• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31537
+
-

نبرد با دستان بسته

یادداشت
نبرد با دستان بسته

 محمد کرباسی | دبیر گروه دانش و فناوری:

حمله تروریستی اهواز آغاز یک نبرد رسانه‌ای در فضای مجازی بود؛ نبردی که کاربران داخل ایران با دستان بسته در آن شرکت کردند تا صدای خودشان را به مردم جهان برسانند.

مهم‌ترین کارزار این نبرد توییتر فیلتر شده بود و حمله تروریستی اهواز بار دیگر نشان داد که اتحاد کاربران در فضایی مانند توییتر چطور می‌تواند حتی رسانه‌ای مانند بی‌بی‌سی را به‌خاطر بیطرفانه گزارش‌نکردن رویدادها به پای میز بکشاند و آنها را مثلا به ادعاهایی مانند خط‌مشی استفاده‌نکردن از لفظ تروریستی برخلاف تیترهای مختلف برای حملات اروپا و آمریکا بکشاند. شاید مهم‌ترین دلخوری کاربران در ۲۴ ساعت گذشته، این بود که چرا مجبورند برای دفاع از کشورشان در چنین فضایی مجبور به استفاده از فیلترشکن‌ها و تحمل سرعت کند و قطعی‌ها شوند. در حالی که سوی دیگر میدان نبرد رسانه‌ای با بالاترین سرعت اینترنت و بدون مشکل و مانعی مشغول کار است!

محمد‌جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات به‌تازگی در گفت‌وگو با همشهری به همین ماجرا اشاره داشت و گفته بود که دلیل درخواست او به همراه ۵ وزیر دیگر ازجمله وزیر اطلاعات به‌خاطر چنین وضعیتی بوده است. او در این رابطه می‌گوید: دید ما این است در شرایطی که استکبار جهانی در تلاش است ایران را منزوی کند و علیه ما در افکار عمومی جهان دست به هم‌افزایی و فضاسازی بزند تا افکار عمومی را برای تهاجمات آماده کند، مردم جهان باید صدای ایران و مردم ایران را بشنود.

وزیر ارتباطات در مقابل اعلام تهدید‌بودن توییتر از سوی برخی مقام‌های کشور موافق با فیلترینگ این پلتفرم، تأکید دارد: ما هم فضای رسانه را می‌فهمیم. هجمه ضد‌انقلاب را می‌فهمیم. نگرانی‌های مختلف را متوجه هستیم. غیر از خداوند متعال هیچ وجود مطلقی نیست. هر چیزی به هر حال مزایا و معایبی دارد. اینکه ما نگرانی داشته باشیم که اگر در دریا برویم پایمان خیس می‌شود که طبیعی است. آن هم ظرفیتش وجود دارد که نگرانی‌هایی که مطرح می‌شود با حضور نیروهای داخلی و دلسوز کشور اینها پاسخ داده شود.

ممنوعه محبوب مقام‌های ارشد

توییتر در ایران ماجرای عجیب و باورنکردنی دارد. به‌خاطر نکات مثبت این شبکه و ارتباط با کشورهای مختلف جهان مقام‌های ارشد کشور، نمایندگان مجلس، سخنگوی شورای نگهبان، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزرا و... در آن حضور دارند و فارسی و انگلیسی در آن توییت منتشر می‌کنند اما برای عموم مردم کشور این شبکه فیلتر است.

۶ وزیر و 2 نماینده مجلس یا به‌عبارت دیگر ۸ عضو از ۱۲ عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه که وظیفه تعیین فیلترینگ را بر عهده دارد، حدود ۳‌ماه قبل طی نامه‌ای خواستار رفع فیلتر این شبکه اجتماعی شدند. حتی رئیس‌جمهور هم بارها از تلاش خود برای رفع فیلتر توییتر خبر داده است. در مقابل محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور که ریاست این کارگروه را بر عهده دارد اما در پاسخ به این درخواست اعلام کرد که مسئله رفع فیلتر توییتر قابل طرح در کارگروه مصادیق نخواهد بود. وی در جایی دیگر هم گفته بود که به جلسه بررسی رفع فیلتر توییتر نرفته است تا شریک جرم در این رابطه نباشد. حتی عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور هم درخواست رفع فیلتر توییتر را غیرقانونی خوانده بود.

رسانه بزرگ جهان

توییتر حالا در جهان تنها یک شبکه اجتماعی نیست و خودش تبدیل به یک رسانه‌ بزرگ شده است که می‌تواند موج‌سازی کند. روسای جمهور و سران کشورهای مختلف قبل از هر جا مواضع‌شان را در توییتر اعلام می‌کنند و این شبکه سریع‌تر از هر خبرگزاری و رسانه‌ای در جهان شده است.

در مواقع مختلفی کاربران ایرانی در توییتر موفق شده‌اند با همه سختی‌های فراوان در این شبکه اجتماعی از کشور دفاع کنند. این شبکه اجتماعی که کاربران می‌توانند ۲۸۰ کلمه پیام متنی را به وسیله آن توییت کنند براساس آخرین آمار رسمی اکنون ماهانه در جهان 336میلیون کاربر فعال دارد. این کاربران به‌صورت روزانه ۵۰۰ میلیون توییت را منتشر می‌کنند که تأثیر مهمی در جهان و عرصه دیپلماسی و خبر دارد. در چنین فضایی در میان ۵۰۰ میلیون توییت در روز کاربران ایرانی اما مجبور به استفاده از فیلترشکن برای دسترسی به این شبکه هستند که با مشقت بسیار همراه است. به همین‌خاطر در بسیاری از موارد در نبردهای توییتری این کاربران کشورهای دیگر هستند که با اینترنت آزاد در مقابل ایرانی‌ها قد علم می‌کنند؛ کاربرانی که دلشان برای ایران می‌تپد خیلی وقت‌ها آرزو کرده‌اند که حداقل برای دفاع از کشورشان در یک شبکه بین‌المللی دغدغه دسترسی و مشکلات اینترنت را نداشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید