهرداری می‌تواند روال کاری مدیریت شهری را به هم بریزد.

ایران کوچک



کرج از مدت‌ها پیش با مشکل تعیین شهردار روبه‌رو بود. شهریور سال 96«اصغر نصیری» به‌عنوان شهردار کرج انتخاب شد که مخالفت اعضای شورای شهر با برخی معاونان و مدیران نصیری که از تهران به کرج آمده بودند، شهردار را مجبور به استعفا کرد. نصیری اواخر فروردین‌ماه امسال از شهرداری کرج استعفا کرد و «محمد رضا احمدی‌نژاد» به‌عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد. اعضای شورای شهر کرج، اردیبهشت‌ماه امسال «مجید غلام سریزدی» را به‌عنوان شهردار انتخاب کردند اما صلاحیت وی از سوی مراجع ذیصلاح مورد تأیید قرار نگرفت. شورای شهر کرج مرداد امسال «محمدرضا احمدی‌نژاد» را به‌عنوان شهردار این کلانشهر انتخاب کردند اما کمتر از یک‌ماه از اعلام انتخاب احمدی‌نژاد نگذشته بود که شبهاتی درباره مدرک تحصیلی او به‌عنوان دانشجوی رشته مدیریت ساخت دانشگاه آزاد اسلامی کرج پیش آمد و باعث دورشدن سمت شهرداری از او شد.

شورا در حال انحلال



شهرداری کرمانشاه در گرو رأی اعضای شورای شهر است؛ شورایی که هیچ‌گاه به نتیجه قطعی نمی‌رسد. از تیر امسال پس از استعفای «آرش رضایی» شهردار پیشین کرمانشاه، شورای شهر تاکنون 14جلسه برای انتخاب شهردار برگزار کرده اما تاکنون برای انتخاب شهردار به اجماع نرسیده‌اند. 7عضو شورای شهر کرمانشاه به استعفای آرش رضایی شهردار سابق رأی موافق، 2نفر رأی مخالف و یک نفر رأی ممتنع دادند. در این جلسه «حامد لعل ‌بخش» به‌عنوان سرپرست شهرداری کرمانشاه انتخاب شد. اکنون اختلاف نظر اعضای شورای شهر تا حدی بالا گرفته است که در یکی از جلسات این شورا 2نفر از آنها با هم درگیر شدند. 11عضو شورای شهر به 2گروه5 و 6نفری تقسیم شده‌اند که هریک از نامزد مورد حمایت خود طرفداری می‌کنند.

شهرباران



تیر امسال «مسعود نصرتی» پس از 10‌ماه سکانداری رشت، استعفای خود را به شورای این شهر تقدیم کرد. آنطور که روابط عمومی شهرداری رشت در آن زمان اعلام کرد علت استعفای او انتصاب وی به سـِـمـَت معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های وزارت کشور بود. شورای شهر رشت3 روز بعد «علی بهارمست» معاون امور عمرانی و زیر بنایی شهرداری رشت را به‌عنوان سرپرست شهرداری این شهر انتخاب و معرفی کرد. قبل از نصرتی «محمد علی ثابت قدم» شهردار رشت بود که در آخرین هفته‌های شورای چهارم برکنار شد. با آغاز شورای پنجم نصرتی به‌عنوان شهردار رشت و سیدمحمدعلی ثابت قدم به‌عنوان شهردار گرگان معرفی شدند اما ثابت قدم نتوانست تأیید صلاحیت خود را برای شهرداری گرگان دریافت کند.

بندر



آبان سال پیش اعضای شورای شهر بوشهر «غلامعلی میگلی نژاد» را از شهرداری بوشهر کنار گذاشتند و «امیر قاسمی» را که معاون مالی شهرداری بود، به‌عنوان سرپرست انتخاب کردند. دلیل شورای شهر بازنشستگی میگلی‌نژاد بود که به 3سال شهرداری او پایان داد. طبق قانون قاسمی حداکثر 3ماه می‌توانست سرپرست شهرداری باشد و اعضای شورای اسلامی شهر باید در این مدت شهردار را انتخاب می‌کردند؛ اتفاقی که به درازا کشید و سرپرستی قاسمی را طولانی‌تر کرد. اعضای شورای شهر بوشهر در اسفند96 «نبی‌الله دهقانی» را به‌عنوان شهردار برگزیدند اما وزارت کشور اواسط اردیبهشت97، نامه صلاحیت او را رد کرد تا کار به هیأت مرکزی حل اختلاف شوراها بکشد. این هیأت هم حکم وزارت کشور را تأیید کرد و مرکز استان بوشهر همچنان بی‌شهردار ماند. اعضای شورای شهر بوشهر خرداد امسال با برگزاری جلسه غیرعلنی «یونس خسروانی» مدیرکل تامین اجتماعی استان بوشهر را با 5رأی موافق به‌عنوان شهردار بوشهر انتخاب و برای صدور حکم به وزارت کشور معرفی کردند. خسروانی هم از سوی وزارت کشور رد شد.

در میانه کویر



مرکز استان کویری ایران یکی از معدود شهر‌هایی است که بدون درگیری‌ها و اختلاف‌های شورای شهر از داشتن شهردار محروم مانده است. هفته اول مهر امسال «مهدی جمالی‌نژاد» پس از یک‌سال تصدی کرسی شهرداری یزد برای فعالیت به‌عنوان معاون عمرانی وزیر کشور استعفا داد و «سیدعلی مشتاقیون» با کسب 11رأی موافق سرپرست موقت شهرداری یزد شد.جمالی‌نژاد از شهریور سال96 با انتخاب اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر به‌عنوان شهردار یزد فعالیت خود را آغاز کرد.  پیش از او «جعفر امین‌مقدم» سرپرست شهرداری یزد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید