• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 3 مهر 1397
کد مطلب : 31632
+
-

آرامش ابدی شهدای ترور

اقوام مختلف خوزستان در مراسم تشییع شهیدان حادثه تروریستی اهواز حضور داشتند

گزارش
آرامش ابدی شهدای ترور

تشییع باشکوه پیکر شهدای تروریستی اهواز دیروز در این شهر برگزار شد و هزاران نفر از مردم خوزستان از تمام اقوام عرب، لر، بختیاری و ... و نیز جمعی از مقامات کشور و مسئولان استان در آن حضور 
داشتند.
به گزارش همشهری، حضور گسترده مردم در مراسم تشییع بسیار چشمگیر بود. انبوه عزاداران، پیکرهای شهدا را بر دست گرفتند و از حسینیه ثارالله به سمت چهارراه سلمان فارسی رهسپار شدند.
مراسم با شکوه تشییع شهدای حمله تروریستی اهواز در حالی آغاز شد که همه اقوام خوزستانی – حتی عشایر این استان - در آن حضوری پر شور داشتند. آنها آمده بودند تا خط بطلانی بر اقدام سبعانه تروریست‌ها بکشند.


مشایعت شهدا تا گلزار بهشت‌آباد

در پی حمله 4 تروریست به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز در سالروز هفته دفاع مقدس (شنبه 31 شهریور) 24 نفر به شهادت رسیدند و 60 نفر مجروح شدند که تعدادی از آنها در بیمارستان‌های اهواز بستری هستند. در پی وقوع این حادثه تروریستی، دولت دیروز (دوشنبه) را در کشور عزای عمومی اعلام کرد و قرار شد دوشنبه پیکر مطهر شهدا تشییع و خاک‌سپاری شوند.
به منظور شرکت باشکوه مردم سراسر استان در مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی اهواز همه ادارات، بانک‌ها و مدارس استان خوزستان دیروز تعطیل اعلام شد.
مراسم تشییع پیکر شهدا از حسینیه ثارالله اهواز آغاز ‌شد و تا چهارراه سلمان فارسی ادامه داشت. سپس پیکر شهدای اهوازی برای اجرای آیین خاک‌سپاری به گلزار شهدای بهشت‌آباد شهر منتقل شدند.

طبق برنامه اعلام‌شده 12 شهید برای تدفین به گلزار بهشت‌آباد اهواز منتقل شدند و پیکرهای 12 شهید دیگر این حادثه مربوط به شهرهای خرم‌آباد، دزفول، باغملک، مسجدسلیمان، بهبهان و مسجدسلیمان هستند که برای تشییع و تدفین به زادگاه خودشان منتقل ‌شدند.
نماز میت بر پیکرهای شهدا به امامت «سیدمحمدعلی جزایری» نماینده ولی فقیه در خوزستان اقامه شد. در ابتدای مراسم تشییع، نیروهای ارتش جمهوری اسلامی در تشریفاتی رسمی به شهدای حادثه تروریستی اهواز ادای احترام کردند.
در این مراسم حجت‌الاسلام «غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان، آیت‌الله «سیدمحمدعلی جزایری» نماینده ولی فقیه در خوزستان، «محمدحسن رحیمیان» و حجت‌الاسلام «احمد مروی» نمایندگان مقام معظم رهبری، «سیدمحمود علوی» وزیر اطلاعات، امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع، «حسن قاضی‌زاده هاشمی» وزیر بهداشت و «محمدعلی افشانی» شهردار تهران شرکت داشتند.


حضور مردم؛ نماد وحدت ملت 

حجت‌الاسلام «محمدحسن رحیمیان» فرستاده مقام معظم رهبری در آیین تشییع پیکرهای شهدای حادثه تروریستی اهواز در این مراسم گفت: حضور کم‌نظیر مردم در این مراسم، نمادی از اتحاد و وحدت مردم خوزستان و یگانگی همه اقوام استان است.
حجت‌الاسلام رحیمیان با ابراز همدردی با خانواده های شهدای این حادثه و دعای شفا برای مجروحان این حادثه، گفت: همه ملت ایران در غم شهادت این عزیزان در اهواز شریک هستند.


فریاد حق‌طلبانه انقلاب ایران

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «احمد مروی» که به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب در مراسم تشییع شهدا دیروز در اهواز حضور یافت، گفت: اگرچه رهبر معظم انقلاب در این مراسم حضور ندارند، اما ذهن و قلب ایشان در کنار مردم خوزستان به ویژه خانواده‌های محترم و داغدار شهداست.
وی با بیان این که فرزندان ابوسفیان به دنبال خاموش کردن ندای حق‌طلبانه مردم ایران هستند، اما باید بدانند که خون پاک شهدا سبب رشد و تعمیق جریان ناب محمدی(ص) شده است، افزود: فریاد حق‌طلبانه انقلاب اسلامی ایران، سراسر جهان را فرا گرفته است.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین مروی با تاکید بر همزمانی حادثه تروریستی اهواز با سالگرد حماسه عاشورا و آغاز هفته دفاع مقدس اظهار کرد: این همزمانی تصادفی صورت نگرفته است و تحلیل‌های بسیاری دارد.


در برابر این جنایت سکوت نمی‌کنیم

وزیر اطلاعات در مراسم تشییع پیکر شهدا در اهواز گفت: به دنیا این پیام را خواهیم داد که ایران اسلامی جای دست زدن به چنین جنایت‌های ضدبشری نیست و به زودی مجرمان انتقام خود را پس خواهند داد. 
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «سیدمحمود علوی» اظهارکرد: دشمن بداند که این جنایت نه اثری بر وحدت مردم خوزستان از لر و عرب و فارس می گذارد و نه می تواند اثری بر اراده این مردم داشته باشد. چنین جنایت‌هایی باعث وحدت مردم در برابر استکبار جهانی می شود.  علوی گفت: کسانی که دست به این جنایت هولناک زدند، بدانند که فرزندان ایران اسلامی در برابر این جنایت‌ها سکوت نخواهند کرد. 

وزیر اطلاعات ادامه داد: کشتن کودکان و تیراندازی به سمت زن و بچه مردم چیزی نیست که فرزندان ایران اسلامی در دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و نظامی از آن صرف‌نظر کنند. 
علوی گفت: تروریست‌هایی که دست به جنایت در اهواز زدند به هلاکت رسیدند و عقبه آنها هم تا آخرین نفر به وسیله سربازان گمنام امام زمان و نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی، قضاییو سیاسی و همچنین عزیزان سپاه، بسیج و ... شناسایی خواهند شد. وزیر اطلاعات عنوان کرد: بخش عمده‌ای از تروریست‌ها دستگیر شده‌اند و تا آخرین نفر را نیز شناسایی خواهیم کرد. نیروهای امنیتی کشور، همه این افراد را تا آخرین نفر به کیفر خواهند
 رساند.


اقدامات عقیم تروریست‌ها

جانشین فرمانده سپاه در مراسم تشییع پیکر شهدا در اهواز اظهار کرد: حادثه تروریستی اهواز نشان داد که دشمنان از همه ابزارهای غیرانسانی برای ضربه زدن به ایران استفاده می‌کنند، اما به یاری خداوند و هوشیاری ملت ایران، این حرکات عقیم به ثمر نخواهد نشست.
سردار «حسین سلامی» با اشاره به رشادت‌ها و مقاومت‌های مردم خوزستان در هشت سال دفاع مقدس گفت: مردم مومن خوزستان با این حرکات ضد انسانی، عقب‌نشینی نمی کنند و همچنان به پایداری و مقاومت خود ادامه خواهند داد.
سردار سلامی با بیان این که ملت ایران با این حوادث مقاوم تر و آب‌دیده‌تر می شود و به دشمنان خواهد فهماند که ملت ایران اهل شهادت و جانفشانی است، گفت: این گونه اقدامات وحشیانه هیچ خللی در عزم فولادین ملت ایران به وجود نخواهد آورد.
جانشین فرمانده سپاه تاکید کرد: به همه کسانی که پشت این ماجرا هستند، اخطار می دهیم و به مردم ایران قول می دهیم که واکنش‌مان به این حمله تروریستی، پشیمان‌کننده و ویران‌کننده باشد.


پیوند مردم و انقلاب ناگسستنی است

استاندار خوزستان نیز در این مراسم گفت: پیوند مردم و انقلاب ناگسستنی است و هیچ‌گاه کمرنگ نمی‌شود و حضور بی‌نظیر مردم پاسخ‌ دندان‌شکنی به بیگانگان است که ادعا می کنند بین حاکمیت و مردم فاصله وجود دارد. «غلامرضا شریعتی» افزود: این اقدامات کورکورانه دشمنان و بیگانگان جز اتحاد، وحدت و یکدستگی بیشتر مردم چیز دیگری در پی نخواهد داشت.


وحدت اقوام خوزستان در کشور مثال‌زدنی است

شهردار تهران نیز که دیروز در مراسم تشییع پیکر شهدا در اهواز حضور داشت، در سخنانی به ایرنا گفت: این حوادث غم‌بار و شهادت بی‌گناهان، هیچ گونه خللی در عزم و اراده ملت ایران ایجاد نمی کند.
«محمدعلی افشانی» ضمن ابراز همدردی با خانواده ها و بستگان شهدا اظهار کرد: مردم خوزستان همان گونه که هشت سال دفاع مقدس را صبورانه و شجاعانه پشت سر گذاشتند و اجازه ندادند یک وجب از خاک میهن اسلامی در اشغال دشمن بماند، به تروریست‌ها هم اجازه نمی دهند به اهداف شوم و ضدانقلابی خود برسند. وی وحدت اقوام خوزستان را در کشور مثال‌زدنی توصیف کرد و افزود: وحدت و یکپارچگی ملت ایران اجازه هیچ فعالیتی را به تروریست‌ها نمی‌دهد؛ تروریست‌هایی که ازسوی قدرت های استکباری و منطقه‌ای حمایت می شوند و رهبران آنان در کشورهای اروپایی مدعی حمایت از حقوق بشر هستند.

افشانی در ادامه با بیان این که وقوع چنین حوادث غمباری که قلب ملت ایران را به درد آورده، باعث وحدت بیشتر در شرایط حساس کنونی شده است، ادامه داد: ملت ایران با قدم‌هایی استوار به حرکت پرافتخار خود در صیانت از انقلاب اسلامی ادامه می‌دهد و تردیدی به خود راه نخواهد داد.
شهردار تهران همچنین با اشاره به این که عوامل حادثه تروریستی اهواز و دنباله‌های آن باید تحت تعقیب دستگاه‌های امنیتی و قضایی قرار گیرند، گفت: باید همه عوامل تروریست شناسایی و ریشه‌های تروریسم خشکانده شود.


فقط یک مجروح شرایط بالینی مناسب ندارد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پس از شرکت در مراسم تشییع شهدا در اهواز، به عیادت مجروحان حادثه رفت و در حاشیه عیادت به خبرنگاران گفت: فقط یکی از مجروحان عملیات تروریستی اهواز شرایط بالینی مناسبی ندارد و حال سایر مجروحان مناسب است. «حسن قاضی‌زاده هاشمی» اظهار کرد: جا دارد از کادر پزشکی و پرسنل بیمارستان های اهواز و همچنین اورژانس تشکر کنم. طبق گفته خود مجروحان، تمام خدمات پزشکی و امدادرسانی به‌موقع و به بهترین نحو انجام شده است. البته همیشه آمادگی خوزستان در حوزه پزشکی بسیار بالا بوده است.


همکاری دانمارک وهلند برای شناسایی سوابق گروهک الاحواز 

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خوزستان با اشاره به احضار سفرای کشورهای دانمارک و هلند گفت: سفیران کشورهای هلند و دانمارک آمادگی دولت متبوع خود را برای هرگونه همکاری و تبادل اطلاعاتی در زمینه شناسایی سوابق گروهک تروریستی «الاحواز» اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، «سید محمدهادی جزینی‌زاده» رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در حاشیه عیادت از تعدادی از مجروحان حادثه تروریستی اهواز در بیمارستان آپادانا با اشاره به انتساب این حادثه به گروهک «الاحواز» گفت: صحبت‌های سخنگوی گروهک در شبکه «اینترنشنال ایران لندن» مایه تاسف بود.  وی افزود: دستگاه دیپلماسی ضمن محکوم کردن این حرکت ضدامنیتی و تروریستی، اقدامات دیپلماتیک خود را آغاز و در گام نخست کاردار سفارت بریتانیا و سفرای کشورهای دانمارک و هلند را احضار و مراتب اعتراض ج.ا.ایران را به آنها ابلاغ کرد.وی گفت: در جریان این احضارها که به صورت جداگانه از سوی مدیرکل اروپای وزارت متبوع صورت گرفت، به دیپلمات‌های ارشد هلندی و دانمارکی نسبت به اقامت برخی اعضای گروهک که مسبب جنایت در اهواز بوده اند، شدیدا اعتراض شد.
جزینی زاده تصریح کرد: سفیران کشورهای هلند و دانمارک ضمن ابراز تاسف از حادثه روز شنبه اقرار کردند که مراتب را فورا به دول متبوع خود منتقل خواهند کرد. آنها همچنین آمادگی دولت متبوع خود را برای هرگونه همکاری و تبادل اطلاعاتی در زمینه شناسایی سوابق این مجرمان اعلام داشتند. رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی روز شنبه در اهواز، گفت: این حادثه تروریستی خونین مولد تفکرات افراطی و انحرافی است که بدون شک محکوم به شکست و نابودی خواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید