• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 3 مهر 1397
کد مطلب : 31701
+
-

اخطار نفتی روحانی در نیویورک

رئیس‌جمهور: هدف آمریکا از محروم کردن ایران از فروش نفت، نه‌تنها عملی نیست بلکه خطرناک هم هست

حسن روحانی که به نیویورک سفر کرده، دیروز در جمع تعدادی از مدیران ارشد رسانه‌ای آمریکا هشدار داد هدفی که آمریکایی‌ها ترسیم کرده‌اند که ایران را از فروش نفت محروم کنند، نه‌تنها عملی نیست بلکه بسیار خطرناک خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهور، حسن روحانی در این نشست تصریح کرد: یکی از مقام‌های آمریکا در روزهای اخیر و در پی حادثه تروریستی اهواز حرف تکان‌دهنده‌ای زده و ضمن حمایت از ترور و تروریست‌ها، دولت ایران را مسئول این ترور دانسته است! اگر ما این حرف را راجع به عاملان عملیات تروریستی 11سپتامبر بزنیم مردم آمریکا چگونه قضاوت خواهند کرد؟ اگر اینطور باشد آیا می‌توان گفت هر اقدام تروریستی که در کشور‌های اروپایی و سایر کشورها روی می‌دهد مسئولیتش با دولت‌هایی است که کشورشان قربانی تروریسم شده‌ است؟ رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با شبکه NBC آمریکا هم درخصوص احتمال بستن تنگه هرمز توسط ایران تأکید کرد: ایران به گواهی تاریخ، قدرت حفظ امنیت آبراه‌های منطقه را داشته است و اکنون قدرتمندتر از همیشه. اگر قرار است خلیج‌فارس برای تجارت آبراهی امن باشد، باید برای همه باشد. این نه یک تهدید، بلکه یک حقیقت تاریخی است.  روحانی در جلسه با مدیران ارشد رسانه‌ای آمریکا تأکید کرد: ترامپ حداقل 4اقدام غلط انجام داد. خروج از برجام و نادیده‌گرفتن تعهدات بین‌المللی، فشار به کشورها برای عدم‌همکاری با ما، تحریم مردم و دخالت در امور داخلی ایران. او قبل از اینکه از گفت‌وگو سخن بگوید باید به عقب برگردد.

رئیس‌جمهور افزود: یکی از مقامات آمریکا حرف عجیبی زده و گفته جنایت تروریست‌ها در اهواز، نتیجه رفتار دولت ایران است! اگر اینطور است آیا مردم آمریکا هم نباید دولت خود را مسئول حادثه تروریستی 11 سپتامبر بدانند؟! روحانی در پاسخ به اصرار یک مدیر رسانه برای دیدار با ترامپ یادآور شد: شما با کسی می‌نشینید و قهوه می‌خورید که به تغییر رفتارش امید داشته باشید. ترامپ تا‌کنون هرچه کرده، ویران کردن اعتماد به دولت آمریکا بوده است. اگر احساس کنیم آمریکا صادقانه در پی بهبود شرایط است، حتما فضای تازه‌ای خواهیم داشت.

امشب، سخنرانی روحانی  در صحن سازمان ملل

صحن مجمع عمومی سازمان ملل امشب شنوای صدای اعتراض ایران نسبت به خروج آمریکا از برجام خواهد بود. حسن روحانی در نخستین اجلاس سازمان ملل بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای قصد دارد رویکرد‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا در نظام بین‌الملل را مورد انتقاد قرار دهد. مسائل منطقه‌ای و تشریح رویکرد جدید ایران پیرامون گفت‌وگوی منطقه‌ای از دیگر محورهای سخنرانی روحانی است. روحانی در بدو ورود به نیویورک گفت: مجمع عمومی امسال فرصتی است برای اینکه برخی از تخلفات و پشت کردن‌ها به تعهدات بین‌المللی بهتر تبیین شود. روحانی دیروز هم در اجلاس صلح برای بزرگداشت نلسون ماندلا رئیس‌جمهور فقید آفریقای جنوبی سخنرانی کرد. دیدار با برخی سران جهان ازجمله کوبا، افغانستان، بولیوی و مصاحبه با لستر هولت خبرنگار ان‌بی‌سی آمریکا از دیگر برنامه‌های روحانی در نخستین روز حضور در نیویورک بود.

روحانی همچنین با مسئولان سازمان‌های بین‌المللی ازجمله صندوق بین‌المللی پول و رئیس کمیته بین‌المللی المپیک دیدار کرد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، طبق جدول زمانی ارائه‌شده پس از ترامپ و سران برزیل، ترکیه، مکزیک، فرانسه، قطر و... سخنرانی خواهد داشت. با توجه به احتمال جابه‌جایی سخنرانان یا طولانی شدن مباحث، سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان احتمالا بین ساعت20:30 تا 22 انجام خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید