• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 13 دی 1396
کد مطلب : 3122
+
-

آغاز تولید پوشاک برندهای خارجی در ایران

علی ابراهیمی: با گذشت بیش از یک‌سال از ابلاغ و حدود 9‌ماه از اجرایی‌شدن دستورالعمل نحوه ثبت برندهای خارجی پوشاک اعضای اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در نامه‌ای ‌ به محمد شریعتمداری، وزیرصنعت، معدن و تجارت از کندی روند اجرای این دستورالعمل انتقاد کردند. آنها از تداوم قاچاق سازمان‌یافته و رقابت ناعادلانه تولید‌کنندگان داخلی با برندهای خارجی پوشاک گلایه کردند. با افسانه محرابی، مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت گفت‌وگو کرده‌ایم.

***

 اجرای دستورالعمل ساماندهی برندهای خارجی پوشاک در چه مرحله‌ای است؟

از اردیبهشت‌ماه امسال گواهی فعالیت برخی برندهای خارجی پوشاک صادر شده است. تا‌کنون 23برند خارجی پوشاک با دریافت گواهی فعالیت، به‌طور کامل خود را با مواد این دستورالعمل تطبیق داده و اکنون 43شرکت خارجی تقاضای دریافت گواهی فعالیت ارائه کرده‌اند که ارائه گواهی به این برندها در مرحله تکمیل مدارک، تطبیق با ضوابط یا بررسی نهایی است.  از این 23برند تعهد گرفته شده و برندهای مذکور با گذشت 2سال از دریافت گواهی فعالیت خود در ایران مهلت دارند تا نسبت به تولید داخل معادل 20درصد واردات سالانه پوشاک تولیدی خود در کشورمان از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم یا سرمایه‌گذرای مشترک با شرکت‌های ایرانی، اقدام و هر سال معادل 50درصد پوشاک تولیدی در ایران را به بازارهای هدف خود صادر کنند. به‌رغم فرصت دوساله تعیین شده در دستورالعمل ساماندهی برندهای خارجی پوشاک برای تولید محصولات خود در ایران، از حدود 2‌ماه پیش برخی از برندهای خارجی پوشاک قراردادهای تولید داخل را منعقد کرده، تولید آزمایشی یکی دو برند اصلی آغاز شده و این برندها در حال برنامه‌ریزی صادرات هستند.

گلایه انجمن صنایع نساجی‌ از این دستورالعمل چه بوده است؟

گلایه و شکایت انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی و پوشاک مربوط به نحوه اجرای دستورالعمل ساماندهی برندهای خارجی پوشاک نبوده بلکه در مورد تداوم فعالیت برخی فروشگاه‌های عرضه‌کننده پوشاک قاچاق یا واردات رسمی برندهای خارجی است که بدون دریافت گواهی فعالیت در حال عرضه پوشاک واردات رسمی یا قاچاق این برندها هستند. براساس این دستورالعمل برندهای مذکور موظف به دریافت گواهی فعالیت برای عرضه محصولاتشان در بازار ایران هستند اما این برندها بدون دریافت گواهی فعالیت با نصب تابلو بر سردر اینگونه فروشگاه‌ها، پوشاک خارجی را آزادانه به مشتریان عرضه می‌کنند. این در حالی است که باید در ابتدا با اخطار دستگاه‌های متولی، تابلوی اینگونه فروشگاه‌ها پایین می‌آمده و سپس عرضه پوشاک برندهای خارجی متوقف می‌شد. 

وظیفه جلوگیری از عرضه پوشاک برندهای فاقد مجوز بر عهده چه دستگاهی است؟

در این زمینه چند دستگاه مانند مرکز امور اصناف و بازرگانان، سازمان‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها هستند که فعالیت غیرقانونی این فروشگاه‌ها را به اتحادیه‌های صنفی ذیربط و اداره اماکن منعکس کرده و با این نوع فعالیت غیرقانونی برندهای خارجی برخورد می‌شود. اما اکنون آمار دقیقی از سهم بازار برندهای فاقد گواهی فعالیت که محصولات خود را در فروشگاه‌های سطح شهر عرضه می‌کنند، ندارم. علت گلایه تولید‌کنندگان داخلی از واردات قاچاق یا حتی ورود رسمی پوشاک توسط برندهای خارجی است که گواهی فعالیت ندارند و طبق این دستورالعمل واردات و عرضه پوشاک رسمی توسط این برندها نیز قاچاق محسوب می‌شود .

یعنی آماری از سهم بازار برندهای غیرمجاز پوشاک وجود ندارد؟

این آمار به‌طور دقیق مشخص نیست چراکه اکنون برخی تولید‌کنندگان داخلی پوشاک نیز محصولات تولیدی خود را با نام پوشاک خارجی در بازار عرضه کرده یا مارک‌های پوشاک خارجی را روی محصولات خود درج می‌کنند که این شرایط موجب شده تا آمار واقعی و دقیقی از سهم برندهای غیرمجاز پوشاک از بازار مصرف کشورمان نداشته باشیم.

 

   برخورد با عرضه پوشاک داخلی با نام برندهای خارجی

وزارت صنعت به تولیدکنندگان داخلی اعلام کرده است تا نسبت به درج ساخت ایران و نام و نشان خود روی پوشاک تولیدی اقدام کنند. اما در این زمینه نیز مرکز امور اصناف و بازرگانان و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان متولی نظارت و برخورد با چنین تخلفاتی هستند.همچنین  برپایی هرگونه حراج پوشاک مانند حراج فصلی، تغییر شغل و... نیازمند دریافت مجوز از اتحادیه‌های صنفی ذیربط و تأیید حراج توسط این تشکل‌هاست. اما برای برخورد با اینگونه حراج‌های فاقد مجوز باید بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، اتحادیه‌های صنفی ذیربط، سازمان حمایت و هماهنگی با اداره اماکن و نیروی انتظامی به‌طور مشترک اقدام کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید