• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 3 مهر 1397
کد مطلب : 31635
+
-

کنترل ترافیک با توسعه زیرساخت‌های فرهنگی

علی معظم| کارشناس ترافیک و امور شهری:

به‌رغم ساخت تعدادی تقاطع غیرهمسطح و اجرای ده‌ها برنامه و طرح ترافیک، غلبه بر معضل ترافیک نیازمند ایجاد زیر‌ساخت‌های فرهنگی و آموزش‌های همگانی به شهروندان کرجی است. استان البرز را به‌ سبب داشتن جاذبه‌های متعدد طبیعی و اقلیمی، بسیاری از مردم به ‌عنوان محل زندگی همیشگی خود انتخاب میکنند. گرچه این موضوع توصیف خوب و آرمانی از این استان است، به خودی خود باعث شکل‌گیری پدیده‌های اجتماعی متعددی می‌شود که در صورت مدیریت و کنترل نشدن، زمینه را برای بروز برخی مشکلات شهری فراهم می‌کند.

 از جمله این معضلات که در اثر افزایش جمعیت در کلان‌شهر کرج رخ داده، پیچیدگی‌های آشکار ترافیک شهری است. مدیران شهری نیز به منظور کنترل این مهم و کاهش حجم ترافیک، اقدامات عمرانی متعددی را به اجرا گذاشتهاند که اجرای طرح‌های فیزیکی ترافیک در قالب ساخت روگذر و زیرگذر از جمله آنهاست. کرج این روزها همچنان با حجم قابل توجه ترافیک مواجه است و برای رفع این معضل، مدیران شهری به سهم مسئولیت سازمانی، گزینه‌ها و راهکارهای متعددی را برای اجرا در دستور کار دارند که ازجمله مهم‌ترین آنها آموزش شهروندان، رواج هنجارهای درست رفت‌و‌آمد و‌ زیست عمومی در شهر است.

 اصلاحات ساختاری در کرج بسیار مهم است و با تحقق این امر بسیاری از مشکلات و معضلات ترافیک رفع می‌شوند. هدف از اجرای بسیاری از طرح‌های عمرانی شهری از سوی شهرداری کرج، کاهش پیچیدگی‌ها در ترافیک شهری است. بی‌‌شک، با روان‌ کردن ترافیک، رفاه و آسایش زندگی شهروندان تامین خواهد شد. افزایش و تنوع بخشیدن به وسایل نقلیه از علت‌های افزایش ترافیک است. تنوع وسایل نقیله، تمایل و عطش شهروندان را برای استفاده از خودروهای شخصی و تازه رواج‌یافته دو چندان می‌کند و به تبع بروز این مهم، اقبال عمومی در استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی کاهش می‌یابد. کاهش استقبال مردم در استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی عامل مهمی در بروز مشکل ترافیک شهری و افزایش آن است. فرهنگسازی ترافیک می‌تواند این روند را به نحو موثری تعدیل و مدیریت کند.

 توجه به قوانین ترافیک حرکت در مسیر رواج هنجارهای درست ترافیک شهری است. اشاعه و نهادینه کردن فرهنگ ترافیک از برنامه‌های بسیار مهمی است که معضلات ترافیک را کاهش می‌دهد. راه‌اندازی خطوط ریلی از بهترین راه‌‌‌های پذیرفته‌شده برای تردد شهری و رفع مشکل ترافیک است. گسترش حمل‌و‌نقل عمومی از راهکارهای اصلی رفع مشکل ترافیک است. مدیران شهری کرج با توجه به پیامدهای مثبت این مهم، اقدامات متعددی برای راه‌اندازی خطوط مترو در دستور کار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید