• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 3 مهر 1397
کد مطلب : 31725
+
-

3سناریوی دولت برای بودجه سال98

شواهد نشان می‌دهند بودجه سال آینده با شرایطی ویژه بسته خواهد شد. براین اساس دولت عزم خود را جزم کرده تا بودجه را متناسب با بدترین سناریوها یعنی اعمال تحریم‌ها و کاهش درآمدها ببندد.

براین اساس اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری سناریوی کاهش درآمدها در سال98 را تأیید کرده و در عین حال گفته با توجه به محدودیت مالی و برآوردها از روند نرخ تورم، بودجه با رویکرد معیشتی بسته خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود با کاهش احتمالی صادرات نفت، درآمد ارزی دولت به‌شدت کاهش یابد. یکی از سناریوهای پیش روی دولت کاهش اعتبارات عمرانی و اختصاص باقیمانده بودجه عمرانی برای تامین هزینه‌های جاری و بهبود معیشت مردم است. انتظار می‌رود دولت در سال آینده، سیاست‌های حمایتی را با استفاده از منابع محدود شده به اجرا گذارد. اما سناریوی سوم دولت در تدوین بودجه گره‌زدن آن به سرنوشت لوایح چهارگانه مرتبط با موضوع حصر مالی موسوم به FATF  است.

معاون اول رئیس‌جمهور ظهر دیروز در جلسه شورای اقتصاد با تأیید گمانه‌زنی‌ها از افت درآمدهای دولت در آینده تأکید کرد: طبق پیش‌بینی‌ها درآمدهای دولت در سال۹۸ کاهش خواهد یافت، بنابراین در تعیین جهت‌گیری‌های لایحه بودجه سال۹۸ صیانت از معیشت مردم مورد توجه قرار می‌گیرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری اعلام کرد: مردم اطمینان داشته باشند که دولت کالاهای اساسی و نیازهای مرتبط با دارو و درمان را در هر شرایطی تامین خواهد کرد. او افزود: با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، شرایط جدیدی برای کشور ایجاد شده که باید در تعیین جهت‌گیری‌های لایحه بودجه به این شرایط ویژه توجه بیشتری شود. جهانگیری تأکید کرد: فروش نفت و نظام بانکی در سال آینده با فشارهای زیادی مواجه خواهند بود که باید با تصمیمات راهگشا تلاش کنیم هم بتوانیم نفت بفروشیم و هم نگذاریم روابط بانکی با محدودیت جدی‌تری مواجه شود. معاون اول رئیس‌جمهور افزود: برای جلوگیری از اعمال فشارهای بیشتر بر نظام بانکی کشور، لازم است در تدوین بخشنامه بودجه سال۱۳۹۸ کل کشور موضوع تصویب لوایح مرتبط با FATF نیز مورد بررسی قرار گیرد.

او ادامه داد: همچنین باید در تعیین جهت‌گیری‌های لایحه بودجه سال۹۸ صیانت از معیشت مردم مورد توجه قرار گیرد و نحوه مقابله با تحریم‌های آمریکا در لایحه بودجه به‌طور روشن و شفاف تشریح و تدابیر و راهکارهای عملی در این زمینه اندیشیده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :