• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 31 شهریور 1397
کد مطلب : 31208
+
-

با رأی شورای شهر تهران

سرویس مدارس کودکان استثنایی رایگان ماند

شورا
سرویس مدارس کودکان استثنایی رایگان ماند

سرویس مدارس کودکان استثنایی رایگان ماند و همچنین تدابیر لازم برای ایمنی دانش‌آموزان کم‌توان جسمی و حرکتی در سرویس مدارس اتخاذ خواهد شد. در هشتادوهفتمین جلسه شورای شهر تهران در شرایطی تعیین نرخ کرایه و بهای خدمات سرویس مدارس شهر تهران در دستور کار قرار گرفت که سرویس مدارس کودکان استثنایی در سال تحصیلی 98-97رایگان ماند.
در بررسی این لایحه الهام فخاری، محمد علیخانی، علی اعطا، ناهید خداکرمی، زهرا صدراعظم‌نوری، زهرا نژادبهرام و مجید فراهانی پیشنهاد کردند که هزینه خدمات سرویس کودکان استثنایی صد درصد به‌عهده شهرداری باشد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران که در صحن شورا حضور داشت، اشاره کرد که «در دوره چهارم شورا چنین بحثی مطرح شده است.» محسن پورسیدآقایی گفت: «از شورای چهارم این موضوع بحث شد که فقط تهران این هزینه را به‌عهده گرفته تا سرویس مدارس استثنایی رایگان باشد. در بقیه کشور این امر ردیف بودجه دولتی دارد و توسط سازمان مدارس استثنایی در دولت تامین می‌شود. طبق آخرین گزارش مجموعا 8.5میلیارد در بودجه که 6میلیارد مربوط به تاکسیرانی و 2.5میلیارد تومان برای اتوبوسرانی است کفاف همان 50درصد تخفیف اولیه را هم نمی‌دهد. برای این امر حداقل 17میلیارد تومان بودجه نیاز است و اگر شهرداری بخواهد این موضوع را صددرصد رایگان انجام دهد با کمبود بودجه مواجه خواهد بود. لذا کمبود این ردیف بودجه باید جبران شود.» شهربانو امانی، عضو شورا نیز همین موضوع را یادآور شد: «از سال 86شهردار وقت تصمیم می‌گیرد مسئولیت صددرصد سرویس مدارس دانش‌آموزان استثنایی را بر عهده بگیرد، درحالی‌که این از وظایف دولت است.» عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه شورا در ادامه تأکید کرد که هزینه این کودکان بالاست. مجید فراهانی گفت: «در بودجه سال 97مبلغ 8.5میلیارد خود شهرداری پیشنهاد کرد که بدون دخل و تصرف تصویب شد. ما در کمیسیون برنامه‌ و ‌بودجه این آمادگی را داریم که اگر کمبودی اختصاص پیدا کرد در قالب متمم بودجه جبران شود. هزینه این کودکان بسیار بالاست و در شرایط اقتصادی نباید بار مضاعفی به خانواده‌های آنان وارد‌سازیم.» 

در ادامه بررسی این لایحه حجت نظری، عضو کمیسیون اجتماعی-فرهنگی درخواست 14سازمان مردم‌نهاد را مبنی بر لازم بودن سرویس مدارس کودکان استثنایی در صحن شورا خواند. «شهر تهران در شرایط کنونی وضعیت مناسبی از نظر دسترس‌پذیری ندارد، بدیهی‌ است تا مهیا شدن شرایط مطلوب برای عبور و مرور افراد دارای معلولیت وظیفه شورای شهر و شهرداری است که برای جبران حقوق مغفول این قشر کمی از آثار رنج و تالمات ایشان بکاهند. لذا جامعه افراد دارای معلولیت خواستار رایگان بودن سرویس مدارس استثنایی همچون سنوات گذشته هستند.» 

همچنین مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه با تأکید بر اینکه این پیشنهاد رأی می‌آورد و اینکه دوست دارد علاوه بر رایگان شدن سرویس برای افراد کم‌توان و معلول 5میلیون تومان نیز به خانواده‌ دانش‌آموزان اختصاص دهند، گفت که نمی‌تواند واقعیت‌ها را نبیند. او با انتقاد از عملکرد مجلس گفت: «واقعیت این است که سال گذشته در یک اقدام پوپولیستی در مجلس کاری می‌کنند که 3تا 4هزار میلیارد از درآمدهای ما کم شود و ما فقط بتوانیم حقوق پرداخت کنیم و کاری نتوانیم انجام دهیم. یعنی از بودجه 17هزار و 400میلیاردی 4هزار میلیارد تومان حذف می‌شود. حال ما در شهرداری هیچ امکاناتی نداریم و دولت هم ندارد. در چنین محدودیت‌هایی این موضوعات را مطرح می‌کنیم.» در نهایت این پیشنهاد از سوی اعضای شورا به تصویب رسید و دوباره سرویس مدارس دانش‌آموزان استثنایی رایگان شد.

تصویب تدابیر لازم برای ایمنی دانش‌آموزان کم‌توان

در ادامه آخرین جلسه شورای شهر تهران در فصل تابستان، موضوع اتخاذ تدابیر لازم برای ایمنی دانش‌آموزان کم‌توان جسمی و حرکتی در سرویس مدارس در دستور کار قرار گرفت. علی اعطا، سخنگوی شورا در این رابطه پیشنهاد کرد: «شهرداری تهران، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی و شرکت اتوبوسرانی تهران موظف است ترتیبی اتخاذ کند تا ایمنی دانش‌آموزان کم‌توان جسمی و حرکتی در هنگام سوار و پیاده شدن به سرویس‌های مدارس تامین شود.» علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی که در صحن شورا حضور داشت، با این پیشنهاد مخالفت کرد و دلیل آورد: «جنبه مخالفت ما از حیث محتوایی نیست بلکه از حیث شفافیت در اجراست. در تاکسیرانی 1200خودرو سرویس مدرسه برای معلولان داریم و در اتوبوسرانی حدود 90دستگاه برای این منظور اختصاص دادند که در مورد اتوبوس چون در مالکیت شهرداری است هزینه‌های مربوطه انجام شده است اما در خودروهای دیگر با توجه به اینکه شخصی هستند حداکثر تمهیدات این است که راننده آموزش ببیند. لذا از حیث اجرا دارای شفافیت لازم نیست.» اعطا نیز بلافاصله جواب داد: «ما نمی‌توانیم در این لایحه وارد جزئیات فنی شویم، اگر در اجرا مشکلات دارید برای حل آن دستورالعمل تهیه و به شورا ارسال کنید.» احمد مسجدجامعی، عضو شورا به‌عنوان مخالف پیشنهاد عنوان کرد: «روح پیشنهاد من با آقای اعطا یکی است و اینکه به افراد کم‌توان باید رسیدگی کنیم وظیفه قطعی ماست. بحث من روی شکل اجرایی آن است. اگر همه وسایل جابه‌جایی دانش‌آموزان را مجهز کنیم به لحاظ مالی دشوار است اما اگر همان روالی که بوده این هزینه را تأمین کنیم یعنی دسترسی آسان و ارزان به آموزش را به‌عنوان یک بند درنظر بگیریم مؤثر است.» همچنین در بررسی این لایحه محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا پیشنهاد حذف ماده 4و تبصره‌های آن را داد که در نهایت به تصویب نرسید.

میرلوحی: مهار سفیدبالک‌ها یک اقدام ارزشمند است

رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورا در این جلسه از مهار سفیدبالک‌ها صحبت کرد. سیدمحمود میرلوحی گفت: «می‌خواهم به جای تذکر تقدیر از مجموعه شهرداری داشته باشم. اقدامات شهرداری درخصوص مهار سفیدبالک‌ها جای تقدیر دارد و امیدواریم این موارد بر پایه اصول علمی ادامه یابد. امسال اقدامات مؤثری را مجموعه شهرداری، مناطق و نواحی و سازمان بوستان‌ها و پیمانکاران و کارگران انجام دادند و زحمت جدی متحمل شدند و مطالعات صحیحی در زمینه مهار سفیدبالک‌ها انجام شد.» او ادامه داد: «امروز به وضوح مشاهده می‌کنیم جمعیت این آفت کاهش پیدا کرده و این نشان از اقدام ارزشمند مدیریت شهری در این زمینه است و امیدواریم این تدابیر و این برنامه‌ها در سال‌های آتی دقیق‌تر و علمی‌تر در راستای اصول و اسلوب حفظ محیط‌زیست ادامه یابد. در این راستا از کمیسیون سلامت شورا نیز مراتب تقدیر و تشکر در این خصوص را ابراز می‌دارم.» 


 تغییر نام خیابان شهرداری به خیابان قیصر امین‌پور 

با رأی اعضای شورای شهر تهران خیابان شهرداری در منطقه 2به خیابان قیصر امین‌پور تغییر نام یافت. از دیگر دستورات هشتادو هفتمین جلسه شورا به نامگذاری برخی از اماکن شهر اختصاص داشت که مورد بحث و بررسی اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. بدین‌ترتیب، تغییر نام بلوار شهرداری در منطقه 2به نام قیصر امین‌پور یکی از این نامگذاری‌ها بود که با رأی اعضای شورای شهر تهران این تغییر نام به تصویب رسید. احمد مسجدجامعی با تقدیر از رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی درخصوص تذکرش برای حذف میدان قیصر امین‌پور گفت: «در این میدان سردیسی از قیصر نیز نصب شده بود که خوب است به این بلوار منتقل شود.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید