• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31583
+
-

اژه‌ای در نشست خبری از ممنوع‌الخروجی سیف خبر داد

نیمه مهرماه؛ تعیین تکلیف محیط‌زیستی‌ها

ابراهیم جلالیان | خبرنگار:

سخنگوی قوه قضاییه وعده داده است پرونده بازداشت‌شدگان محیط‌زیستی تا 2هفته دیگر یعنی حدودا تا نیمه مهر‌ماه به دادگاه می‌رود. او به همشهری گفت: حدود 10 روز پیش قرار قضایی متهمان محیط‌زیستی صادر شد اما این قرار مورد ایراد دادستان قرار گرفت و برای رفع ابهامات برگشت خورده است. معصومه ابتکار، معاون حسن روحانی رئیس‌جمهور 5خرداد امسال گفته بود: پرونده بازداشتی‌های محیط‌زیست به‌زودی بسته می‌شود. عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم 18شهریور‌ماه تعیین تکلیف بازداشتی‌های محیط‌زیستی را ‌‌خواستار شده بود.

بهمن سال گذشته عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران از شناسایی و دستگیری چند متهم مرتبط با یک پرونده جاسوسی خبر داد. او درباره اقدامات متهمان پرونده گفته بود که این افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط‌زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند که با هوشیاری و رصد اطلاعاتی یکی از نهادهای امنیتی کشور، دستگیر و توسط دادستانی تهران بازداشت شده‌اند. همان ایام بود که خبر خود‌کشی کاووس سیدامامی، یکی از متهمان این پرونده هم رسانه‌ای شد. غلامحسین محسنی اژه‌ای که در یکصد‌و‌سی‌و‌یکمین نشست خبری خود با رسانه‌ها سخن می‌گفت، در پاسخ به سؤال همشهری مبنی بر اینکه «آقای کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست گفته قرار بوده تکلیف بازداشتی‌های محیط‌زیست تا پایان تابستان روشن شود، ایشان گفته است ما نمی‌گوییم این افراد را آزاد یا اعدام کنند بلکه خواستاریم تکلیفشان روشن شود. چرا این افراد دادگاهی نمی‌شوند؟» گفت: اینکه این افراد چه زمانی به دادگاه می‌روند و ‌‌نحوه رسیدگی به آن را دیگران تعیین نمی‌کنند، قوه قضاییه تعیین‌کننده است. وی با تأکید بر اینکه بسیاری از پرونده‌ها رسیدگی‌شان زمان‌بر است، گفت: درخصوص سؤال شما قرار نهایی حدود 10روز پیش صادر شد اما دادستان در خصوص آن ایراد گرفت و آن را برگرداند تا رفع ابهام شود.

وی در ادامه با بیان اینکه اخیرا برخی ‌مقامات ذیربط که قرار بود جواب بدهند و نظراتی داشته باشند آمدند و پاسخ‌هایی دادند‌ و من فکر می‌کنم که این پرونده کمتر از 2 هفته دیگر به دادگاه می‌رود.

سیف ممنوع‌الخروج است

محسنی اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری درباره پرونده سیف، رئیس سابق بانک مرکزی و اینکه آیا وی ممنوع‌الخروج است، گفت: یک‌بار از وی تحقیق شده و اگر لازم باشد بار بعدی هم تحقیق می‌شود و پرونده هم در حال رسیدگی است، زیرا متهمان دیگری از کارمندان بانک مرکزی و غیربانک مرکزی دارد و پرونده در حال تحقیقات است و این فرد ممنوع‌الخروج است. او در ادامه به تخلفات صورت‌گرفته برخی رسانه‌ها برای برهم‌زدن روابط میان ایران و عراق و مردم 2کشور اشاره کرد و گفت: تابناک و شرق و برخی روزنامه‌های دیگر تحت تعقیب قرار گرفتند و احضار شدند. برخی ازجمله شرق گفتند از جای دیگر و روزنامه دیگر برداشتند و افرادی هم که این جملات را گفتند، تحت تعقیب قرار گرفتند و این موضوع ادامه دارد. محسنی اژه‌ای در ادامه گفت: دشمن امروز به‌دنبال تفرقه است و اگر سوءنیت این رسانه‌ها مشخص شود، کارشان سخت می‌شود. از دادستان تهران هم بشخصه گله دارم چون اقدام سریعی در این زمینه صورت نگرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید