• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 31 شهریور 1397
کد مطلب : 31241
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/8zM2
+
-

امنیت در تنها مکان آزاد دنیا

روزنه
امنیت در تنها مکان آزاد دنیا


نیل گیمن/ نویسنده و فیلمنامه‌نویس
نیل گیمن، نویسنده و فیلمنامه‌نویس مشهور انگلیسی در یادداشتی برای روزنامه گاردین به اهمیت کتابخانه‌ها برای آزادی و پیشرفت انسان اشاره کرده است که بخش‌هایی از این یادداشت را در ادامه آورده‌ایم.


 درست است که مردم هر روز به کتاب‌های الکترونیک علاقه‌مند می‌شوند ولی این به معنی پایان دوران کتاب چاپی و کتابخانه‌ها نیست و باید گفت که هنوز کتاب می‌تواند آینده درخشانی داشته باشد. معتقدم بدون کتابخانه‌ها آینده بشر نامعلوم خواهد بود.

 شاید مطمئن‌ترین روش برای از بین بردن عشق به خواندن، قطع کامل دسترسی به کتاب‌ها باشد و هیچ مانعی در برابر این خطر بهتر از کتابخانه نیست. وقتی کتابخانه باز است، باید گفت که راه صلح و دوستی و عدالت در بین مردم نیز باز است.

 تنها کتاب‌ها هستند که بین نسل‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کنند و حتی با کسانی که قرن‌ها پیش از دنیا رفته‌‌اند. آن نویسندگان حرف‌های خود را به نسل جدید منتقل می‌کنند و همین مسئله است که جامعه بشری را به جلو هدایت می‌کند. کتابخانه محلی است که در انسان احساس امنیت ایجاد می‌کند و در حقیقت بهشتی روی زمین است. آلبرت اینشتین فیزیکدان مشهور آلمانی در یادداشت‌هایش این سؤال را پرسیده که چگونه می‌توان کودکان را باهوش تربیت کرد. اینشتین در ادامه می‌نویسد: برای کودکان خود داستان بخوانید و در این کار زیاده‌روی کنید.

 کتابخانه‌ تنها مکانی در دنیا که همه‌‌چیز در آن آزاد است. شما آزاد هستید هر کتابی را که دوست دارید، بخوانید و هر ایده‌ای که دوست دارید به مغز خودتان راه دهید. پس یادتان نرود برای ساختن دنیایی آزاد باید کتابخانه‌ها بزرگ‌تر شوند و دسترسی مردم به اطلاعات و ایده‌های مختلف هم فراهم شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید